09 mars 2007

Fredagen den 09 Mars 2007

Åter fredag



Rätt häftigt egentligen. För ett tag sedan förekom misstänkt fiffel med värdekort. Främst rörde det linjer mellan Borås och Göteborg. I sinom tid blev förarna avslöjade och några fick sparken vill jag minnas. Alltnog så ville åklagaren ha hjälp från Västtrafik med visst material för att få styrka i åtalen. Det fick han aldrig och åtalen lades ner efter det han under lång tid försökt att få ut material från Västtrafik. De sparkade förarna kan alltså nu kräva jobbet tillbaka eller i vart fall skadestånd. Lite långsamt agerat från Västtrafiks sida --- eller skall det vara Värsttrafik i detta fallet.
Nu är det en ny variant på "låneverksamhet på gång". Men lite är det den som laddar på ett Hajenkorts sak att kolla att det nya saldot blir det rätta. Jag vet att det går att ladda Hajen-korten utan att vara utloggad ur maskinen för att på så sätt 'maskera' det verkliga saldot.....men eftersom detta ännu så länge sker manuellt så är det bara att styra om så att ej utloggade kort ej accepteras. Färdig med detta!

"Radiodisciplinen är ju rent bedrövlig ibland, använd gärna radion för det den är till för...." Kan bara hålla med och samtidigt åter undra om det verkligen förekommer någon utbildning i hur systemet fungerar? Ibland låter det mer som i sandlådan .... utifrån sett. För övrigt var denna veckas veckobrev "tunt" vilket kan tolkas som positivt. Ur depåsynvinkel andefattigt - men det får nog anses som normalt. I veckobrevssammanhang händer 98% i Borås! På depåerna flyter det bara på... vi gör inte så mycket väsen av oss.
Okey då. Vi kämpar med att få fram nya tjänster med färre personal - en snabbare variant på 10 små negerpojkar. Vi skall nog vara klara i helgen med första utkastet. Idag låses i princip tidtabellerna.

I Göteborgsområdet förekommer en ungdomsrabatt för unga mellan 20 - 25 år när man åker kollektivt med Västtrafik, men den är lokal till följd av lokala politiska beslut. Övriga kommuner i regionen har inte anamat denna rabatt. Följden blir att lokala politiska beslut kan få ett i övrigt enhetligt prissystem att bli diffrentierat på nytt inom Västtrafik. Jag tror knappast att det är sådant som gynnar varesig Västtrafik-tanken eller regionidén. Det verkar väl närmast vara en demonstration av att regionen består av ett antal självständiga kommuner som fattar självständiga beslut. Skulle till exempel Tranemo kommun fattat ett beslut som går ut på att man inte anser sig ha råd med kollektivtrafik, skulle det alltså inte finnas någon buss till Tranemo från exempelvis Borås, men det skulle gå bra att åka till Svenljunga istället. Jag känner ett lätt kaos i ryggen.

Det har fallit en dom i Tingsrätten angående olämplig klädsel vid basängkanten (av säkerhetsskäl) där diskriminering ogillades. Jag funderade på om heltäckande klädsel inklusive täckt ansikte är lämpligt vid framförande av fordon i yrkesmässig trafik. Vederbörande får väl ha någon typ av mässingsbricka märkt förare. För det vore väl troligen disskriminering att avvisa personen som olämplig förare. Det sker märkliga anpassningar av säkerhetsreglerna ibland.
Jag minns än idag "turbanbråket" på spårvägen i Göteborg. Det blev rätt infekterat.

A Bit Off Topic


Har i veckan träffat en som läser denna blogg...whoooo!

Brist på boende anses vara ett hot mot Sjötoftas framtid...humm
Från att ha varit ett blomstrande samhälle med flera livsmedelsaffärer, bank, post, slaktare och andra viktiga funktioner är Sjötofta idag, tillsammans med mängder av småorter i regionen, avvecklat. De enda funktioner som delvis återstår är skola, dagis och lantbrevbärare samt en automatbensinstation (som fungerar när den själv vill). Att brist på boende skulle hota samhällets framtid är nog att ta i. Dess framtid är sedan länge passerad. Samhällen som Sjötofta har ett utgånget bäst före datum. Det är en tidsfråga när skolan avvecklas och de sista resterna av något som i bästa fall skulle kunna kallas kollektivtrafik upphör.
Villor i området går inte att sälja lokalt och hamnar därför i händerna på främst tyskar och danskar som förvandlar dom till sommarstugor. Nej bristen på bostäder är nog inte det stora hotet. En åldrande befolkning gör att "den naturliga avgången" fortsätter i all tysthet och majoriteten av ungdomarna flyttar härifrån. Här finns ju inga arbetstillfällen. Att hela bygden skall leva var förvisso ett politiskt vallöfte från de flesta partierna i ett flertal val, men att leva upp till detta är en helt annan femma.

För att ta hand om gator och parker i Svenljunga skall Du vara högskoleingenjör och ha erfarenhet av trafiksäkerhetsarbete samt ha B-körkort. Okey och för att skotta rent kommunens alla hållplatser krävs ännu högre kompetens och denne har man inte hittat ännu????

Under strecket


-------------------------------------------------------------------------------------

Maximal kvinnlig beslutsågest = långbyxor och klänning.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: