10 mars 2007

Lördagen den 10 Mars 2007

Final i Melodifestivalspektaklet



Att inte få köpa sitt färdbevis på bussen får reaktioner - speciellt från folk utanför städerna. Att sälja biljetter från fasta försäljningsställen med fasta öppettider (som givetvis avviker från kollektivtrafikens dygn) vore att strypa tillgången till kollektivtrafiken. Att dessutom ge rabatt på biljetter sålda på fasta försäljningssställen och sälja samma resa på bussen till ett högre pris vore diskriminering. Dock finns denna typ av tankegångar på många olika håll.

Tomgångskörning i mer än en minut är olagligt - även för en buss. Därför skall alla bussar som gör uppehåll längre än en minut och då bussen inte är i trafik stängas av. Det är inte acceptabelt att man bryter mot gällande lag. Ett argument för att åka kollektivt är just att det spar miljön. Så när en buss kommer till Borås Resecentrum skall motorn omedelbart stängas av. Samma sak blir det väl på Södra Torget antar jag.
Hur man skall hålla värmen i bussen iskalla dagar är ett helt annat problem av tekniska natur.
Förr i tiden var det vargskinspäls - jag har föresten min kvar.....

Kära Farbror Sid.....
...skrönor och historier om bussbranschen förr i tiden har man hört, om hur "busstilldelningspersonal" bollade med bussar till olika förare och gav favoritförarna de bästa bussarna och genom åren utvecklat sitt sinne för vilka bussar man kunde ge till olika förare för att få ut alla bussar och ha ryggen fri och så lite bussar på verkstaden som möjligt. Vissa förare bråkade man inte med, de hade satt sig i respekt... Vissa var undanfallande och körde vad de fick...- Jasså, Andersson kör den turen, honom kan vi inte ge den bussen för då blir han förbannad och kommer in igen, det vågar vi inte, sätt upp den på Svensson istället han säger inget om att bromstrycket är lite lågt på ena kretsen...
En bra busstilldelare hade alltid några fina vagnar i "fickan" och specialservice för att ge till damerna för att ställa in sig... - Skall se här vad lilla Gunilla kör för tur idag... ok då byter vi och så sätter vi upp den nya vagnen till henne, så ger vi Tage den här gamla bussen, lilla hjärtat skall inte behöva köra den gamla bussen och du... gå ut och kör fram hennes buss framför dörren här och låt den gå på tomgång så blir den varm och go tills hon tar den, hon brukar vara lite sen så skylta upp den också...
Den som gnällde på dåliga bussar och fel buss för linjen... - Sune den gnällspiken han skall fasiken få, vi sätter upp den gamla högen till buss till honom, vi har ingen annan säger vi... han får köra den på den linjen, annars är det arbetsvägran...
De som ville ha trafiksäkra bussar och bussar som fungerar till nästa dag... - Ja du vet ju hur Sven är, han bara skriver felrapporter, släng de felrapporterna, vi vet ju om felen redan. Vi kan ju inte laga allt som är fel på, då har vi inget att köra med, det är bara han som klagar och skriver, vi sätter upp den på John imorgon, han kör med bussen...
Så kunde det gå till förr i tiden det har man hört av de gamla bussförarna, detta är väl borta i dag, tack och lov !...??...

För det första så har jag all anledning att tro att detta är självupplevt av Uncle Sid. Undrar just vilken kategori farbror Sid föll under? Fast det får vi nog aldrig veta.
Självklart förekommer det även idag. Både på stora depåer som Borås och på de små depåerna. Mygel förekommer ständigt. Kolla bara vilken buss jag fick i går...en EU-moppe. Jag står inte högt i kurs på detta företaget inte. Närmare utmobbning än så kan man nog inte komma :-) Jag har väl trampat på en öm tå eller så.....

Apropå förarcertifieringar så har alla på depån fixat sina cert utom en som är pappaledig för 12:e gången. Han har inte haft tid ännu...Tror humhum det med tolv ättlingar.
Det synliga beviset på den nya "värdigheten" lär dock dröja några månader så våra passagerare kan tryggt åka vidare ett tag till lyckligt okunniga om vilka fantastiska förare vi blivit över en dag.

Ibland kommer det ett brev ... som t ex detta (lite nedbantat är det):

"Den som tog körkort för mer än fyrtio år sedan fick lära sig att det aldrig går att skylla en olycka på dålig väg / väglag, solen i ögonen, omgivande trafik, fel eller brister på bilen, stress eller överhuvudtaget någon som helst annan omständighet. Det är alltid mitt fel som förare vad som än händer. Att detta gäller än i dag bevisas av trafikskadelagen som ålägger trafikförsäkringen att t ex ersätta en cyklist som kört på en stillastående bil och skadat sig själv,där föraren stannat, gått ut till kiosken för att handla.Trafikskadelagen tillkom för c:a 75 år sedan då våra kloka förfäder insåg att all trafik med motorfordon var (och är) att anse som allmänfarlig verksamhet. De menade att hur stora krav man än ställer på en förare så kommer det ändå att hända olyckor. De insåg att skadekostnaderna på grund av motorfordon kunde bli så höga att enskilda individer inte förmådde ersätta dessa. Därav lagen om trafikförsäkring. Det är endast vi själva som har att ta ansvar för om en trafikfarlig buss ska köras på ishala vägar med usla däck eller andra tveksamma omständigheter. Följden har blivit att vi har att välja på "lojalitet" med passagerare/arbetsgivare mot trafiksäkerhet. Om vi nekar köra blir naturligtvis passagerarna förbannade. De kommer aldrig att förstå varför, oavsett orsak. Bussen SKA gå. Arbetsgivarsidan letar genast efter orsaker typ "samarbetssvårigheter" och hets typ "alla andra kan ju..."'Det kräver en oerhörd styrka, moral och beslutsamhet att stå emot allt detta och det är helt omöjligt att klara ensam. Det handlar nu om att värdera anställningen mot risktagande. Problem bottnar i att det inte finns någon sammanhållning eller ens en fungerande fackförening och detta har arbetsgivarna tagit fasta på och utvecklar splittringen på de mest infernaliska sätt. Den som anser sig ha orsak att neka köra kan genast ersättas med vad de kallar en "lojal" förare, välmedvetna om de aldrig själva behöver stå ansvariga förvad som än händer i trafiken."

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jämför man sedan med farbror Sids busstilldelare och kopplar detta till äldre tiders rutiner för att erövra en bättre "rad" (som det hette på mina gamla arbetsplatser) så går mönstret igen. Ju tystare och fogligare man var dessto snabbare karriär (och då betydde karriär något - idag existerar det inte längre). Om Du konstrar för mycket idag står det en kö som vill ta Din plats.

Off Topic


Dom påstår att vi svenskar (vilka räknas dit?) har ett mycket komplicerat förhållande till ledarskap. Vi har väldigt lätt att från gräsrotsnivå gnälla på toppen (se på mig), samtidigt som vi blir väldigt smickrade om någon i toppen byter några ord med oss (gäller dock inte mig). Men vi behöver ledarskap eftersom vi egentligen är en skock får(skallar) som måste ledas och som gillar att bli ledda. Vi vet ju att någon måste leda - ta ansvar, men att själv ta ansvar och vilja bli ledare - nej tack helst inte. Våra nordiska grannar brottas inte med denna hämning.

Att brist på boende skulle hota Sjötoftas framtid är nog att ta i. Sjötofta har passerat bäst före datum. Sedan har småpåvarna i SjötoftaBladet (utkommer 4 gånger per år) beslutat att handikappade personer inte skall ingå i 'tidningens' redaktion. Det är ingen stor sak, bara jäkligt typisk för hur ett samhälle som Sjötofta fungerar. Två ting äro heliga i den kretsen: SjötoftaBladet & Skolan. När det gäller skolan är det en tidsfråga när den är till salu. Kyrkor i 7härad har redan börjat säljas.

I den bibliska staden Smyrna (Izmir) står det tydligen en staty föreställande en kvinna stående på tå, med vingar på ryggen och det utslagna håret ner över bysten. Vem är hon?
- Varför står Du på tå? - Därför att jag bara kan stå ett ögonblick!
- Varför har Du vingar? - Därför att jag hastigt flyger förbi!
- Varför har Du håret utslaget framför Dig? - Därför att ingen skall kunna gripa mig bakifrån och hålla mig kvar!
- Vem är Du? - Jag är det gyllene tillfället som är förbi innan man upptäckte det!

Under strecket


------------------------------------------------------------------

Kvinnlig brådska = linnet hamnade utanpå blusen - make up i backspegeln vid rödljus.
Läppstiftet är vårens heta trend med sköna 80-talsinspirerade starka färger.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: