21 november 2007

Onsdagen den 21 November 2007


Kollektivtrafik är inte bara på gott...det finns ett element av ont också... åtminstone uppfattas det så av vissa. Dels har vi problemet med tomgångskörning och varma eller kalla bussar. Dels har vi det buller dom genererar speciellt när dom går inne i bostadsområden. Del har vi den nedskräpning dom orsakar på grund av sönderslagna hållplatser, utkastade sopkärl och liknande. Så allt är inte guld....men totalt sett borde fördelarna överväga nackdelarna om man nu inte är en inbiten bilist och fientligt inställd till allt som kan tänkas hindra min framfart på gator och vägar.


Västtrafik kräver att kommunerna handikappanpassar de större busshållplatserna. Här finns en intressant koppling. Västtrafik kräver att kommunerna skall göra något som rimligen bör ligga på Västtrafiks eget bord. Allt som har med kollektivtrafik ´har Västtrafik monopol på och där borde ingå även hållplatser och vändslingor med mera. Att så inte är fallet är uppenbart i och med att man kräver att kommuner skall anpassa sig efter vad dom beslutat. En intressant tanke. Staten har sedan länge tillämpat samma taktik och även dom glömmer att skicka med pengarna.


Vi har cirka 1 miljon arbetslösa i detta land men trots detta skall vi importera billig arbetskraft... Jag får inte den ekvationen att gå ihop. En annan ekvation som inte går ihop är att BL inte har råd att sätta upp ett par speglar så att man på ett enkelt sätt kan kolla belysning, bromsljus och blinkers på sin buss på vår depå. Fast det saknas inte spänning i tillvaron - tvärtom - herrarna på Bussgodset vid Resecentrum bygger nya slalombanor för buss varje dag med sina godsvagnar. Man vet aldrig i förväg vart dessa vagnar står (utom att dom står mitt i körfältet någonstans).


Kollektivtrafik är verkligen ett kompext begrepp idag. Hur stor koll har trafikplanerare och kommunansvariga på hur arbetsplatser i kommunen behöver kollektivtrafiken? Hur stora möjligheter är det att åka kollektivt till och från t ex de studiecirklar som anordnas i kommunen? Kan man gå på bio i Svenljunga och ta bussen fram och åter om man bor i t ex Överlida? Självklart INTE!
Behovet av kollektivtrafik står i förhållande till arbetstillfällen och skolor i området. Inga jobb & inga skolor = ingen kollektivtrafik. Så vill man ha en bättre kollektivtrafik ska man absolut se till att det finns stabila arbetsplatser och en tidtabell som passar arbetsplatserna. Fast man får inte ha fritidsintressen på annan ort än hemorten om man inte har föräldrar som kör med bil - kollektivtrafik så dax är inte att tänka på.


Årets julklapp skall visst vara en GPS! Det skall bli kul och se en sådan i varje buss efter jul - jag tror verkligen på tomten (nåja hoppas i alla fall).


För dom som är bekant med BL's vagnpark vill jag berätta att jag kör det bästa som för närvarande kan erbjudas från BL. Bussarnas buss och höjden av komfort för våra passagerare - vagn 217. (Att instrumenten lever ett eget liv på instrumentbrädan ser tack och lov inte kunderna). Vagnen är också utrustad med den förträffliga och lättarbetade Philipsradion, som vi alla har en gedigen utbildning på.


På Göteborgs Spårvägars Bussverstäder skall det visst bli skiftsgång och att det inte har varit hela tiden är egentligen rätt knepigt med tanke på att trafiken rullar på dygnet runt. Antalet reservfordon är dessutom reducerat i och med att trafiken skulle upphandlas via anbud. Nu skall det tydligen bli lite mer anpassat till hur trafiken rullar och det vore kanske något även för andra bolag att tänka på. Om antalet fysiska platser är konstant får man utnyttja dessa under en större del av dygnet.


Lös dessa gåtorna åt mig: Vad är den grovt organiserade brottsligheten för något? (Jag vet vad den organiserade grova brottsligheten är). Dessutom verkar denna franska besparingsmodell lite knepig. "Man skall minska antalet offentliganställda genom att inte återanställa personer som går i pension". Smart drag...tror jag.


Jag gillar Återkopplingen i senaste numret av tjejtidningen KA. Chefredaktören får backa - hon hade varit väl feministisk. Se där....så gick den blaskan till det stående arkivet.



Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

3 kommentarer:

Anonym sa...

GPS årets julklapp?
Tips: Leif "Loket" Olsson lär ha en GPS som han säljer billigt...

Anonym sa...

Skrivarglöden börjar avta verkar det som, men det gör inte så mycket, det står ju bara en massa skit här i alla fall.

Anonym sa...

GPS? Tror ni inte att det finns såna som kommer o ta själva GPS;n hemma för sin egen bil så fort BL lägger dem på bussarna? behövs det verkligen GPS inne i bussarna? jag själv tror inte det men vill lokaltrafiken köra bussar i beställningstrafik då kanske behövs det men än så länge??? !!!!!!!!!!!!!!! Hur är det med alkohol lås i bussarna? det hade varit bra? eller? eller varje morron tar själva TFL hand om det så att alla som börjar på morgonen skulle blåsa??? hmmmm