11 mars 2007

Söndagen den 11 Mars 2007

Dagen efter - dagen före


Jag vet att The Ark skall åka till Finland.... det räcker nu.


Den stora blaskan listar de heta jobben....Vilken tur att jag är utbildad fritidsledare för det är ett bristyrke. Journalister finns det för många av redan tydligen. Ekonomer var på gränsen och CHAUFFÖRER var inte ens med på listan. Jag använde till och med förstoringsglas, men det halp inte.

Västtrafiks mål är att grunden skall vara ett serviceåtagande till resenärerna. Operatören skall leva upp till följande löften:
** Vi lovar att alltid köra enligt tidtabell!
** Vi lovar att alltid ge resenären den information som behövs för resan!
** Vi lovar att alltid erbjuda resenären en trivsam resa!
** Vi lovar att alltid bemöta resenären väl!
Oerhört svepande formuleringar som lämnar fältet fritt för vilka tolkningar som helst. Det är i vart fall inledningen till det som blev dagens Framtidstrafik i Borås Stad.
Västtrafiks profil- och designprogram skall gälla. Detta innebär att entreprenören inte skall synas - enbart Västtrafik. Däför borde ju resenärerna ringa till Västtrafik när dom tappat mobiltelefonen i bussen och inte till oss.

När det gäller bussolyckan utanför Uppsala får man nu veta att BÅDA bussförarna hade sovit ordentligt, inte pratade i mobilen, inte körde över 90 km/tim och var spik nyktra. Lika fullt small det och lika fullt öppnades den ena bussen som en sardinburk. Nåväl - ingen av förarna är delgiven misstanke om brott. Ingen alls är delgiven misstanke om att inte ha gjort vad på dom ankommer. Man kan inte ens berätta varför det small!
Den stora frågan är väl hur mycket "locket på" som rör sig i bakgrunden. Fel info till allmänheten kan kosta bussföretagen stora pengar. Alltså -shit happens!
På lastbilssidan sker tydligen ständiga brott mot kör- och vilotidsreglerna om man skall tro pressuppgifter. Skillnaden mot tidigare kontroller var att nu var alla förare nyktra.

Färre fastnar i fartkontroller och man tror att det blivit mindre stressigt på vägarna och att trafikrytmen blivit lugnare. Kanske är det så även om jag inte märker det i 'min' trafikmiljö. Däremot har jag observerat en ny liten apparat på bensinstationer och hos bilhandlare som varnar för fartkameror och andra fasta kontroller.

En enkät skulle visa att var tredje anställd på Spårvägen känner sig kränkt av jargongen - etniskt. Var fjärde är utsatt för kränkande behandling. 13% av kvinnorna upplever sexuella trakasserier. Kräkningarna kommer inte enbart från resenärerna utan även från chefer och kompisar.
Spårvägen i Göteborg lär ha medarbetare från 50 olika kulturer, så kulturkrockar lär vara oundvikliga. Ser man till hur olika kulturområden ute i värden strider mot varandra så är det väl bara bra att dom inte slåss i Sverige. 50 olika kulturer innebär 50 olika värdegrunder. Det är tämligen lätt att lära sig hur en maskin fungerar. Den är logisk i alla kulturer. Det är dessvärre aldrig människor.
Hur vore det om man på en så stor arbetsplats etablerade en gemensam värdegrund för allt som rör sig när man är på arbetet. Det borde förebygga en hel del konflikter. När det gäller sextrakasserier på jobbet är det lätt - killar och tjejer hålls åtskilda i jobbet.

En miljon i löneförhöjning till SJ's chef - inte ett ord om hur mycket lokförarna fick?! Trenden är att företagsledare blir klassade som viktigare och viktigare och att de som utför jobbet blir mer och mer utbytbara.
Sedan är det så att om Du tillhör de utbytbara och dessutom passerat 50 år är Du "rökt".

Lite vid sidan om ämnet


Det varnas för falska läkemedel som säljs via Internet. Som bussförare är man extra känslig för vad man stoppar i sig så det är nog säkrast att avstå helt och hållet.

Affären i Sjötofta upphörde efter 104 år och vi backar sisådär 50 år och återfår varubussen. Det är ju oerhört pittoreskt. Att varubussen har en lysande framtid är ju definitivt ett nederlag för landsbygden.
Fast egentligen handlar det ju inte enbart om att Sjötofta långsamt tynar bort utan mer att stora delar av 7härad tynar bort. Nere i Marks kommun har man bekymmer med att kollektivtrafiken kostar mer och mer och att man får mindre och mindre för pengarna. (I detta sammanhang kan jag berätta att som innevånare i Sverige stiger skatten ständigt och man får även här mindre och mindre för pengarna - så det är ju egentligen ingen nyhet). Resandet med bussar minskar och i takt med det minskar tillgängligheten. I Marks kommun vill man därför leta samordningsvinster mellan exempelvis skolskjutsar och linjetrafik, och det vill även övriga kommuner hitta. Man vill också gå in i Halland och köra ner till Veddige, på samma sätt som vi vill gå till Ullared. Jag säger bara LYCKA TILL!

Det är inte klokt vilken uppfinningsrikedom det finns när det gäller att sno "kakor ur burken". Kakburken heter pensionsparande = en skitstor hög med pengar. Man hittar på kul avgifter och suspekta styrelsarvoden för att komma åt pengar ifrån den skitstora högen. Upp till 40% försvinner till parasiterna innan Du får Din pension. Snacka om flugor kring en sockerbit.

Under strecket


------------------------------------------------------

Kvinnligt: - Undrar om det finns kaffe där? = Stanna genast jag vill dricka kaffe!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: