18 mars 2007

Söndagen den 18 mars 2007

Regn, regn, regn så snart man råkar ha en ledig dag...

Taxi Göteborg skall nu skicka SMS när taxin är på väg. Hur vore det om VI kunde skicka ett SMS de få gånger bussen är försenad. Så mycket bättre för kunden om han vet att vi kommer, om än lite senare. En smart idé egentligen. Alla som är intresserade registrerar sig.

Läser också om medlemmar i fackföreningen Kommunal som tycker att Kommunal ska lägga resurser på att förklara kollektivavtalen för sina medlemmar på ett sätt som alla kan förstå....Den var bra.

Det skall bli lagligt att på egen bekostnad konvertera sin bil till etanol och biogas. Eventuellt kommer detta att gälla från 1/1 2008. Kostnaden för ombyggnaden skulle ligga på 10.000 - 20.000 per bil vilket gör att äldre fordon inte är aktuella. Smart vore att kunna bygga om dieselbussar till etanoldrift och tvärt om när man vill avyttra dom.

Stationsvärden - till för dig!
Alltså inte för bussföraren utan för resenären.

Dom skall:
hjälpa till vid byten av färdmedel
hjälpa de som ser lite sämre
upplysa om resvägar, priser och förseningar
hjälpa funktionshindrade och barnvagnsföräldrar
berätta vart man kan köpa ett färdbevis
medverka till en trygg och trivsam miljö


Den sista punkten blir ju lite tveksam eftersom dom enbart är verksamma vid lågtrafik.
Det är ju en vacker tanke bakom detta med stationsvärdar, men om den verkligen skall vara mer än en vacker tanke bör dom nog följa samma tider som den trafik dom skall ge service åt. Det duger inte att ha egna tider som stämmer illa med kollektivtrafikens.

Jag har en plan sa Charles Ingvar Jönsson


Det har visst Västtrafik också. Denna gången gäller det regionbussarna och då kan man till sin stora sorg konstatera att Älvsered - Svenljunga - Borås & Gislaved - Tranemo - Borås INTE ingår i den planen. Inte ens Tranemo - Svenljunga - Skene - Göteborg ingår (utan enbart Skene/Kinna - Göteborg). Vårt område finns inte med på Västtrafiks kartor, men det var ju vad VD:n för Västtrafik 7härad indirekt sa på mötet. Jag vill i detta sammanhang citera ur TFP: "En viktig restriktion är Västtrafiks budget. Alla förslag som kommit från region och kommuner har av budgetskäl inte kunnat tillgodoses. Detta gäller inte minst kommunernas önskemål om utökad regional trafik." Studerar man sedan linjen 302 så är trafiken söder om Svenljunga (Holsljunga, Överlida, Mjöbäck & Älvsered) styvmoderligt behandlad och det påpekas att linjen har sin tyngdpunkt mellan Svenljunga och Borås och att delen Svenljunga - Älvsered har mycket dålig täckningsgrad. Att försöka öka täckningsgraden var ju detsamma som "att kasta pengarna i sjön".

______________________
under linjen

SEBs Internet bank låg nere i två timmar för ett tag sedan. Men den typen av nyheter ser man sällan intill nästan aldrig. Det stör förtroendet för Internetbankerna och bankerna har tydligen stora möjligheter att dölja den här typen av fel. Med tanke på allt negativt som skrivits om kollektivtrafik med buss på senare tid hade det kanske varit bra om man hade haft möjlighet att mörka lite.

En annan intressant detalj är telefonröstningen under Melodifestivalen, eller snarare vart slantarna tog vägen. I TV pratades det bara om att Radiohjälpen fått totalt 10 miljoner. Däremot fick man aldrig veta att Telia tjänat 11 miljoner och att SVT fick in 4 miljoner. Så kallad missinformation är alltid intressant att studera.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: