17 mars 2007

Lördagen den 17 mars 2007

Solen skiner och det är en ljuvlig vårdag....Lite persedelvård...måste nog skrota en väst nu, den verkar väl luggsliten. Mailat in klädbeställningen till AQ, men det lär ta tid innan det kommer. Slåss med ett ADSL-modem och ett abonemang som inte vill vara med....Kör på det gamla så länge...
Nu skall jag gå och fixa lite gardiner i vardagsrummet.
Hann dessutom med en tur på MC:n och en liten på EU-moppen.

Mitt i idyllen dyker Veckobrevet upp:

På BL har vi så mycket överskottsförare att vi lånar ut dom (frivilligt) till Göteborgs Spårvägar. Det är service på hög nivå.

"Verkstaden arbetar en hel del övertid för att komma ifatt."
Det sägs aldrig vad man skall komma ikapp och varför man hamnat där. Men eftersom 'våra' bussar alla har passerat 50.000 mil med råge så börjar ju dom generera åldersfel. "Dock har vi på Trafiken dragit på oss lite för mycket skador denna vecka för att det skall synas." Nej vi har inte haft några skador på länge nu - ta i trä. Bara lite utslitna prylar.
"Det är inte alltid enkelt att hitta felen och det är bra om felrapporten är så tydlig som möjligt." Typ att vår högtrycksslang till sprutan åter är förbrukad. Kort livslängd på den verkar det. Min hemma har hållt i flera år. Just a joke.

"Radiodisciplinen är ju rent bedrövlig ibland, använd gärna radion för det den är till för...."Kan visst inte upprepas tillräckligt. Ingår inte radioanvändning i utbildningen? Eller är det för många teflonminnen? Frågan är fri hoppas jag.

Den trevliga tidningen Hjulet hade anlänt i brevlådan. Äntligen några som verkar veta vad dom pratar om. Här får man veta att det är en skriande brist på bussförare i Norge. (Säfflebuss är numera [liksom tidigare Orusttrafiken] norskägt [Nettbuss heter bolaget]. Dom kör ju viss "linjetrafik" via Borås vilket inte Västtrafik uppskattar. En fordonsergonom hos Scania skriver att han vill ha större förarplats och det är bara att hålla med, speciellt efter äventyren med Scaniabussarna där förarplats och ergonomi är fullständigt okända storheter. Han skulle nog gråta blod om han såg hur dom ställt till det. Fast han påpekar också, och det är viktigt, att billig skit säljer bäst och detta säger väl en hel del om åt vilket håll kollektivtrafikfordonen utvecklas i praktiken. Några billiga stolar med säkerhetsbälten och en skärmvägg mot gatan så tutar och kör vi...

Det skall visst bli förbud mot guppkörning också. Det låter mer som en saga. fast det gäller endast byggda farthinder, grattis stadstrafiken och skit också för Aplared & Hillared. Fast förbuden gäller som alltid lokalt Stockholm (dom är lite klenare byggda där, men tuffare - medan vi nog är lite klenare i hjärnan under stundom som inte agerat själva i samma riktning).

Vi får också lära oss att köra på tom mage fram till cirka 07:00 - 08:00, då vi alla stoppar trafiken och tar oss en rejäl frukost. Efter klockan 23:00 skall man matvägra. Summan av dessa råd är givetvis att vårt biologiska system inte alls är anpassat till skiftsarbete. Så vi får anpassa våra måltider efter kroppens bioklocka och låtsas som om vi inte jobbade skift för att tro att vi mår bra.

På slutet får vi alla lära oss att tomgångskörning är förbjudet och att kunderna absolut inte vill åka i en iskall buss. Hur f-n löser man detta? Det gjorde i vart fall inte krönikören. Fast vi som kör kollektivtrafik har en bra utgångspunkt - vi kommer att få större betydelse för miljöarbetet i framtiden....

Fast det bästa är väl ändå alla ursäkter som radas upp om varför bussförarna har så usla arbetstider. Inte ens regeln om 11 timmars dygnsvila gäller i alla lägen, för den kan reduceras till 9 timmar. Ger man möjlighet till att dra ner på dygnsvilan så utnyttjas det i schemaläggningen helt klart - det är ju pengar vi talar om och inte människoliv eller säkerhet för passagerarna. Några billiga stolar med säkerhetsbälten och en skärmvägg mot gatan så tutar och kör vi...Det är på den nivån vi snackar säkerhet.

Någon snubbe i Malmö har just gått kurs i trendspaning och skall utveckla kollektivtrafikens framtidsfrågor. Och det är väl bra. Fast jag kan ju tycka att man kunde lösa de olösta frågorna först innan vi tar tag i framtiden. Annars tar vi med oss de olösta frågorna in i framtiden också. En sådan fråga är om bussar och spårvagnar skall återgå till tvåpersonersbemanning [ i vart fall vissa tider på dygnet ].

Vet inte hur många som läste om att alla bussar på linje 100 skall ha bälten den 1/6 2007. Att sedan användandet är lite si och så med är väl en annan historia. Vad jag inte kunde finna var ett förbud mot stående. Bussarna är trots allt typgodkända med ett visst antal stående, olika för olika busstyper. Dessa kan utan att någon bryter mot någon lag stå där i mittgången i 90 km/tim medan resten sitter bältade i sina säten. Några billiga stolar med säkerhetsbälten och en skärmvägg mot gatan så tutar och kör vi...Västtrafik 7härads VD påpekade också att det är lag på att använda bältena, under förutsättning att dom fungerar (fast det står visst inte i lagen).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: