09 mars 2007

Torsdagen den 08 Mars 2007

Internationella kvinnodagen


Personligen tycker jag att det är kvinnodag 365 dagar om året. Men det är vad jag tycker. I övrigt vill jag inte köra in näsan i det getingboet.

Nu tunnas trafiken mellan Borås och Svenljunga ut ytterligare kvällstid. Detta är väl resultatet av begrepp som "Hela bygda ska leva" och andra fagra löften. Grattis alla trogna bussresenär.

Idag har jag verkligen fått uppleva något fantastiskt. Jag har fått äran att köra BLs stora fina EU-moppe (byggd på ett Scaniachassie - det stod 158 i ett hörn). Den var dock inte helt perfekt för bromsarna drog åt höger, ABSen var ur funktion, styrservon funkade inte korrekt, den läckte luft rätt så rejält och det tog flera minuter för den att tända halvljus/helljus efter det man släppt handbromsen.
Däremot var fartresurserna och backtagningsförmågan helt jämförbara med vilken EU.moppe som helst. Backen efter Axelfors Hed upp mot Holsljunga gick i svindlande 27 km/tim. Jag fick nästan fartskräck.
Risken att ens komma i närheten av begrepp som fortkörning eller följa tidtabellen kan genast uteslutas. Den här EU-moppen kommer när den själv vill och lät sig inte påverkas av varesig förare eller passagerare. Den behövde väl sisådär 3-4 km för att komma upp i marchfart så axet var lite slött.

Nya direktiv från företagsledningen: Depåerna måste bantas ännu mer för att reducera förlusterna. Vi var 10 man en gång i tiden....nu är vi 7 och det är på tok för mycket. Ta bort en man eller två samt en buss till är den nya ledstjärnan.
Det är alltså bara att ta in två hål till i svångremmen och hålla ut de två år som är kvar på anbudet. Därefter väntar ny upphandling = Mycket Fritid.
Fast jag undrar hur mycket man kan banta depåpersonalen egentligen. Vid 4 personal kör man varannan helg och vid 6 man kör man var tredje helg....på 2 man kör man varje helg.
En gubbe bort betyder väl cirka 0,5 miljoner och slopar man Svenljunga Depå spar man minst 150.000:- per år (troligen mer) och sannorlikt spar man lika mycket på att plocka bort Tranemo Depå. Så i ett nafs har vi sparat 1,3 mille....troligare 1,7 mille när jag tänker efter.

"Då det är diskussioner kring tjänster, dess längder, paustider mm. så är det viktigt att vi gör klart att:
Vi bryter inte mot några lagar. Vi bryter heller inte mot något avtal, men vi har i något enstaka fall missat att motsvara de krav som de lokala facket ställt. Det har visat sig att det visst fanns tveksamheter i förhållande till avtalet kring tjänster, dess längder, paustider. Just nu ses därför tjänsterna över igen och det innebär att vi går igenom tjänsterna en gång till."
Detta är i korthet den info som gått ut via veckobrev kring turbulensen omkring tjänsterna i stadstrafiken.
Rent allmänt är mitt intryck efter att ha suttit i möten med trafikplaneringen det att varje sekund är dyrbar. Man sitter med en tidtabell för landsbygdstrafik och gnetar minuter i tron att det gagnar plånboken och säkerheten. Kan man ha spetsvändning på 1 minut så spar det tydligen kronor i teorin. Nu tömmer och fyller man inte en buss på 1 minut i den verkliga världen och en given sträcka tar inte alltid 6 minuter att köra i den verkliga världen. I den verkliga världen skall vi dessutom sälja ett antal olika färdbevis till våra resenärer - att hänvisa dom till Tidpunkten är rätt löjligt för vår del. På lördagar och söndagar får vi dessutom oftast en stor mängd kontantbetalande kunder som gör att lastningstiden per hållplats bli ännu längre. Så man bygger automatiskt in förseningar i tidtabellerna eftersom buffertid kostar pengar. Att den uppstår per automatik finns ingen förståelse för.
Så å ena sidan står sekundjakten och på andra sidan står kundservice och då är frågan vilket som lönar sig bäst på en landsortslinje?! För att bygga in lite kundservice och lite trafiksäkerhet i dynamiska tidtabeller är tydligen inte att tänka på. Man upphör aldrig att förvånas.

Det skall ju vara VD-träff i Svenljunga nästa vecka och jag kan inte vara med. Hörde att man tyckte det var skönt för då blir det inte så mycket tjôt. Dom e la goa gubbar.

Till sist en liten pärla:


Tänk Dig att bussen alltid kommer i tid till hållplatsen, det är gott om sittplatser i vagnen och Du registrerar Din betalning i Hajen och köper en varm cappiccino för en tia i kaffeautomaten, en god bulle ur varuautomaten, greppar en dagstidning i tidningsstället och sjunker ner i en mjuk och bekväm fotölj medan bussen lugnt och ryckfritt glider ut från hållplatsen. Kan livet vara så mycket bekvämare. (Möjligen att Du somnade efter tre kilometer med tidningen i knät och kaffet urdrucket).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är bara bökigt att behöva stanna och ta ombord de som bor utmed linjen som vill använda kollektivtrafiken och det tar ju sån tid också. För att tidtabellerna skall gå ihop och fungera drar man då in 50% av hållplatserna utmed linjen, man kör heller inte in i de samhällen utmed linjen där det bor folk som vill åka med bussen, utan man försöker att lasta resenärer i samhället där man startar linjen och kör direkt till det sista samhället i andra ändan av linjen. Sedan gör man resandeundersökningar ombord på bussen så är det störst chans att få positivt utlåtande "Kollektivtrafiken är jättebra här, det går så snabbt att resa med denna linje, gott om plats är det också". De få som sedan åker med direkt från A till B kommer snart inte att göra det lönsamt att fortsätta köra linjen så därför lägger man med linjen så sparar man ännu mer pengar.