16 mars 2007

Fredagen den 16 mars 2007

Åter till damen i bussen...alltså hon som fastnade i bakdörren och där vissa kollegor ville göra gällande att damen hade burit sig avigt åt.
Nu låg det till så här har jag fått lära mig - hon hade inte kommit ur bussen då hennes tre barn höll på att samla ihop sina kläder och ryggsäckar (och det vet ju varendra förälder hur struligt det kan bli). Föraren tyckte att hans urloggning och ihoprafsande av sina prylar tagit så lång tid att nu måste ju alla ha hunnit av men icke, kvar i bussen var halva mamman och de tre barnen när föraren stängde av huvudströmmen och gick.... Inget snack om saken = Dundertabbe av föraren (som dessutom uppenbarligen inte heller gick igenom bussen för att snygga till och hålla koll efter kvarglömda effekter = minst dubbelt förarfel).
Den något skärrade damen fick tack och lov inga större fysiska skador och nog verkade hon och ungarna klara det rätt bra...säger en pålitlig informatör.

Mera tankar kring VD-mötet för Svenljunga och Tranemo.


En intressant upplysning av vikt tycker jag kom fram rätt tydligt på träffen. Västtrafik 7härads VD tyckte att det var onödigt att göra reklam för 'vår' trafik; "Det är att slänga pengarna i sjön". Det var onekligen ett tydligt budskap. Det andra tydliga budskapet var att Västtrafik enbart satsar på områden med volymtrafik. Ganska vågat besked till ett rätt stort gäng förare som arbetar med trafik som THM inte vill satsa på - vi satsar inte på Ert jobb. Kan undra hur många som begrep detta.

VD-mötet födde också fram en annan fundering: Vad är det för vits med all denna profilreklam? Västtrafik kör knappast någon beställningstrafik och den som bestämt sig för att åka kollektivt har ju inga alternativ eftersom Västtrafik i praktiken har monopol på kollektivtrafiken i Västra Götaland.

"Västtrafik har valt att upphandla trafiken som utförs av trafikföretag i konkurrens. Detta gäller all kollektivtrafik i Västra Götaland." Det var 1985 som Västtrafik fick rätten att upphandla trafiken, men trafikhuvudmannen (Västtrafik) har rätt att köra trafiken i egen regi, med egna förare och med egna fordon. Detta har dock som framgått nyss inte varit intressant för Västtrafik. Ur affärssynpunkt är det bättre med anbud där man tvingar fram nyare bussar (och skapar en viss kapitalförstöring) och utrensning av förarkåren vid varje upphandling (för att rensa ut de av trafikföretagen icke önskvärda förarna). Facken har knappast agerat alls i dessa frågor inom vårt område (och om dom har gjort det har dom missat att informera om det). Därför faller det bort ett rätt så stort antal förare vid varje ny upphandling och det skapar naturligtvis problem för förarna. Några långsiktiga ekonomiska åtaganden är ju vanskligt att ge sig in på. Du är ju bara 'garanterad* arbete under avtalsperioden. Låt oss anta att den då är tre år så är tex ett husköp eller kostnader för att skaffa och uppfostra barn rätt så osäkra investeringar att ro iland på en i övrigt rätt tunn arbetsmarknad. Återstår att se vad som händer om arbetsmarknaden svänger???

Följetången vagn 160


I dag lyste solen över både fattig och rik så det var bara att tejpa upp ett solskydd bestående av en svart sopsäck. Ytterluckan under förarplatsen bands fast med blått polytensnöre. Förargrinden fick aldrig någon bra lösning så den fick man sitta och hålla i. Den kvaliteten är det på vissa vagnar trots att vår VD på mötet berättade hur många miljoner man lägger på reservdelar. I så fall föreligger ett jättelikt systemfel om vi släpper ut halvdana bussar och lägger stora pengar på reservdelar.

Och någon typ av fel måste det vara när vi lämnar in en buss för reparation bara för att upptäcka att den inte alls är på verkstaden utan rullar runt oreparerad i annan trafik. När man så frågar hur detta kan komma sig får man till svar att det är käckt att ha bussen till hands i Borås om (eller var det när) det blir en ledig plats i verkstaden. I mina öron verkar det vara ett allvarligt planeringsfel. Att bolaget sedan inte längre har råd att ha vettiga reservbussar att sätta ut när en buss är på service eller på verkstad gör ju inte situationen bättre. Det är ju trist för oss som skall ta hand om passagerarnas rättmätiga missnöje och det bygger ju knappast upp en spontan resandeökning heller.

Under stecket


--------------------------------------------
Lite drygt en månad sedan certifieringarna - ännu inga certifieringsbevis.....envisa rykten gör gällande att detta kommer att ta tid. Dom kanske hinner passera bäst föredatum - vem vet.

Omorganisationen...
Det är ju så att BL just nu lägger kraften på att ta reda på hur och vad som skall åtgärdas och när....
Bolaget är naturligtvis övertygat om att det blir en bra omorganisation även om processen kan vara smärtsam, men den som lever får se.
Fast jag tycker nog att det hade varit bättre att göra tvärt om - dvs först skaffa information och sedan agera och ge tydlig information om hur man vill ha det. Nuvarande sätt kan näpperligen skapa besparingar av någon större summa. Det har ju länge florerat lite olika rykten så nog finns det rätt handfasta funderingar om vart det skall ta vägen som man inte vill dela med sig av i detta skede.
Kallas visst för antipersonalvård... Så stod det i alla fall i mina gamla läroböcker om personalhantering.. men vad vet en sur gammel busschaufför (eller rattkuli som dom där blattarna kallar oss svennar som kör buss).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: