13 mars 2007

Tisdagen den 13 Mars 2007

Det är plötsligt tisdag igen.......


Hela dj-a helgen har gått åt till diverse datasupport. Man skulle nog kunna leva på det om man fick tillräckligt betalt. Men det får man ju inte. Och regnat har det gjort hela dagarna. Fast på söndag em var jag ute och drog byn med en EU-moppe när det var uppehållsväder.

Nu har vi inga bussvärdar på våra linjer, men man blir ju lika upprörd för det. Ibland känns det som en skampålen på Södra Torget skulle behöva tas i bruk. Låt dom svinen sitta där en vecka i ur och skur....utan käk.
Och neka berusade att åka med för helvete, dom behöver en avsvalkande promenad....
Jag saknar en detalj i artikeln...Föraren larmade --- men ingen verkar vara gripen trots att gänget återvände. Något är fel här...

I efterhand hörde jag lite andra synpunkter på denna händelse. Bussvärden skulle ha överskridit sina befogenheter?? Bussvärden skulle bara skydda föraren och strunta i vad som händer i "skåpet". Verkar ännu sjukare i mina öron.... Och för den delen ger det inte någon rätten att puckla på en medmänniska!

_________________________________________
Som ett brev på posten dyker följande upp:

Efter fredagens svinaktiga händelse där en av våra medarbetare drabbades av det i samhället ökande våldet finns det skäl att göra en del klarlägganden och reflektioner. Först några klarlägganden efter söndagens artikel i tidningen. Bussvärden mår precis så bra som det står i tidningen och själva misshandeln höll inte på i 15 minuter! Det började med att fyra stycken, som uppträtt störande, tjuvringt, blockerat dörren mm, vägrade kliva av bussen. Bussvärden ber dem lämna bussen och inte blockera dörren. En av gärningsmannen börjar då trakassera vår bussvärd och tar bland annat hans penna. Troligen var de fyra mest ute efter att skapa bråk med någon och vår bussvärd blev den som drabbades. När det första slaget kom tryckte föraren på larmet och gick bak i bussen för att hjälpa bussvärden.
Trafikledningen och polis var framme vid bussen 6-7 minuter efter det larmet kommit in och då hade buset redan sprungit iväg. Efter förarens ingripande klev gärningsmännen av bussen, men innan dörrarna gått igen klev de ombord igen. Då ingrep två manliga resenärer i bussen för att hjälpa bussvärden och föraren. Det var en av dessa två som också tvingades uppsöka sjukhuset.

Reflektioner


Vi har under de senaste åren varit relativt förskonade från denna typ av fullständigt meningslöst våld och det känns tragiskt att vi nu får se det smutsiga våldet hos oss och dessutom så svårt drabbande en av våra kollegor. Den här händelsen fick oss att tänka att nu ställer vi nattrafiken men efter att ha funderat en stund så kom jag fram till att: vi hade polisutryckning till en buss tidigare i veckan och det var mellan 14.00 och 15.00 då det var bråk på bussen. Senaste våldet mot förare skedde en torsdagsmorgon kl. 06.30. Senaste rånet hände 10.23 en söndag. Slutsatsen blir istället att fredagens händelse inte är relaterad direkt till nattbussar utan att den sortens händelser, med folk som VILL bråka, inträffar när som helst på dygnet! Ingen ska naturligtvis behöva ha det så här på sin arbetsplats, men hur skall vi då hantera situationen när denna typ av idioter återfinns överallt i samhället och då även på våra bussar. Vi har egentligen inga svar mer än att vi drabbas på samma sätt som vårdpersonal, poliser, kassörskor, väktare, taxichaufförer och andra som arbetar i yrken där man träffar onyktra och/eller sjuka människor. Tanken att stänga ner polisen eller vården för att hotbilden är stor förefaller absurd och så även tanken att inte köra buss när kunderna vill åka. Våldet är ett samhällsproblem som vi måste hantera på annat sätt än att låta buset vinna vilket ju får konsekvensen att den normala, skötsamma kunden förlorar.

Tankar kring utryckningen och vad som sedan hände.


Det var bra att såväl polis som trafikledning var på plats mycket snabbt. Polisen gjorde ett mycket bra arbete med vår bussvärd och den modiga allmänheten som båda fick hjälp av polisen att komma till sjukhuset. Trafikledningen gjorde ett bra jobb och följde instruktionerna till fullo. Vår bussvärd fick snabbt två återbesök på sjukhuset och hjälp vidare inom vården. Vi har fortlöpande kontakt med bussvärden och vi kommer att träffa honom under måndagen för att se vad vi kan göra på kort sikt.

Vad gör vi nu?


Kameror har vi ju väntat på ett tag och visst kommer vi att ha stor nytta av dessa, men mot denna typ av rötägg, som troligtvis redan är så kända att en förseelse mer eller mindre inte spelar någon roll, hjälper nog inte kamerorna. De var ute efter att slåss..... Däremot visade sig två uniformer på bussen sin fördel då ju förarens ingripande fick rötäggen att gå. Vi får alltid bra respons på våra överfallslarm även om det finns mer att önska vid larmning via 112, men där kommer vi att inleda en diskussion med polis och VT7. Under hösten kommer vi åter att ha förarträffar med samtliga förare där vi utöver VD-förarträffar kommer att avhandla service, hot och våld. Jag hoppas på att kunna erbjuda även bussvärdar möjlighet att vara med på denna del. Händelser som denna som visar hur viktigt det är att det alltid är lätt omlopp inloggat i radion. När ett överfallslarm kommer är det nämligen det enda SOS, polis och vi får fram. Är det då fel omlopp i radion åker vi och polisen till fel plats. När du byter buss: lägg in rätt omlopp och linje och när du löser på i en buss kontrollera att det är rätt omlopp. Det är din trygghet det handlar om.

______________________________________

Jag grunnar på en sak


Kundens barn åker med bussen mellan skolan och hemmet. Kunden säger att det är stökigt på dessa bussar- eleverna är så stökiga att bussföraren blir stressad och missar att stanna på vissa hållplatser. Kunden tycker att BL borde ta kontakt med skolan för att få en lösning på problemet.
Kunden själv tycker tydligen inte att han/hon har ett dugg med saken att göra tydligen. Kanske är det kundens barn som är de värsta bråkstakarna. I vart fall torde kundens barn kunna peka ut de värsta bråkstakarna och kanske kunde kunden ordna med ett föräldramöte för att bidra med en lösning som är till gagn för kundens barn och de övriga 'snälla' barnen i bussen. Nu är rikemansbarnen från orten notoriskt illa uppfostrade eftersom båda föräldrarna är fullt upptagna med att tjäna så mycket pengar som möjligt och då hinner man inte med barnen också.

Förskollärare, Bilförsäljare, Inköpscontroller, Souschef, Inköpare, Systemutvecklare, Kontorschef, Rektor, Lagbas, Dokumentationstekniker, Produktionsplanerare, Fastighetschef, Säljkoordinator men ingen sökte en busschaufför denna veckan....Efter händelsen ovan är det nog inte jobbet så attraktivt heller. Jag saknar i alla fall en skampålen på SöT. Jag tror inte att buset skulle uppskatta av bli bespottade av stadens innebyggare.
Jag vill inte veta hur det gått om detta hade inträffat på någon av 'våra' linjer en bit utanför stadens hank och stör. T ex i Hillared eller Sexdrega. Responstider och annat hade sett helt annorlunda ut. Det är därför det är så viktigt att se upp med vilka som får åka med redan i Borås. Kameror och sådant dokumenterar på sin höjd det som redan skett, men de kan aldrig hindra det - det är upp till föraren att sköta på egen hand i dagsläget. Vi har inga bussvärdar.

Under strecket


-----------------------------------------
Idag var det chans att se kjolen och låren är på gång.
(Blev visst sextrakasserier - ujujuj!)

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: