27 mars 2007

Tisdagen den 27 mars 2007

Vädret


Alltså - vilket väder, det är ju inte klokt vilket vackert väder vi har. Man blir ju lyrisk.
På gator och vägar dräller det av motorcyklar och mopeder och man får verkligen se upp med vart man sätter ner bildäcken så man inte trampar en moppe på framhjulet. Men håll med mig att detta är en härlig årstid - och sommartid har vi fått också....

Hastigheten spelar roll


Enligt någon slags forskningsuppgifter skulle vi i detta land radikalt sänka utsläppen från våra fordon om ALLA höll hastighetsgränserna. Är det inte fantastiskt? Man behöver inte offra något! Man behöver inte avstå från något! Bara vara laglydig....
Den fråga som då infinner sig är givetvis hur mycket utsläpp vi skulle slippa om 25% av alla bilarbetspendlare bytte till buss istället. Jag har tyvärr inget svar. Men jag läste i något forum att 40% av alla bilresor är kortare än 5 km och då kan man verkligen bli fundersam.

Linje 100


Det verkar som om Linje 100 mellan Göteborg och Borås skall bli en följetong. Självklart är det ett systemfel i själva konceptet som skapar alla dessa rubriker, och jag kan till exempel tänka mig att SJ:s bokningssystem fortfarande räknar varje buss med sittplatser och ståplatser, medan tilläggsavtalet med Västtrafik har reducerat antalet platser i bussen till enbart sittplatser. Att sedan Veolia's huvudsakliga intäkt består av de betalande passagerarna är nog inte heller betydelselöst.
Det är i alla fall rätt så intressant att BT & GP undviker att redovisa de verkliga grundorsakerna till att denna typ av incidenter inträffar. Man vilseleder medvetet eller omedvetet läsarna och ger skulden till fel part. Många gånger är ju grundproblemet att finna i själva upphandlingen och sättet som entreprenörer får sin betalning.

Barn är inte kortväxta vuxna


GP hade en ledare här om dagen som är intressant för oss som kör buss. Den handlade förvisso om situationen i skolorna och att man i princip inte får ta i en elev. Egentligen har vi ju samma situation. Du får inte handgripligen avvisa en stökig elev från bussen. Om vi fick det skulle många problem lösa sig själva. Dagens ungdomar är ju extremt medvetna om att dom är "oåtkomliga" och att dom därför kan bära sig åt hur dom vill. Och samhället har själv bäddat för den situationen - utan att riktigt dra ut konsekvenserna av sina beslut. Självklart protesterar ungdomarna mot allt som gör att man kan korrigera mer handgripligt eftersom det är skönt att vara ansvarslös och "oåtkomlig". Frågan är väl bara hur länge vi kan acceptera en sådan ordning. Vi skall kanske följa Handels exempel och vägra köra med dessa "oåtkomliga" i bussen. Dom kan ju behöva lite motion med tanke på den överskottsenergi dom ofta uppvisar.

______________________
under linjen

Nu har det gått sex veckor sedan förarcertifieringen - inga brickor....(saknar dom inte heller). På mitt gamla jobb tog det cirka 3 minuter att få en. Det är skillnad på företag och företag.

De som råkar läsa någon av dessa bloggar och som bara råkar höra av sig glädjer alltid mig som råkar skriva.
Nu skall jag åka till Svenljunga och titta på några hundburar till bilen.....
Ha det så gôtt i solen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

När jag läser dagens bit, slår det mig: finns hundburar i större storlek, som passar till mellanstadieslynglar?

Tack för en blogg i mitt arbetsområde.