07 mars 2007

Onsdagen den 07 Mars 2007

Plus 5 grader och duggregn - så var det på morgonen och så blir det resten av dagen. Vi bor sannerligen i en regnrik bygd.

Om en buss ständigt är försenad, som på linje 150 som ett antal insändare beskriver, så är det självklart så att tidtabellen och verkligheten skiljer sig åt och av någon egendomlig anledning har alltid verkligheten rätt. Dessvärre finns det motkrafter som vill ha snäva tidtabeller (som på pappret ser jättebra ut) i tron att det spar fordon och förare. Fråga våra trafikplanerare. Dom räknar sekunder för fordon som vistas i en trafikmiljö. Gissa om det borgar för trafiksäkerhet (naturligtvis inte). Vi sysslar inte med sådant - vi fraktar folk mot betalning i så billiga lådor som möjligt.

Om en gymnasieelev tappar eller på annat sätt blir av med sitt skolkort så kostar det att få ett nytt. Kommunerna är inte skyldiga att ge eleven ett nytt skolkort gratis. Genom att betala för ett skolkort (som är en värdehandling) har man fullgjort sin skyldighet. Allt detta har kammarrätten slagit fast.

Säker bussresa?


De äldre blir fler och fler och de är enligt NFT en redan idag en hårt olycksdrabbad grupp i trafiken. Äldre människor skadar sig lättare än yngre vid olyckor eftersom ett naturligt åldrande medför att kroppen blir skörare. Många resor företas med buss och med pensionärsorganisationerna på olika nivåer som beställare. Därför är det
viktigt att dessa resor sker på ett trafiksäkert sätt och att de äldre ställer krav på de bussbolag man anlitar. Lycka till.

Bussolyckan utanför Uppsala kommer att leda till ökad trafiksäkerhet på bussarna. Man tror på bälteslag, bättre kontroll av bromsar.

Det kommer att bli riktigt spännande att köra runt med 52 fastbältade och 13 stående i framtiden med 3 mm mönsterdjup och oplogade snöiga vägar. Föraren jobbade visst 13,5 timmar dygnet innan (lagligt).

Vi skulle kunna sänka hastigheterna lite grand och vi skulle kunna få lite bättre vägar (=årets asgarv)...Men som alla förstår är föraren inte speciellt viktig i dessa sammanhang för han nämns inte ens en gång. Därmed tror man inte att bättre arbetsvillkor skulle skapa säkrare busstrafik. För övrigt kör ju mer än 50% av förarna för fort och det är givetvis bussförarnas attityd det är fel på enligt Bussbranschens Riksförbund (BR). Säkerheten måste vara viktigare än tidtabellen eller kafferasten (Så ljuger en sann arbetsgivarorganisation). Botet mot detta ofog är givetvis mer övervakning av ALLA bussförare med hastighetsmätare inne i passagerarutrymmet så att de resande kan se hastigheten (förslag från någon som är tom i bollen på VV), tätare kontroller av färdskrivare (det finns ju rätt många som kör på dispansreglerna), mojänger som påminner föraren om gällande fartgränser. Strypningen till 98 km/tim sätt ju ur funktion (hur då???? - berätta!!).

Den minnesgode kommer väl ihåg förslaget att bussar med stående skulle få framföras med högst 70 km/tim med länstrafikbolagen sa blankt nej - det skulle bli för dyrt (billigare med lite lik då och då).
Skulle vara kul om någon som råkar läsa detta reagerade och undrade om till exempelvis tidtabeller med körtider som uppmanar till lagbrott är totalt oskyldiga.

Är det så konstigt att det blir så här då? Egentligen inte...
Resenärerna vill ha billiga resor - dom är alltså intresserade av att det är så billigt som möjligt.
Trafikhuvudmännen vill därför ha in så låga anbud som möjligt.

Anbudsgivarens möjligheter att spara pengar ligger i:
---- att varje förare kör max vad som går - kan man plocka ut max 13,5 timmar per dygn så gör man det.
---- att köra med så mycket billig timanställd personal som möjligt (=lägsta lönegarantin)
---- att få facket att hålla käften lokalt - och det funkar.
---- att göra så lite vagnunderhåll som möjligt -- helst inget alls (det funkar inte)
---- att skifta däck så lite som det bara går
---- att inte ha reservbussar
---- att göra tidtabeller som innehåller så få bussomlopp som det är möjligt att ha under ett trafikdygn
---- att köpa så billiga bussar som möjligt

Trafiksäkerhet och andra floskler har inte här att göra -- här gäller att spara pengar för att kunderna vill åka så billigt som möjligt. Har jag missat något ovan är det bara att hojta till -- adressen står längst ner.

Polisen


Såg en intressant syn här om dagen. En gående samtalade med en polis (en raritet i dessa trakterna), en polis som satt kvar i sin låga polisbil och bara hade vevat ner fönstret. (Polisen orkade alltså inte gå ur bilen för att möta den han talade med på samma nivå). Hoppas att det var en privatsak.

Påbackad


Ibland blir man fundersam. För en tid sedan backade jag på en lycktstolpe efter cirka 37 år utan skador. Man grunnar och funderar och går till optikern och gör en extra synkontroll. Jo det hade ändrats något. Alltså lycktstolpe = nya glasögon för många pengar.
Så idag blir jag påbackad utanför vårt garage av en av våra bussar (jag stod utanför bussen när det hände) --- gissa vem som fick skulden? Rätt gissat! Självklart skylldes det på mig...(jag som inte ens fanns i bussen skulle ta på mig skulden). Sådant är depålivet.
Det som strör lite salt i såren är att för den föraren gör man en helt del tjänster privat och så, men att erkänna att man gjorde fel ingick tydligen inte.

Grunnande


Och i Ryssland har diktatorn slagit till igen. Fast det som verkligen gör MIG oroad är om vi blir beroende av rysk energi. Jag är övertygad om att den energikällan kommer att användas som ett politiskt påtryckningsmedel och att leveranssäkerhet och prisstabilitet inte finns med på dagordningen.

Finns det något värre än att sprida lögner om folk? Ja, att berätta sanningen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: