01 mars 2007

Torsdagen den 01 Mars 2007




Första Mars och nu är det statistisk VÅR....Frågan är när den riktiga våren kommer.

Kassaväskan fick lagas igen...ingen vidare kvalitet på de där prylarna. Billig skit är väl det mest beskrivande uttrycket skulle jag tro...Det finns bättre kvalité att köpa in i Sverige, väskor av riktigt läder och ordentliga sömmar. Min privata gamla är väl bortåt 45-50 år gammal och funktionsduglig. Dessa blir väl inte så mycket äldre än 3-4 år så är dom slut. Det är skillnad på kvalitet.

Det är otroligt mycket skriverier om bussar efter olyckan utanför Uppsala. Det var även en massa skriverier efter olyckan utanför Arboga (2006) och jag minns också en massa skriverier efter olyckan i Fagersta (2003) och det var ju en väldig debatt efter olyckan i Indal (2001). Men allvarligt hur myckat har hänt i praktisk verklighet? Jag tycker nog att det mer verkar vara ett spel för galleriet. Skit happens - money are real. Det är inte människoliv som räknas utan kostnadsminskningar. Trafikhuvudmännen vill ha snabba förbindelser oavsett årsid och väderlek. Företagsekonomiska begrepp gäller i alla lägen. Bussföretagen har över lag låg lönsamhet och pressar sina kostnader till det yttersta.
Det har funnits förslag sedan lång tid tillbaka som gick ut på att en buss med stående bara fick framföras i 50 km/tim - gissa hur det gick med det förslaget. RÄTT. Stående arkivet = papperskorgen. Kostade på tok för mycket att genomföra.

I den lokal tidningen kan man läsa att väglaget får styra. Det är säkert sant hos en mindre del av förarkåren, för jag har också hört av passagerare att den och den kör på tok för fort i det och det väglaget. Jag grattulerar ALLA förare som kan "kasta ut tidtabellen" och köra efter väglag och trafikrytm. Trots det ser jag t ex i Borås Stad förare som ligger och hugger i bilköer istället för att glida fram. Det drar bränsle och det är jävligt otrevligt att åka med.

En sak som Västtrafik borde se till är att Väghållarna, både Vägverket, Kommunerna och andra, prioriterar snöröjning och halkbekämpning på de gator och vägar om trafikeras av kollektivtrafik. Bilisteran får komma i andra hand för dom är ändå tvingade av lag att ha däck som skall klara lite taskigt väglag - så är inte fallet med bussar (dom kräver i princip sommarväglag året runt).

Vi kan också läsa i bladet att eftermontering av bälten i bussar "inte är ekonomiskt försvarbart" och det är det allt handlar om.
Vi har för övrigt några bältesplatser i 'våra' bussar och ingen av bältena fungerar (bältena är dessutom bara midjebälten och ger inte fullgott skydd om dom fungerat). Bältet (midjebälte) som finns på förarplatsen har inte fungerat sedan bussarna levererades - kvaliteten var för låg.

Det är med andra ord gott och väl att man får bälten i alla bussar i framtiden. Det är lika gott och väl att föraren skall uppmana passagerarna att ta på sig bältet. Jag hoppas bara att bälena är tillräckligt bra för att klara av klåfingriga skolelever och annan åverkan och att bussföretagen har råd att underhålla bältena - eller kommer det att vara "inte ekonomiskt försvarbart".

FOTNOT: Byggnads så kallade granskningsavgift på 1,5% av lönesumman är en ren löneskatt och inget annat och den tas även ut på byggnadsarbetare med månadslön. Där krävs ingen mätning överhuvudtaget. Nej det är bara en fet extrainkomst för Byggnads som man av naturliga skäl inte vill bli av med.
Jag har suttit i tillräckligt många fackliga förhandlingar med Byggnads för att veta vad som verkligen gäller. Beviset finns väl också i det faktum att Byggnads vill kringgå EUs dom och lägga löneskatten direkt på arbetsgivarna istället. Jag har aldrig blivit lönegranskad av Byggnads, men betala 1,5% har jag fått göra. Fast jag har inte dom företagen kvar längre....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: