27 november 2007

Tisdagen den 27 november 2007


PLUS & MINUS


+
Plötsligt låg den där i brevfacket. Jag blev positivt överraskad. Ännu finns det hopp, även om det rör sig om mindre ting. Vad snackar han om, jo manualen till Philips kommunikationsradio.


Positivt överraskad blev jag också (och glad) när min nalle ringde och det visade sig vara verkstaden som ville lämna ett besked på en för oss väsentlig fråga. Då känner man hopp om en vettig kommunikation.

Att vi har haft frukt och kakor på vårt lunch-kontor i några veckor tyder på att det inte varit en slump och det gör en glad det också. Någon bryr sig lite i alla fall.


======================


-


Minusgrader var det inne i bussen i morse och den blev knappt fesljumen under de första svängarna. Väst drabbade blev passagerarna. AC:n stod på 23 grader och vräkte ut ishavsluft. När jag slog av den och pillade lite med termostaten vid bakdörren började de vanliga elementen ge ifrån sig lite värme. Dock gick vattentemperaturen knappt upp till 60 grader (efter det jag slog av AC:n) steg den till cirka 65-68 grader. Efter ett tag tog verkstaden hand om stackarn och jag fick en annan buss och började så sakta tina upp.
Nackdelen var att jag fick offra rasten och fick en sammanlagd körtid på 7 timmar och 12 minuter till rast. Hela tjänsten är på 10:57 och Ram på 11:51. Hos tidigare arbetsgivare har man kommit ut med en annan buss och bytt på plats.


Jag har läst någonstans i ett protokoll att vi inte skall köra om det är under + 5 grader på förarplatsen och så vitt jag vet är -2 grad under +5 grader. Det trista var att stolvärmen inte heller fungerade.
Dessutom var garageplan så pass hal att bussen inte stod still med växel i och dragen handbroms. Friläge fick det bli - och spikskor.


Jag undrar hur dom som plogar och saltar nya Riksväg 27 tänker? Körbanan är saltad och torr, men för att komma in på en hållplats får man köra igenom/över en plogvall in på ett område där inget salt eller sand satt sin fot. Det innebär att jag måste göra HELA inbromsningen ute på riksvägen och sedan smyga in i halkan på hållplatsen. Känns inte riktigt genomtänkt....


Hur många "hemliga" avtal finns det egentligen mellan företaget och det lokala facket? Och framför allt - varför finns dessa avtal inte nedtecknade och bifogade som en bilaga till huvudavtalet? Är dessa "hemliga" avtal till så stor nackdel för medlemmarna att man mörkar. Någon orsak måste det ju finnas att dessa överenskommelser aldrig sett dagsljuset.


Man blir mörkrädd när man ser en förare som kör ut på linje med en buss där 50% av belysningen saknas. Hela högersidan saknade ljus. Hade föraren struntat i att göra fordonskontroll eller hade företaget skickat ut bussen trots fordonskontroll? En sådan vagn skall ju ha körförbud till felet är åtgärdat - dem är livsfarlig i mörkret.


=======================


Läste också om att man nu var glada över att ha fått en slags räcke i Töllsjö som skulle separera bussar från skolelever! Min fråga är vem som ser till att skoleleverna är på RÄTT sida om räcket?


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.






Buzznet :

Inga kommentarer: