12 november 2007

Måndagen den 12 november 2007


Så var en 11 och en halv timmas arbetsdag över och det känns skönt. Man blir lite slak på slutet. Dagen startade med minus 8 grader och kolmörker.
Undrar just vart garageplanen som någon hade liggande hemma blev av...den som skulle fixa in bilarna i varmgarage medan vi skakar runt i en buss i mellan 10 - 13 timmar. Nu är det ju bara 49 dagar kvar av året, men i alla fall.


Fast det är samtidigt gott om tid att fundera över olika saker. I Borås har vi bussar som kör på ethanol och biobränsle. Lika fullt frodas en debatt om olika typer av förnyabara bränslens förträfflighet. Sedan har dessa biobränslen blivit handelsvara som fraktas jorden runt, fast då med konvensionella bränslen, hur smart är det. Och visst finns det anledning att ifrågasätta vissa områdens framställning av biobränslen för innebär det att man skövlar naturen så är det återigen den kortsiktiga pengavinsten och inte den långsiktiga naturvinsten som hägrar.
Apropå bränslen så vill ju Google bli Din kompis vid bensinpumpen. På framtidens bränslepumpar skall det finnas dataskärmar där Du via Googles kan få fram aktuella kartor och info om hotell, restauranter, sjukhus och sevärdheter. Får väl anta att det blir pekskärmar.

Apropå miljövänliga transporter så kommer järnvägen ständigt i ropet och kanske går denna typ av förflyttning en ny storhetstid till mötes. Men ändå är det märkligt att man än i dag håller på att ta väck en massa räls. Det verkar som inställningen till spårbunden trafik är rätt så kluven.


På andra håll klagar man på att det är för trångt på bussarna och resenärerna vill ha extrabussar. Då uppstår en gammal konflikt. Antal sittplatser kontra antal passagerare. Passagerarna anser att det är en självklar rättighet att få en sittplats i bussen, medan trafikföretagen har en buss godkänd för säg 50 sittande och 20 stående. Ingen extrabuss där inte...men handen på hjärtat - hur kul är det att stå i bussen på motorvägen Kungälv - Göteborg eller Borås - Göteborg eller ens R27 Borås - Lockryd och allt i 90 km/tim. Det är inte trafiksäkerhet som vi talar om utan snöd vinning.
Kanske kan de nya förarlösa bussarna som är på G vara en lösning. Ingen förare att tjôta med. Lugnt och skönt och 104 ögon slipper stirra i nacken på en förare.


På depåfronten är det rätt lugn. Någon godhjärtad person har fixat till rejäla hjul till Vindrutetvätten - tack tack..Fast det vore bra om värmen i bussarna på morgonen också blev fixad (fast den buss jag bytte till mig i Borås var iskall den också för man har inte elen påslagen på dagarna på rampen??? oavsett väderlek...???
Annars är allt sig likt - kolla att bussen är städad och tankad när du kommer på morgonen - sätt sedan igång att tanka och städa under tiden.
I vissa bussar sitter Philips FM 1000 men ännu har ingen skickat någon manual till mig - hörde att Skeneförarna skall vara experter på radiotypen.
Sedan kan man verkligen undra om det någonsin kommer att bli en riktig vändplats i Tingarör? Fast det vill väl till en massa otrevliga tidningsartiklar innan det händer nått på den fronten kan man misstänka. I det sammanhanget platsar vagn 241 perfekt. Rätt som det är tvärslutar motorn att gå och styrningen låser sig och bromsservon försvinner. Den perfekta olycksbussen. Fast nu la han ju av bl a i rondellen i Hillared och inte i Tingarör när man backade i kolmörkret (den bussen har samarbetsproblem). En vikig detalj i Tingarör att det inte finns någon skyltning som säger att planen är en bussvändplats och därför står där just idag två bilar och en saltspridare. Det börjar med andra ord att bli riskabelt att backa i mörker där. Det finns givetvis ingen bekysning heller. Fast vad bråkar vi om? Bussen vänder ju "bara" 8 gånger om dagen.
Annars hade 9:06 från Tingarör fullsatt från Lockryd till Borås, med ståplatser sista biten. Snabbussen hade fått fullt redan före Lockryd. [Hörde på omvägar att trafikledaren i Borås tyckt att skolklassen som delvis fyllde snabbussen skulle avvisats från en linjebuss eftersom dom inte ringt och anmält i förväg. Jag tror för min del att dom försökt ringa...Föraren av bussen tyckte dock annorlunda och med lite samarbete fixade vi situationen utan trafikledarens brist på hjälp]. Fan vad kul det är att köra när 104 ögon stirrar en i nacken. Då gör man verklig nytta.


Vid denna årstiden dyker samma fråga upp gång på gång: Hur svårt är det att halkbekämpa hållplatserna utefter den väg salt- eller sandbilen kör? Av resultatet att döma är det näst intill omöjligt - varje år. Följdfrågan brukar bli: Hur intresserad är kommunerna av att hålla hållplatserna snöfria så att dom kan användas av kollektivtrafikresenärer? Skall man gå på alla föregående år så är dom inte ett dyft intresserade. Man kan till och med förledas att tro att man inte vill ha kollektivtrafik vintertid.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.






Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

På sista frågan kan jag bara svara: Hållplatserna är ju utritade på vägkartan enbart för attt det ska finnas några platser att lägga snöhögar på

Anonym sa...

Har Boncoboyen tröttnat på att skriva.
Sätt fart nu med inläggen, man saknar ju det här lika mycket när det inte finns ngt varje dag som när BT inte kommit på morgonen.