25 november 2007

Söndagen den 25 november 2007


"All kritik som framkommer i detta inlägg avseende personer i facket och Borås Lokaltrafik ligger på en professionell nivå och inte en personlig. Alltså skall det inte tolkas som några påhopp på individer utan som ett sätt att ta åt sig av kritiken och se den som förslag på åtgärder. Jag respekterar högt de människor som åsyftas och har ingenting emot dem personligen."


Det är Svemicke och biskop Bratt som kör med brasklapp.


Personligen var jag inte med på det refererade mötet eftersom jag gått ur facket i fråga. Nu var det bara ett medlemsmöte för anställda i Borås, så jag hade inte där att göra ändå. Av Svemickes inlägg kan man sluta sig till en sak med säkerhet. Vår militärVD har pekat med hela handen och så var det bra med det. Här skall sänkas kostnader och alla sänkta kostnader går alltid ut över personalen (= bussförarna - som tålmodigt finner sig i alla dumheter). Att Svemicke går ut och försvarar VD och lägger ansvaret på BL's styrelse är väl gott och väl eftersom han bara skall verkställa styrelsens beslut. Egna initiativ är visst inte aktuella. Hum! Samarbete och kommunikation är inte några utmärkande drag för BL och dess styrelse så när man nu skall ändra i fridagssystemet så är det givetvis till gagn för BL och till nackdel för förarna.
Det är ingen skillnad mot när man konsekvent införde delade tjänster. Ingen frågade de drabbade. Det är helt i sin ordning att köra 13 timmars arbetsdagar i Sverige 2007... Mesta möjliga arbete för minsta möjliga betalning och runt hörnet väntar arbetskraftsinvandling av billig arbetskraft för att sänka krav och lönenivåer. Det är bara att lyssna på de aktuella politiska rösterna.
Jag tog mig ofoget att kolla hur många riktiga timmar det går på en arbetsvecka här ute i vildmarken (vår depåchef måste köra stor jeep för att ta sig hit). Kommande vecka skall stå till förfogande i 46 timmar. Det är en liten bit över 38 timmar kan man tycka....
Tyvärr har jag inte fått kopior av tjänsterna i Borås ännu....


Jag kan berätta att 2004 kostade det nästan 100.000:--/förare. Idag får man dom uppebarligen gratis! Vår vördade Trafikchef har själv räknat ut detta på den tiden han var KONSULTEN. 2004 måste man naturligtvis måna om de gamla trotjänarna som kostar mycket att ersätta, idag har den målsättningen skjutits åt sidan. Idag är delade tjänster och maximerade dygnsuttag betydligt viktigare är om personalen mår bra eller inteoch eftersom arbetsmarknaden i Borås är så dålig finns det inte någon konkurrens om arbetskraften.


"Kommunal tycks dock representeras av en bunte mesar som tydligen, på ett buddhistiskt sätt, är övertygade om att världen är god och alla är jättesnälla för någon större flathet har jag då sällan skådat." Jag måste säga att jag är förvånad över att någon är förvånad. JAG hävdar att dagens Kommunal har spelat ut sin roll. Dom fyller ingen funktion längre. Det finns betydligt vassare fackföreningar som det är mer stake i.
Kommunal lär aldrig att uppleva att vi får in billig arbetskraft från öst påstås det. Vår migrationsministe har visst andra planer. Kommunal Älvsborg och Stridsanda. Det är djärv intill dumhet att sätta ihop dessa ord. Det finns tre ord till som inte heller fungerar i dessa samanhang: 1.Kommunikation. 2.Samarbete. 3.Medlemsvård. Däremot finns uttryck som flexibilitet och brun tunga. Elaka tungor påstår till och med att den tidigare fackrepresentanten bytte sida helt. Om det är sant eller ej låter jag vara osagt.


Trafikledningen ska skäras ner. 60 timmar i veckan ska trafikledningen enbart bemannas med en person. Har detta verkligen stått i ett veckobrev? Hur var det nu med samarbete och kommunikation? Fast vi som kör på depå är inte berörda. Vi har alltid fått reda oss själva med eller utan så kallad trafikledning. Det uttrycktes också en viss oro för överfallsskydd. Löjligt. Tryck på larmknappen och kör sedan klart passet för polisen kommer ändå inte och inte nån jäkla trafikledning heller. Det är inte förarsäkerhet och trygghet som är ledstjärnan - det är kung Mamon! Förare är lätta att ersätta men pengar är det värre med.


I Göteborg trycker jag på larmet och vips är en trafikledarbil på plats. Långt innan de uniformerade. Trafikledarna på Göteborgs Spårvägar hade i vart fall rätt långt gående befogenheter (och jag tror nog att dom är kvar). På min tid hade man blåljus på trafikledarbilarna och full utryckningsrätt och så vitt jag vet har dom kvar detta. Jag ser i alla fall att blåljusen är klar på deras bilar.


Borås Lokaltrafik sägs även bestå av tre depåer. Svenljunga, Tranemo och Skene men dessa glöms regelmässigt bort. De lyder dock endast formellt under Borås trafikledning, inte i praktiken. Händer något kan trafikledningen i princip bara önska dem lycka till. Detta under förutsättning att radiokommunikationen fungerar.
För de som regelbundet läser veckobreven kan notera att depåerna knappt ägnas en rad eftersom allt arbete på depåerna flyter på dag efter dag utan dramatik. Förarna stöttar varandar om nått är på tok. Trafikledaren i Borås kunde lika gärna sitta i London. Vi har nog mer direktkontakt med verkstaden om det verkligen skulle gälla något seriöst. Resten får vår DepåChef ta hand om.


Läste att Schenker (dom som aldrig håller hastighetsgränserna) har tuffa miljömål. Man går ut med detaljerade instruktioner om allt från motorvärmare till val av däck. Man tror dessutom inte på några alternativ till dieselmotorer ens på hyggligt lång sikt...nej där gasar man på med fulla spjäll som vanligt. Man har väl någon privat deal med polisen.


Det har varit dimma (=ärtsoppa) flera tidiga morrnar i rad med rejält dålig sikt, men ingen accepterar för den skull att bussen skulle vara sen. En rätt lurig inställning egentligen eftersom bussar vistas i en blandad trafikmiljö med åtskilliga tillfällen till rejäla störningar.


Är det inte konstigt att vagn 25260 vecka efter vecka får åka omkring med en AC som låter som ett äldre tröskverk och där defrosterfläkten är totalhavererad och reglagen inte fungerar.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.


Mode & funktionellt är två skilda saker. Lura tomten - fyll säcken redan NU!


Nya smarta internetvirus skall sno Dina bankuppgifter. Internetbankerna är högintressanta och det är betydligt riskfriare att sno internetbankkundernas pengar än att personligen gå in och råna en bank. Nu sprids käcka trojaner, som lär vara hopplösa att upptäcka själv, och vars uppgift är att tömma Ditt bankkonto. "Mannen i Webbläsaren" har nån fyndig person döpt denna nya form av elak kod till.


Dåliga kunskaper om On-line spel hos föräldrarna ställer till det. WoW (=World of Warcraft) tillhör de större och där är det inte svårt att trolla bort sisådär en tre timmar. Nu är inte WoW det enda On-Line spelet, men det är de som man forskat på i Göteborgs på Universitetet.


Inga kommentarer: