05 november 2007

Måndagen den 5 November 2007


Appropå kommande vinter


Jaha.. Där står du i Viskafors och blir omkörd av nästa tur som glatt tar med Dina passagerare för den föraren gör en annan bedömning. Vad svarar du trafikledaren som undrar varför just du har problem och ingen annan?
Här är en som inte fattat nått - jag skall aldrig få den frågan för då begår trafikledaren tjänstefel.
För det andra har jag inte en aning om vilka bedömningar andra förare gjort. Jag måste rätta mig efter min bedömning för det är den jag är ansvarig för. Hur andra gör skall jag inte ta ansvar för, det skall den föraren ta ansvar för.


Olyckan i Nittakorset. Om föraren hade gjort bedömningen att stanna turen i Tolkabro, där står han och kör inte en meter till, snart kommer Swebus Express och kör förbi, sedan kommer linje 200 sedan ett par abonnerade bussar. Vad säger man då till de passagerarna som sitter fast i en buss Tolkabro, för att en förare gjort den bedömningen. Kanske rätt bedömning, men förklara det till passagerarna. Sedan krockar du, då och först är du den stora boven som kör i det väglaget, alltstå man dömer i efterhand. Rätt eller Fel!


"Jag vill inte ta risken och utsätta andra människors liv", är mitt svar. Vad andra gör får stå för dem. Bättre att vara för försiktig än allt för modig och kanske skicka ett antal personer rakt in i döden.
Personligen har jag inga problem med detta - för mig är det inget problem. Jag skiter i hur andra förare bedömmer situationen - det är som sagt deras problem. Det får blåsa förbi 100 eller 1000 idioter och alla kanske till och med klarar sig, mitt ställningstagande baserar sig på mitt fordons skick och hur jag känner att jag och det fordonet fixar eller inte fixar situationen. Jätteenkelt. Jag känner inte att jag måste häng med strömmen. Jag klarar att ta ett självständigt beslut!


Ju fler myror det är i botten på myrstacken dessto mer tjänar myrorna i toppen.... Sammanfattning av ett föredrag i ekonomi som SVT24 sände. Det tog säker en timma och många omskrivningar att komma fram till detta.


Antalet rondellolyckor ökar och jag är för min del inte förvånad när man ser hur dåligt utbildade mång bilförare är idag. Det förefaller som civil olydnad är viktigare än att följa trafikens regler. Vad det går ut på fattar jag inte... en kall avlivning verkar troligast.





Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som före detta trafikmästare gillar jag detta inlägg nästan- det ÄR din bedömning som gäller. Bussen bakom kanske kom på rätt sida den kritiska temperaturpunkten, kanske kom efter 8 bilar med dubbdäck o du efter en lastbil?

Men det är du som förare som är ansvarig, "jag gjorde som chefen sa" hörde väl historien nog av för 61 år sen.
Nittaolyckan, gör man bedömningen att köra måste man göra bedömningen av avståndet till fordonen framför-det kan är sällan någons annans fel att du krockar framåt... kör man i 15-20 km/h är det sällan det händer ngt- OM man håller avståndet framåt.Men det händer o ibland ska man inte köra alls. Om än en ovanlig situation-i vissa lägen finns det nån med mer erfarenhet, mer kunskap som faktiskt säkert kan köra där du inte kan köra säkert. Många säkert på rad men säkert är att i det läget är det inte du som ska köra-men som sagt en ganska ovanligt situation.

Det är du som är där, då och där. Har du ett läge där du anser det är orimligt att köra fortare än 18,7 km/h kör inte fortare!
En annan del av problemet finns i det faktum att så många förare (tro mig jag började med det här -91) förutsätter att någon annan kan köra deras nästa tur enl tidtabell! Så många någon annan fanns det inte ens 1985.
Är vägförhållande usla måste föraren acceptera att allt blir sent-även förarens egna nästa tur, det är tyvärr inta alla som gör.

Sen vet jag också att det i Sveriges land finns ett antal trafikledare/trafikmästare som i sin värme ifrågasätter förarnas beslut. Men det är DU som förare som är där!Ta ditt beslut o stå för det!
Att Bancoboy klarar av att stå för sina beslut det har jag förstått-önskar bara att fler skulle göra det; Vägverket har faktiskt gjort en riktigt, riktigt bra sak; "hellre försent än inte alls"
Snälla (fd) kollegor kom ihåg det

Mårten sa...

"Bättre försent, än inte alls" känns som en bra devis. Som oerfaren förare brukar jag tänka på liknande sätt när jag är sen, det är så lätt att bli stressad och pga av stressen ta fel beslut - vilket gör att man kör på något eller gör något annat misstag... Hellre ta en försening på sex minuter utan att stressa än att bli stående olycklig någonstans...

Spontant tycker jag att ditt (Bancoboys) resonemang om beslut och grunder för besluten är jättebra. Samtidigt förstår jag att andra förare kan göra andra bedömningar. Har du någon aning om dessa andra förare har mindre erfarenhet av de aktuella vägarna? Förekommer det informationsspridning via radio om besvärliga vägpartier? Jag kör inne i stan, men det känns ändå som att radion används ibland för att informera om hinder och dylikt...

Mvh
Mårten

Anonym sa...

Så här är det ! Så fort att man (som chaufför) ringer in till Förman och säger att det inte funkar att köra eller är en risk att det SKULLE kunna hända något ! Förmannen svarar oftast att det är min bedömning. Men klämmer gärna in att det har funkat HEEEEEELA dagen innan du ringde.(psykologi) Ja men då kör jag väl då tänker jag. Oj Nerförsbacke AJAJAJ väder skifte det har blivit halt som FAN ! Jag glider okontrollerat ner mot korsningen och det kommer en gammal 92 årig Gubbe från höger. Jag glider fortfarande OKONTROLLERAT och han pekar med fingret och förklarar fort med det fingret att det är jag som har väjningsplikt ( så gör ALLA boråsare ) där jag sitter och viftar febrilt med händerna att jag vill att han ska STANNA för annars smäller det. När jag klarat krocken som jag trodde skulle sätta in hans Hörapparat i andra örat, kommer tankarna och chocken. Och man är inte sig själv på en stund . (inte Norrlands Guld ) Tittar lite försynt i backspegeln på dom männinskor som sitter där och tycker att jag antingen körde för fort eller va allmänt dum i huvudet som vanligt och säger VI BLIR VÄL INTE SENA NU ! (nejdå pucko). Men jag sa ju till förmannen att det inte skulle gå så bra ? Ja men det spelar väl ingen roll. Han sa att jag skulle göra bedömningen ( men det har gått bra hela dan) Om jag hade krockat hade det ändå varit mitt fel för INGEN förman vad jag vet har NÅNSIN tagit på sig ansvaret för deras svar , utan ALLTID vi chaufförer. Ingen Passagerare har någon gång suttit bakom ratten på en 13 tons hockeypuck så dom har inte en aning om vad som händer. 13 tom på halt väglag är INGEN hit. Vi chaufförer VET att när det släpper så släpper det , men vi gör allt som står i våran makt pumpbromsa (funkar det ?) med bussen = vi kan inte göra ett skit( jag anser att ALLA bussar är undermåliga i borås ) Bussar som bromsar när man svänger.Bussar som bromsar automatiskt när du kör på hålor eller gupp. Bussar som drar stenhårt åt något håll när man bromsar. Bussar som wobblar när man bromsar i nedförsbacka(och det är inte en buss jag pratar om då)

Hur förklarar man allt detta för Chefer på BLABBOS som ine ens har busskort eller kört en buss ?

Ett tips till dom : Följ med på en resa nångång. Högtrafik ,Snö , is , Mycket folk , 23 December i knalleland , Alle´gatan efter snöfall , Åsbogatan Ner med is , Hässleholms backen ner med blank is. (Oh i think someone shit in his pants), linje 151 Bredaren osandad mot Sandared.

För förmännen gör ALDRIG fel eller hur !

Mr-Spooks tankar.

Anonym sa...

Mr-Spook

Som sagt "förmännen gör ALDRIG fel!"
I senaste veckobrevet kan du läsa om en "FÖRARE" som gjort fel förra veckan. (Sista raden)
I barmhärtighetens namn har den allsmäktige författaren omdefinierat självaste chefen för BL (utanför kontorstid) till "FÖRARE"!!!
Dessutom försöker den allsmäktige dölja händelserna med minsta möjliga typsnitt så leta fram förstoringsglas eller mikroskop för att kunna läsa denna kryptiska kommetar som Göteborgar´n tjötat sig till.
Tack för din envishet Göteborgar´n.

Det är ju dessa hobbyförare som gör alla fel och skämmer ut oss alla andra...

/Z