24 mars 2007

Lördagen den 24 mars 2007

Självbild


Hur kommer det sig att företagsledningens bild av företaget så radikalt skiljer sig från förarnas?Företagsledningen beskriver företaget som ett mönsterföretag som alla andra vill likna. Alla vill börja jobba hos oss. (Det är väl därför vi skall hyra ut förare till Göteborgs Spårvägar). Att företaget har en självbild är säkert helt i sin ordning, men att den divergerar från de anställdas är onekligen anmärkningsvärt, men då finns ju också en logik i vår vördade VDs uppfattning att förarna är tärande på verksamheten. Förarkåren representerar en icke önskvärd kostnadsmassa (dom kostar helt enkelt en massa pengar).
Nu har jag därför kommit på den genialt ultimata idén som löser detta kostnadsproblem: SLOPA ALLA FÖRARE. Man borde ju få medalj och Nobelpriset i ekonomi.

Vadå inga bussar som rullar? Förarna var ju en tärande kostnadsmassa. Lite får man väl offra för att bli av med den utgiften.
Förr i tiden - tiden före 1985 - fanns det företag som ansåg att förarna var deras viktigaste tillgång. Det tillhör nu historien.


Reklam


Bäst & Fräschast & Punktligast
med massor av jätterena boggiebussar
Det skall va gôtt å resa!
Borås Lokaltrafik

Biltvättarlördag


Troget dyker dom upp - Boråschaufförerna som tvättar bilen i tvätthallen i Svenljunga. Vart skall dom ta vägen när depån försvinner?

Att lossa och lasta


Det tar 12 minuter att lasta min boggiebuss till cirka 50% där hälften av passagerarna vill ladda sina värdekort, förnya sina periodkort & fritidskort. Det tar på ett ungefär 3-4 minuter att tömma bussen om alla går av utan att börja leta efter sina tillhörigheter. Summa tid 16 minuter.
Bussen som avgår från Svenljunga 13:30 bör vara i Borås 14:21, men är som regel framme 14:27 eller senare. Avgångstiden är 14:25, så enligt tidtabellen hinner man lossa och lasta en buss på 4 minuter.
Faan nåt är fel! Dikten vägrar anpassa sig till verkligheten. Avgången från Tranemo 15:30 kommer nästan aldrig i tid till Lockryd och kan aldrig avgå från Borås 16:35 - det brukar mera bli 16:48 eller senare.
Självklart är det den tärande kostnadsmassans fel, och att bussarna är strypta till 100 km/tim för ingen har väl varit framme och manipulerat i tidtabellen väl?!
Västtrafik lägger sig inte i tidtabellerna så då återstår företagets teoretiker. Och vi är tillbaka till punktlighet, trafiksäkerhet och inbillade besparingar. Tyvärr så är verkligheten där och sätter krokben och bussarna kör inte efter tidtabellen.

______________________
under linjen

Lockryd lördagen den 24 mars ungefär 16:30

Två oregistrerade terrängmotorcyklar använder bussterminalen till att åka fort som faan på bakhjulet medan kompisarna tar bilder med kameramobilerna. Det var inga vanliga mopeder eller EU-moppar utan mer 150 kubiks lätta MC utan nummerplåtar som dessutom saknade all form av belysning, blinkers, bromsljus och vad det nu skall vara på dagens MC.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: