04 mars 2007

Lördagen den 03 Mars 2007




Birger Jarl föddes i början av 1200-talet (c:a 1208) i Bjälbo i Östergötland. Denne Jarl genomdrev de viktiga Edsöreslagarna som var de första riksgiltiga lagarna. De föreskrev om kvinnofrid, hemfrid, tingsfrid och kyrkofrid. "Med ed förpliktigade sig kungen, jarlen och deras närmaste män att straffa brott som kränkte den allmänna friden i hela det svenska riket."
Trots att det gått mer än 700 år sedan dess så har ett förvånadsvärt stort antal män med läs- och fattningssvårigheter kommit till världen. Så måste det vara eftersom vi efter alla dessa århundraden fortfarande brottas med problemet våld mot kvinnor (ingen nämner kvinnors våld mot män). Fast på slutraden handlar det om makt och vem (......) släpper makt ifrån sig frivilligt. Så civilisationen har nog inte kommit sååå långt från stenåldern ännu.

Säkerhetsproblem (ur veckobrev 09 2007): "Det generellt största problemet nu verkar vara stress, att förare kör innan kunderna satt sig och så. Det blir lite konstigt att å ena sidan diskutera att säkerheten är det viktigaste samtidigt som vi kör så att folk skadas när de ramlar för att de inte hunnit sätta sig." Kunde nog inte formulerat det bättre själv. Det är mycket märkligt att man generellt vill att passagerarna skall använda säkerhetsbälten, medan man inte ens låter dom sätta sig innan man kör. Å andra sidan har jag haft några samtal med företagets planerare om körtider, lasta och lossa med mera och där finns också en strävan att göra tiderna så snäva som möjligt. Det blir ju lite samma sak som att köra innan alla satt sig.

"Det finns tydligen några ungar som kommit på hur man frilägger dörrarna så kolla så att de inte gjort detta med din buss innan de kontaktar trafikledningen." Så var vi där IGEN! Vi hade ett gäng på Svenljunga Depå för några år sedan som visste hur man frikopplade dörrarna under färd och då blir man mörkrädd. Inte minst på grund av att vi under färd kommer upp i 90 km/tim. Att dörren då flyger upp och någon trillar ur blir som en nattmara. I dessa fall var det ju bara att ställa bussen och avvisa syndarna. Dom utgjorde en fara både för sig själva och medpassagerarna.

Nu är jag ju inte anställd på Borås Depå, men första gången jag hörde talas om tavla med bilder på Företagets ledningspersonal var nog 2001 och sedan dess har man byggt ett nytt personalrum med biutrymmen, men att fixa en tavla med foton på ansvariga har inte verkställts ännu. Grattis på förhand om det blir genomfört!

Apropå den otrevliga olyckan utanför Uppsala har nu polisen konstaterat att ingen av bussarna kört för fort under någon del av sitt pass. Intressant att man letade förarfel och brott som första åtgärd mot bakgrund av väglag och övriga omständigheter. Är det sådant som kallas tunnelseende?Undrar om man kommer att få vidare och leta efter syndabockar hos t ex väghållaren eller titta på däcksutrustning och karossens säkerhetskonstruktion? Vadå jag får väl i alla fall undra!

Om nödhammarna har jag skrivit tidigare och nu har den lokala blaskan kommit i kapp kan man säga. Dom sitter fast rejält i bussen eller så finns dom inte alls (som regel). Vi har ju en del kortväxta passagerare med långa och giriga fingrar.
Ett annat problem inom samma område är vissa olämpligt placerade brandsläckare som är svåra att komma åt. Dessa sitter dessutom så att passagerare sparkar på dom. Andra är så högt placerade att enbart de mest långa chaufförerna har en chans att nå dom och lossa på låsbanden. Några sitter bakom luckor som sedan "spärras" av eftermonterade prylar. Ingen har ännu haft synpunkter på detta, men det kommer väl i den lokala blaskan så småningom. Vart finns skyddsombuden i dessa sammanhang? Just nu lyser dom med sin frånvaro.

Om inte teknikforskning länkas ihop med samhället runtomkring är den inte till någon nytta. Om man tar 'vår' sektor så forskar man intensivt på att ta fram bussar som går på förnybar energi, gärna bränsleceller. Ett av de ställen som forskar på detta är KTH och jag tittade in på skolans hemsida och drunknade genast i information kring energislag. Så nog tuffar det framåt, men kanske inte alltid i den takt man kan önska sig. Det finns starka motkrafter också i form av t ex oljeindustrin och dess anhängare. Sådant får man inte glömma.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: