30 augusti 2009

Måndagen den 31 Augusti 2009


- Så var det dax igen. Det så kallade bortglömda valet den 20 september!
- För vår del är det väl knappast värt att kalla det val - det finns ju bara ett (1) alternativ.
- Precis och dom så kallade heta frågorna är ju redan iskalla. Vigselrätt och om homosexuella skall få gifta sig i kyrkan är ju ett passerat stadie sedan kyrkan inte längre är statskyrka.

- Ibland går det tydligen att få gränsöverskridande kollektivtrafik. En linje mellan Halmstad och Jönköping minsann. Så visst kan det gå eftersom Swebus även har Swebus Express. Och i Jönköping kan man lätt byta till nån annan snabbuss som t ex Bus4You.
- Nu skall vi inte svära i kyrkan.

- Det är en sak jag verkligen undrar över? Den nya lagen om kassakontroll kräver att biljettsystemet är kopplat till någon typgodkänd svart box och jag har då inga sett i bussarna. Jag har heller inte sett att vi står på listan över undantag, som taxi gör.
- Det är onekligen en luring....men det är väl inte vi utan Västtrafik som åker på vite om det skulle vara så antar jag. Vi har ju inget att göra med systemet mer än att bruka det och försöka förklara det.

- Det nya biljettsystemet har väckt många reaktioner, med eller utan svart box. Plötsligt borde Västtrafik förstått att det blev allvar först när de invanda 100-korten slutade gälla och att det därför är först nu som reaktionerna kommit på allvar. Man erkänner till och med att det var en felbedömning.
- Det blir bättre bästa kollega. Man till och med ber resenärerna om ursäkt, inte illa.
- Nej verkligen inte, men som vi sagt tidigare, det är inte någon "walk in the park" att byta ut ett biljettsystem som i generationer baserats på antal kuponger till ett luddigt system där man i bästa fall i efterhand får veta vad resan kostade. Det är lite som att byta dag mot natt. Logga in går väl an, det har man ju alltid gjort i form av att stämpla si och så många kuponger, men att logga ut är ett helt nytt tänkesätt och så snabbt omvänder man inte en konservativ göteborgare.
- Nej så lätt går det inte, bäste bror, och de senaste veckorna har det blivit tydligt att många tycker det nya systemet är krångligt och svårt att lära sig. Att man sedan dessutom får mer eller mindre kryptiska besked från apparaterna gör inte saken bättre precis.
- Vi båda tycker att resenärerna skall träffa på människor som kan hjälpa till och förklara. Redan när man kommer till hållplatsen bör det finnas vettig information om det nya systemet på flera olika språk och det skall vara lätt att hitta svar på frågor man har om apparaterna. Den utbildning Du och jag fick var i alla fall kort och koncis. Och för att underlätta övergången har Västtrafik nu förlängt giltighetstid på 100-korten, men våra värdekort är ett minne blott.
- Dom lovar till och med att buss- och spårvagnsförare ska få en bättre utbildning för att kunna svara på alla frågor. Fast jag misstänker att det bara gäller i de gamla kupongområdet och att det inte berör oss i 7-härad.
- Varför inte det? Det åker väl en hel del resenärer över flera taxegränser även här och det kan bli lika tossigt här som där, det är ju i grunden samma system. Fast jag har ju lite svårt att hänga med i att huvudpoängen med det nya systemet är lite längre resor när lejonparten av alla resor är korta.
- Jojo, men oavsett om man skall resa långt eller kort får inte ett nytt system bli obegripligt och knappar och symboler utformade så att synsvaga har problem att se dom. Västtrafik vill ju helt säker öka resandet och inte minska det på grund av ett otydligt system.

Inga kommentarer: