19 mars 2007

Måndagen den 19 mars 2007

Idag har alla vädertyper varit representerade. En mycket omväxlande dag att köra buss med andra ord. Därför tycker jag att följande tänkvärda ord passar så bra: Kommuner & Vägverk tror det regnar när det kommer snö.

Depåer


Med bristfällig information och med tanke på vad vår värderade VD inte sa så finns många anledningar att gissa att depåerna inom kort är ett minne blott. Vad som återstår är möjligen ett antal externa garage och uppställningsplatser, men funktionen depå kommer att försvinna. VD vill att allt som går att sköta från Borås skall skötas från Borås. Med någon typ av lagledarfunktion på distans så upphör gruppen att fungera och om denna funktion dessutom skall ha kontorstider är det riktigt kört och jag känner att trafikledningen i Borås får läsa på ordentligt om hur trafiken utanför Borås fungerar, dom kommer att få ta över en del av styrningen.
Faktum är att om planeringsavdelningen i Borås med ett par enkla penndrag startar alla linjer som trafikerar Skene, Svenljunga och Tranemo från Borås så behövs inga externa förare eller garage/kontor och allt kan skötas från Borås. Depåer kan Runmärkas. (I marginalen kan man samtidigt notera att HK verkligen månar om de sina).

Fotografier


Jag har full förståelse för att BL stadstrafik på ett kraftfullt sätt vill markera mot de som hotar, trakasserar och misshandlar förare och övrig BL-personal. Svartlistning låter som en enkel och effektiv metod så länge det rör sig om ett litet antal personer. Jag vill inte gissa hur många 'nyllen' en förare klarar av att memorera. Om man lägger till en kamera med igenkänningsfunktion kanske tanken blir mer realistisk.
Personligen tror jag ändå att detta är fel väg....Dubbelbemanning och väktarbefogenheter samt en eller två rörliga stödpatruller så länge behovet finns tror jag mer på. Det vill säga en direkt konfrontation då det sker. Är en bråkiga gruppen större tillkallas en eller båda stödpatrullerna och eventuellt polis direkt. Inget daltande - markeringen skall vara supertydlig och inte utföras av bussföraren. Vid hämndbehov är denne lättast att hitta. Hur var det SockerConny sa: "Med ett juste järnrör kan man förändra världen".
Inför gärna alkokontroll vid alla större hållplatser kvällstid för påstigande passagerare och eftersom sprit endast får föras ombord i sin oöppnade originalförpackning så torde den saken vara klar. Med ett antal promille innanför västen är en stärkande promenad säkert nödvändigt.

______________________
under linjen

Nu har jag varit och hängt upp lite nya gardiner i grovkök och kök.
Att fundera på att bli depåkontaktperson är nog en sak som skall tas under övervägande många gånger och sedan tackar man nej. Det är i dagens läge ett sätt att hålla sig hel och frisk.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

En helt lysande idé!
Alkotest även på passagerarna löser ju alla problem i detta sammanhang.
Alla ska blåsa alltid. Jubel och heder och respekt som Farbror Sid skulle säga.