14 mars 2007

Onsdagen den 14 Mars 2007

Besökarna.......


Hararna är ute och ränner på vägarna och räven jagar efter föda. Transträcken drar över himlapällen och kanadagässen betar på standängarna. Har man flax får man se lite viltsvin och någon enstaka älg - rådjur ränner runt mest hela förmiddagen.

Glöm inte VD-träffen i Svenljunga på Torsdag mellan 15:00 - 18:00. Det blir ett bra gäng om alla som sagt att dom skall komma dyker upp.

Vår lagledare hade fint besök från den stora staden Borås igår...så nu skall depån upphöra. Och den som till äventyrs vill bli ny kontaktperson bör nog tänka på sin hälsa - hörde jag. BL centralt tar hand om alla tre depåerna. På detta spar man minst 18.000:--/året och vi slipper att ta ansvar. Det blir bara att tuta, köra och gå hem. Inget mer extrajobb för att få bussarna att rulla. Trafikplanerarna i Borås blir depåansvarig och finns i Borås. Jag kan lätt föreställa mig att en hel del förändringar kommer att ske. All kassaredovisning kommer att ske i Borås och avläsning av bussarna och annat pyssel kommer i fortsättningen att ske i Borås. Tror nog att verkstaden får fler småfel att fixa i framtiden (intresset för att göra det själv har liksom försvunnit).
Hörde rykten om att verkstaden i Borås också skulle organiseras om. Toyota-modellen dög tydligen inte. Vi går en oviss framtid till mötes.
I framtiden får förarna snacka med HK under kontorstid (om man är där vill säga - det händer rätt så ofta att dessa personerna är oanträffbara). Detta är ett av de resultat som blir när man inte kan räkna rätt på anbuden - alla sådana fel går ut över förarkåren, företagets minst viktiga resurs (förare är alltid utbytbara).

Personligen har jag kört antikomfortbussen idag - en låggolvsScania utan monterat solskydd på förarplatsen (det är kvalitetsnivån på dessa bussar). För att köra den krävs njurbälte och hörselskydd och en lastrem att binda fast förargrinden med. Bussen är till 100% kompatibel med en A-traktor. Tryckluften läcker som ur ett soll.
Det positiva är att man är tillförsäkrad en rejäl sjukskrivning för rygg- och hörselskador samt av drag och att man inte har tråkigt när man kör, bussen bjuder ständigt på nya överraskningar.

Personligen håller jag på att öva på nysvenska...det gäller att kunna göra sig förstådd i framtiden. Typ biljett en semla för habibi som skall renta rulle. Polarn blatte och de andra svennarna fakkar fresha laxar för snö.

För övrigt har det varit alldeles förfärande mycket negativt om bussar i pressen den sista tiden.

I detta läget är det riktigt trevligt att få läsa om den mordhotade bussföraren som var i rätten och hade ett massiv kamratstöd. Sådant värmer.

Jag ser fram emot den dag Ola, som inte vill skylta med namn, skall gå emellan mig och buset....i t ex Hillared efter 6 minuter.....
Faktum är att de gånger nattvandrarna i Svenljunga åkt hem med nattbussen har det varit kav lugnt i bussen. Ingen har tuffat till sig. Och ingen av nattvandrarna har ens höjt rösten.
......och en av våra trafikchefer har visst blivit busschaufför...grattis. Eller var det ny verkstadschef... fok snackar så mycket.

Äldre rutinerade bussförare är troligen bättre än yngre. De rutinerade är överlägsna på att undvika att hamna i trafiksituationer eftersom deras rika erfarenhet gör att dom upptäcker faran i tid och avvaktar situationen. Det är nog dax att omvärdera de äldre och rutinerade förarnas kompetens och värde. Deras skadekonto är nog rätt så magert kan man gissa. Detta är deessvärre inget som syns i lönekuvertet och vid ny upphandling brukar dessa förare ofta ratas.

Otrevlig historia med damen som fastnade i bakdörren på en buss....Har man verkligen lyckats stressa upp förarna i stadstrafiken så till den milda grad att man rusar ut ur bussen innan man förvissat sig om att den är tom...fanasatiskt....För det kan väl inte ha varit så att föraren kollade att bussen var tom och att damen sedan rusade in genom bakdörren, in i en parkerad buss, utan att ens tala med föraren - så när denne låser bussen så befinner sig damen olovandes i bussen eller på väg ut --- igen. Förarfel hette det visst, men man kanske skall ordna med bussparkering på annan plats så att passagerarna inte kommer åt bussarna när dom inte är i trafik.

NTF vill förbjuda stående passagerare i regionbussarna. Man kan ju inte garantera säkerheten för dom som står (rätt självklart). Dock är våra bussar typgodkända för både sittande och stående passagerare och så är även bussar som som skall ha säkerhetsbälten på alla platser. En lag som förbjuder stående passagerare skulle dock bli svindyr för bussbolagen och i sista hand Västtrafik --> resenären. Att köra med 50-talet bältade passagerare och 13 stående i 70 km/tim verkar vara som att köra huvudet i sanden kära Vägverket. Det gör i vart fall inte situationen bättre. Att ha stående går ju dessutom på tvärs med bälteslagen, så är det pengar eller säkerhet vi talar om?
För övrigt skall vi inte prata säkerhet föränn vi får bättre busskarosser. Lite stanniolpapper och frigolit utgör inget skydd.

.............................................................

Modiga män, Nej - fega svin!


Vår värderade trafikchef har gjort följande reflektion....
Under fredagsnatten blev en av mina medarbetare svårt misshandlad av flera män på en buss. Medarbetaren arbetade som bussvärd och har då, bland annat, till uppgift att se till att resan blir trevlig och gemytlig för såväl kunder som förare. Just det jobbet gjorde han denna kväll liksom många andra kvällar och nätter under de år han arbetat hos oss. Missdådarna var både berusade, otrevliga och barnsliga och störde resan på flera olika sätt. Helt enligt instruktion bad då bussvärden de störande kunderna att sluta störa eller gå av. Han har varken utmanat, varit otrevlig, hotat eller burit sig illa åt mot dessa kunder. Han gjorde bara sitt jobb.

Vad som sedan händer är svårt för en normalbegåvad människa att förstå men det slutar med att de 4 modiga männen svårt misshandlar bussvärden i sin iver att visa sig stora, starka och tuffa. Jag må säga att jag är imponerad över deras mod. Dessutom ger sig dessa modiga män på några av våra normala kunder som försökte hjälpa bussvärden efter misshandeln. Att de skulle vinna var ju rätt så givet när dom nu var 4 mot 1 och dessutom när denne ende bussvärd har ett arbete där våld absolut inte är lösningen på arbetsuppgifterna.

Men, vet ni vad, modiga män? Nu är det dags att spara pengar till taxi eller investera i ett par väldigt bra skor, för om jag får bestämma, har ni åkt buss med oss för sista gången på länge. Förresten, jag tror att de chockade medresenärerna, läkarna som opererat min medarbetare, alla som arbetar med kollektivtrafik, alla som läst BT´s artikel och alla normala människor tycker precis likadant. För, vad jag, och säkert alla dom tycker om Er står redan i rubriken!
PS. Jag vill passa på att, här också, tacka de kunder som gjorde vad de kunde för att hjälpa vår medarbetareunder misshandeln. DS
..........................................................


Under strecket


-----------------------------------------

Det är rätt få som läser bloggar (med få undantag). Politikerbloggar verkar vara rejält ute och modebloggar rätt så inne. Yrkesbloggar har ingen kollat ännu så där finns ingen kunskap alls och tur är väl de. Några som däremot syns ordentligt är klottrarna och till och med små orter som Svenljunga, Sexdrega och Hillared är befolkade med ungdomar som är totalt fria från uppfostran. Klottra har dom dock lärt sig och vindskydd har på sina ställen fått helt ny logga.
Fast nu läste jag att någon bloggat sig till sitt drömjobb och det lät ju häftigt. Hon var för all del bara 27 år så det kommer aldrig att hända mig.

Svensk Glasåtervinning AB gillar inte EU's fria rörlighet av varor. Speciellt inte spritvaror. Det skapar tomflaskor som dom inte vill ta emot. Har hört samma gnäll om ölburkar tidigare....Detta skulle man tänkt på när vi gick in i EU... Trist!
Det är la bara att gå ur igen och isolera oss från omvärldens dumheter.

Vad faan är det för fel på Rydal... samhället bara vägrar att dö... trots att all samhällsservice för länge sedan övergivit samhället och trots att skattemyndigheterna verkligen "uppskattar" dess innevånare så vägrar man låta sig raderas från kartan. Obstinata typer. Alla andra samhällen i 7härad dör ju utan att göra nåt större väsen av sig.

Sverige näst sämst inom EU på att värna medborgarnas integritet. Endast Storbrittanien är sämre. Och då har vi inte officiellt infört elektronisk övervakning av e-post, fax och telefontrafik ännu. Men man skall inte vara förvånad - vem minns inte IB-affären.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: