24 november 2007

Lördagen den 24 November 2007


Så var det en rätt rejält kall lördagsmorgon med för min del ungefär minus 7 grader. Frost och glashala vägar (för hos oss saltar man inte). Gårdagens eftermiddag bjöd på god mat inklusive efterrätt och ett bångstyrigt trådlöst nätverk. Men det fixade sig på slutet.


"Skrivarglöden börjar avta verkar det som, men det gör inte så mycket, det står ju bara en massa skit här i alla fall." En av de mer intelligenta kommentarerna på senare tid. Att jag haft låånga arbetsdagar och inte fått tid över att skriva ingår inte i alternativen... rätt typiskt. Men som alla andra kan man inte avstå från att läsa... märklig drift faktiskt.


Från depåer: Det är lugnt på depåerna. (Om man skall tro senaste veckobrevet och det ska man väl alltid göra). När man läser dessa veckobrev så händer det i princip aldrig något på depåerna och i stan är det ständigt förare som gör konstiga saker. Depåfolket måste vara ena hejare på att aldrig göra något oförutsett, och det kanske är tur det. Depåbussarna är dessutom de bussar som aldrig krånglar och ställer till det på diverse olika sätt. Kanske skulle stadstrafiken ta lärdom av depåerna :-). [Bara ett dåligt skämt - självklart är stadstrafiken i alla lägen bäst och flest)]


Apropå busshållplats ( i Hylte). Nu kan det ledas i bevis att det tar gott och väl en skoltermin att få fram ett par hållplatsskyltar (och dom är alltså inte där ännu). Verkligheten är svår att argumentera emot.


Västtrafik börjar väcka önskemål om kameraövervakning av olika terminaler. Det är klart att vänthallar för bussresenärer inte skall användas av hemlösa (dom skall frysa ihjäl i all tysthet under en gran i en skog och absolut inte synas). Sedan tidigare finns som bekant övervakningskamror i bussar (funkar visst inte så bra i Borås ännu), pendeltåg och spårvagnar. Nu har alltså turen kommit till terminalerna. Som skäl anges trygghetsfaktorer (inte skadegörelse). Västtrafik har gjort en EGEN trygghetsundersökning där drygt 11% tyckte att företaget skulle satsa hårdare på kameraövervakning för att skapa en tryggare kollektivtrafikmiljö. Fast nått ljushuvud sa visst att det nog vore bra om sprit- och drogpåverkade personer gick hem istället för att åka kollektivt.


I Marks kommun är det Hemköp som skall göra jobbet åt Västtrafik och i Tranemo kommun var det den nya ICA-hallen. Nåväl från och med december är det fritt fram i Mark.


Att trafik och kollektivtrafik ständigt engagerar olika samhällsgrupper är i sig rätt trevligt även om det mesta som sägs och skrivs är mer klagomål än konstruktivt. I alla händelser är kollektivtrafik något som berör - även de som aldrig åkt med det i hela sitt liv. En sådan käck debatt är den om av lägga E6:an i en tunnel och ordna pendeltågstrafik. Det finns en liten samhällsbyggare i var och en av oss.


Hygien för förare är något som då och då hamnar i pressen. I detta fallet gäller det lastbilsförare som använder bilen som sovplats och det är ju rätt så naturligt att en lastbilshytt inte är detsamma som t ex en husvagn. WC är dessa hytter inte utrustade med och vatten finns på sin höjd i en dunk. Nu för tiden har vi fått ett stort antal sådana långtradare som nattparkerar på och runt Lockryds bussterminal. Oftast står dom parkerade så dom stör busstrafiken! I Tingarör händer det också men dessbättre inte lika frekvent.


Som motdrag till de käcka spårvagnarna som går uppe i luften en bit över gatunivån vill vissa insändare att man skall köra tätare turer med dieselbussar vid marknivå. Jag tror att dessa insändare inte fattat vad det egentligen handlade om. Man vill helt simpelt bli av med kollektivtrafik i gatuplan, öka turtätheten och framkomligheten samt köra med avgasfria fordon. Den sista insändaren jag läste i ämnet var bara 12 år.


Här kommer en personlig favorit: Ledarskap stavas kommunikation. Ett gott ledarskap handlar om samarbete, beslutsfattande och kommunikation. Att vara en ledare innebär ansvar och makt. Då kanske inte rättning björken två fingrar höger funkar så bra. För att leda innebär ju faktiskt en viss makt över andra. Som chef måste man kunna våga fatta beslut och då gärna i samråd med dem det berör. Att vara chef handlar om ledarskap, kommunikation och konflikthantering. Vi är varandras arbetsmiljöer sägs det, men det är nog inte korrekt för vår militära ledare har aldrig varit i min arbetsmiljö, däremot har jag varit i hans. I begreppet kommunikation dyker också upp begreppet återkoppling och det är ett begrepp som är totalt okänt i den här branschen. Det är nästan lika okänt som kommunikation (utöver att ta människor från punkt A till punkt B).
I sammanhanget dök plötsligt upp en fråga: på vilka villkor har chefer rätt till viss ersättning (lön). Vad är det dom gör som är så många tusen % bättre än chauffören som gör det egentliga jobbet?


Detta leder osökt vidare till mobiltelefontalande busschaufförer som är en betydligt farligare trafikantgrupp än t ex den mobiltelefontalande lastbilschauffören (som dessutom har ett släp efter) eller resemontören i sin servicebil eller försäljaren på motorvägen. Busschaffisen är absolut farligast - mest därför att passagerarna (som var och en är trafikexperter) ser föraren. Västtrafiks informatörer säger att man förbjudit förarna att tala i mobiltelefonen annat än i undantagsfall. Om Du som passagerare ser en busschaufför som talar i en mobiltelefon skall Du omedelbart slita fram Din egen och skvallra för Västtrafik på nummer 0771-414300 och då tar Västtrafik den föraren i örat och säger ajabaja så får Du inte göra. Det är bara yrkesförare som inte har passagerare som får tala i mobiltelefon. Sedan är det ju frågan om man inte skall avskeda alla bussförare som någon gång talat i en mobiltelefon i en buss. [En åtgärd som rimligen kommer att avveckla det mesta av kollektivtrafiken]. I detta sammanhang vill vi som förare ha rätt att kasta av alla passagerare som tjôtar med chauffören under färd. Dessa passagerare är fruktansvärt trafikfarliga och dessa kan avvisas med stöd av ordningsstadgan. Vi borde kunna kasta av alla skolelever som inte kan sitta stilla i fordonet eftersom dom på ett allvarligt sätt äventyrar säkerheten....Kan man ringa samma nummer då? och sedan kasta av dom eller skall man kasta av först och ringa sedan? Det var trafiksäkerhet saken gällde.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.







Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kasta genast ut de som stör din körning!
Inte behöver du ringa Västtrafik och ursäkta att du följer EN LAG SOM ÄR SKRIVEN FÖR DIG som förare!?!?

Västtrafik har ingen kompetens att bedöma en bussförares värdering, görande och beslut -de kan på sin höjd uttala sig om riskerna att köra vält med sin egen kontorsstol.

Be dem dra åt helvete med sina korkade påhitt och får du därför sparken så måste det räknas som en merit av nästa arbetsgivare.
Alla arbetsgivare är ju inte idioter och vi får för varje dag allt större möjlighet att välja...

/Z

Anonym sa...

Hej spångberg?

Körde själv vagn 241 med den fantastiska stolen med galon sits,
körde från stationen i borås till elmo och blev blött i skinkorna det hade varit skönt med ventilation i stolen eller ett tyg överdrag.