22 mars 2007

Torsdagen den 22 mars 2007

Noterade en lustig sak idag igen. Tror jag nämt det tidigare, men bussparkeringen vid Resecentrum är cirka 2 meter bred och en buss är 2,55 meter bred. Det ser löjligt ut med andra ord.

Västtrafiks SMS-dam rastade sin lilla hund även idag och sedan vete katten vart hon tog vägen. Verkar vara en intensiv kampanj.

Nu när våren tycks vara på väg kan man summera Vägverkets och därmed statens inställning till kollektivtrafik. Om kollektivtrafik tycker vi inte. Som bevis kan man anföra placering av hållplatsen i Aplared, utebliven snöröjning av hållplatser och hållplatsfickor och framför allt oviljan att prioritera halkbekämpning på vägar som trafikeras av bussar. Jag har fått läsa och höra de mest märkliga ursäkter och jag tackar vår herre för att ingen olycka har skett denna vinter fast det skulle i och för sig vara intressant att ta del av Vägverkets ursäkter om en buss full med skolbarn på väg till någon skola halkade av den icke halkbekämpade vägen. Jag sätter en slant på att föraren får ta på sig skulden och att dom 50 barnen nog borde haft skolfritt just den dagen.

Hastigheten på Riksvägarna 26 & 27 är långt över den skyltade. Jag kunde inte ens med personbil hänga med vissa långtradare utan att grovt bryta mot gällande hastighetsbegränsning (och då är jag medveten om att bilens hastightsmätare visar cirka 10 km/tim för lite på order av Vägverket). Dessa lastbilar måste på något sätt lyckats sätta sina hastighetsspärrar ur funktion.

Linje 100 har tydligen problem med hållplatser på Resecentrum. För antingen 'lånar' dom 'våra' eller så stannar dom mitt i bussgatan. Det senare verkar inte speciellt trafiksäkert och det korkar effektivt till Resecentrum.

Snusdosor i fickorna på både flickor och pojkar i högstadiet ser man ofta och resultatet syns alltid efter en körning med skolungdomar. Extra bussannering.

"White trash" = bussförare?
______________________
under linjen

I Sjötofta får man betala 295:/mån för 2 Mb bredband hos Tele2 -- i Västerås & Göteborg får man 100 Mb för samma summa. I Växjö och Aneby betalar man 99:-/mån för 100 Mb. Allt via Tele2. Ju sämre konkurrens ju högre pris med andra ord.

===================
reflektion

Jag har grunnat på hur mycket oavlönat arbete vi slipper när lagledaruppdraget avslutas:
- Slipper kolla och åtgärda defekta bussar
- Slipper ta hand om alla småreparationer
- Slipper se till att det finns exempelvis reservglödlampor - reservspegelglas - torkarblad - bakljussatser mm
- Slipper hålla koll på förrådet i tvätthallen
- Slipper söla med spolarvätska
- Slipper hålla ordning på elkablar till värmarna och värmefläktarna
- Slipper tjafsa om bussbyten med verkstaden
- Slipper hålla koll på busstädning och att garagen hålls i ordning
- Slipper beställa slamsugning till tvätthallen
- Slipper bråka om toalettömning
- Slipper hålla koll på batteriladdare och annan utrustning
- Slipper hålla reda på utrustningen i bussarna - inklusive armstöd, ryggstöd och sittdynor
- Slipper allt pappersarbete och hålla koll på tider och extrakörningar
- Slipper utbildning av depåförare
- Slipper hålla koll på kvittorullar, tidtabeller, Scandpoint-utrustning
- Slipper vara till hands för att ta emot redovisning av förarkort alla tider på dygnet
- Slipper och joxa med reklamskyltar i bussarna
- Slipper hålla på med körspecar
och allt annat vi slipper som jag inte kommer på just nu
- Slipper svara på alla frågor som förarna kommer med
- Slipper skaffa timanställda
- Slipper agera när förare försover sig
- Slipper en hel del utöver ovan nämnda

- Slipper ta ansvar utöver eget ansvar för sig själv

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väl bra om en skicklig yrkesman, dvs bussförare, frigörs till att köra buss 100% som han är bäst på?
De uppräknade arbetsuppgifterna kräver ju inte någon bussförarkompetens eller betydande utbildningskostnad och kan säkert läggas ut på någon lågavlönad.