29 november 2007

Torsdagen den 29 November 2007


Liten solskenshistoria


Hon steg på min buss söder om Svenljunga och skulle till Borås så hon lägger sitt blå kort på den glupska Hajen....inget händer. Sedan: Värde för lågt! Närmaste bankomat finns i Svenljunga och nästa buss går om fem timmar. Självklart fick hon åka med till Svenljunga. Nu skulle hon visserligen missa anslutningsbussen 07:40 men å andra sidan går nästa 08:10. Hon blev avsläppt utanför ICA.
Tjejen var snabb vid bankomaten intill ICA och när bussen snott runt Svenljunga station och skulle iväg för att hämta skolbarnen i Sexdrega var hon också klar så jag plockade upp henne och satte av henne i Sexdrega innan 07:40 passerade Sexdrega (jag hade kontakt per mobiltelefon med kollegan). Hon fick på detta sätt laddat om sitt kort och kom ändå i tid till föreläsningarna i Borås.
Visst är det en solskenshistoria från glesbygdstrafiken?



Blandat


På Bus4You är man ett klick ifrån 50:-- i rabatt. Om man har en dator och Internet vill säga. Annars var det ett telefonsamtal till 50-lappen. Kul sätt att annonsera tyckte jag...det syntes och väckte nyfikenhet.


Banverket och Vägverket har tydligen fått i uppdrag av Världens Bästa Regering att ta fram ett system för hur funktionshindrade skall garanteras ledsagning i kollektivtrafiken. Tydligen innebär nuvarande system att man måste beställa en ledsagare 24 timmar i förväg. Snacka om att vara spontan som funktionshindrad. Målsättningen tycks vara att komma ner i 1 timma dagtid och 4 timmar annan tid. Målet i slutet är väl att minska belastningen på färdtjänst och öka möjligheten till rörlighet för dem som behöver vår hjälp då och då.


Nya riksväg 40 (en ny delsträcka i alla fall) får högsta standard när det gäller halkbekämpning samtidigt som fd R40 tappar status totalt och på sin höjd ser några sandkorn då och då. Det är väl i och för sig inget konstigt med detta - om det inte vore för EN sak: Vägar halkbekämpas efter vägnummer och inte efter användning. Detta kan innebära rätt så häftiga konsekvenser. För om det går intensiv kollektivtrafik på en väg med lågt vägnummer kan det ta timmar innan den är halkfri och under tiden skall en massa bussar gå fram och tillbaka på den vägen med vanliga standarddäck. (Troligen innehåller bussarna under morgontimmarna dessutom en massa skolbarn).
En annan effekt av den nya R40 är att Rångedala klassas in under glesbygdstrafik. Den buss som regelbundet passerade har nu sin hållplats cirka 1800 meter från samhället. Nu är det glesbygdsverkligheten som gäller.


Västtrafikfilosofi: Det är förstås inte bra när resenärer får stå på bussarna och speciellt inte om det är orsakat av ökat resande. Åtgärden är att kontinuerligt följa upp resandet för att kunna sätta in förstärkningsbussar när det lönar sig för entreprenören.


Vart tar alla pengar som trafiken genererar till statskassan vägen? Inte går dom tillbaka till de som betalar i alla fall (fast det är en gammal nyhet). Västra Götalandsregionen och kommunerna har tidigare förskotterat pengar till Vägverket för att få kritiska vägar byggda och nu går Världens Bästa regering ett steg längre och låter privata intressen sköta finansieringen. Man har till och med gett det ett namn: OPS = Offentligt Privat Samarbete. Eftersom alla de pengar som trafiken betalar till staten inte går tillbaka till infrastrukturen är det meningen att det privata näringslivet skall betala istället vilket i praktiken blir en indirekt skattehöjning. Det privata näringslivet gör inget gratis - dom ägnar sig åt att tjäna pengar. Dessutom skall underhållet av just den vägsträckan skötas av entreprenören i 15 till 20 år. Det blir en rackarns massa vägunderhållare med tiden och vem tar hand om detta om någon går i konken? NU kommer finessen: Vägen kan sedan finansieras av vägtullar. Det är i detta läget man börjar undra hur många gånger man ska betala för samma väg....


De nya körkorten skall bli säkrare. Vägverket har bytt kortleverantör och lagt in nya säkerhetsegenskaper så att de svenska körkorten skall överenstämma med kommande EU-standard. Frågan är när man skall lära bilisterna att köra säkrare? Det kan man tycka vore viktigare än att körkortet är säkert.


Sömnproblem är ett elände för alla och inte minst för de som arbetar i kollektivtrafiken (inte med utan i alltså). På sikt bryts kroppen ner och skapar personlighetsförändringar. Det är fler och fler av oss som drabbas. Vi kommer från en stressad verklighet och skall på kort tid varva ner för att sova och sedan skall vi varva igång igen. Eftersom fler och fler bussförare nu får sina arbetsdagar förlängda via delade tjänster så ökar också denna typ av faror.
Nu är inte tabletter någon bra lösning och det skapar dessutom ett beroende samt kostar en massa pengar. Flera sömnpiller innehåller dessutom knark. Nu är ett nytt universalpiller på gång...stressa på och ta sedan tabletten och sov och bli inte ens beroende... Visst är det härligt med undermedel. Hur vore det om vi istället följde den naturliga rytmen.. förlåt det går ju inte - det blir för dyrt....


Du som vill köra extra miljövänligt och tycker att biogas är rätt alternativ kan mycket väl bli lurad. Skatteverket har ju gjort till sin livsuppgift att sno svenska folket på så mycket pengar som möjligt och skattebefriad biogas är därför en nagel i ögat på dom. Här gör man grön energi av våra sopor. Sedan gäller det att distribuera denna gröna energi till användarna. Då kom man på att köra ut biogasen i naturgasledningarna - smart och simpelt kan man tycka. Det tyckte nu inte skatteverket - dom såg genast en chans att beskatta energin...den transporterades ju i ledningar avsedda för naturgas. Gas som gas övergick deras begreppsvärld. Alltså levererar man naturgas i naturgasledningar och biogas i biogasledningar osv...Självklart eller? Nu är det ju inte skatteverkets sak att ta hänsyn till miljön (det sköter naturvårdsverket om) utan att pungslå befolkningen...Här gäller det att hålla isär begreppen.


Läste i nån tidning att poliser ska få pensionera sig vid 61 år. Man skall till och med ge dom en anständig pension genom en pensionsfond. Argument: Poliser har oregelbundna arbetstider. Hoppsan tror dom att deom är ensamma om det eller? Var finns bussförarnas pensionsfond? Sanningen är väl att polisfacket är bättre på att ta tillvara på sina medlemmars intressen. Så vi som kör buss får vänta på döden istället.


Nu skall LO och Svenskt Näringsliv omförhandla de svenska arbetsmarknadslagarna och eftersom vi har Världens Bästa Regering är väl en gissning om inriktningen inte så svår. Arbetstagarna förlorar och arbetsgivarna vinner och vi närmar oss den Asienmodell som en minister i Världens Bästa Regering så gärna vill se. Svensk Näringsliv vill "modernisera" de svenska arbetsmarknadslagarna och inte minst konfrikträtten. De där djävla arbetarna skall inte få strejka sig till vad fan som helst, men självklart skall vi kunna stänga ute dom om dom blir för uppstutsiga. Självklart är det globaliseringen som är argumentet (Asien-stuket). LAS är sedan den infördes en nagel i ögat på alla arbetsgivare. I vår bransch är ju detta inget problem eftersom det framsynta facket redan medgett möjligheten till timanställning.


För de som inte vill pendla men ändå gå på högskola finns i både Tranemo och Svenljunga så kallade Lärcentrum. Det gäller alltså Högskolestudier på distans via ljud och bildöverföring. Så om inte bussen går när det passar dig - studera på hemmaplan.


Är det inte märkligt...samma sak varje vinter... vi blir totalt överraskade .... vinter NU...Bilen rullar med sommardäck och plötsigt är det blixthalka ute på vägarna. Så har det ju aldrig varit förut. Fast om sanningen ska fram är det inte bara vinterdäcken som skall hålla Dig kvar på vägen. Det är i slutändan Ditt körsätt som avgör hur det skall sluta. Framförhållning och anpassad fart är två nyckelord i sammanhanget - eller varför inte ställa undan bilen och ta bussen....en säker metod.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

Inga kommentarer: