01 september 2009

Tisdagen den 1 September 2009

Taskig parkering

- Informationsutbyte är modeordet. Fast på min tid hette det samkörning av dataregister och det gillade aldrig datainspektionen.
- Nu är det nya tider och kontrollsamhället har döpt om företeelsen till bättre service. För vem det är bättre service snackar man inte så mycket om.
- Nu finns i vart fall en A-kassa på nätet också, så nu sitter man vid sin dator och fyller i kassakorten. I vart falls till Soss säger att Du måste sälja datorn för att få stöd från dom för att kunna överleva. Bilen Du behöver för att kunna ta ett jobb är sedan länge såld liksom det egna huset. Nu bor man i grottor med internet inkopplat. Beredd att skida iväg till vilket hörn av norden som helst.
- Jag såg att A-kasseavgiften numera följer börsen. Går börsen ner går A-kasseavgiften upp.
- Med stigande arbetslöshet skall dom få som är anslutna till "fel" A-kassa betala en allt högre månadsavgift för en allt sämre trygghet. En ekvation med massor av X och Y.
- Faktum är att många lämnar fackföreningarna och bara är med i A-kassa så snart får nog även Wanja gå och stämpla och få max 680:-/dagen. Det blir tufft för den damen.
- Men det kan ju bli en tuff läxa också att få uppleva hur hennes medlemmars verklighet ser ut.

- Jag har hittat ett nytt jobb till oss.
- Minsann?
- Jepp, vi skall bli jobbcoachare åt Försäkringskassan. AF kan slänga sig i väggen, nu är det FK som styr Sverige.
- Så vi skall alltså se till att arbetslösa får nytt jobb?
- Visst. Vi måste bara öva lite på snabbpresentationen, den måste vara supertkort och kärnfull. Och så måste vi certifiera oss.

- Plötsligt började bussen mellan Lindome och Hällesåker skaka. Sedan såg passagerarna att ett av bussens hjul hade lossnat och åkte ner i diket. ... Snacka om dramatik och brist på fordonsunderhåll.
- Samtidigt pågår visst aktiviteter för att popularisera kollektivtrafiken. En sådan åtgärd lär vara att låta skattebetalarna ta hand om alla olönsamma linjer medan "marknaden" tar hand om guldäggen.
- Då kommer nog ännu fler bussdäck att rulla utan buss.....

- Det är lite lustigt att oljeproducentlandet Norge gnäller över att lite olja från egna leveranser läckt ut och smetat ner lite norsk kust - alltså lite spill måste man väl ändå räkna med.
- Jag tycker inte att det var lustigt. Lika olustigt är det att färgblindhet är farligt vid medicinering. Sug på den Du.
- Jag som trodde vi hade koll på de flesta miljöbovarna och så har vi missat den största av alla - bomullen. Vem hade kunnat gissa det.
- Så vi skall gå omkring i hampakallingar i framtiden. Dom får man väl inte tugga på för då blir man drogad. Fast dom här granstrumporna är rätt sköna.

- Minns Du att dom sa att den svenska elmarknaden skulle bli såå bra bara vi avreglerade den?
- Jo????
- Och hur tycker Du att det blev då med facit i handen.
- Svindyrt!
- Skulle Du vilja kalla det en lyckad avreglering?
- Jupp... Jag har aktier i både Vattenfall, Fortum och Eon. Fast jag misstänker att det inte var det utfallet politikerna hade tänkt sig då man tog beslutet.
- Det har knappast inneburit nån konkurrens heller. Om jag minns rätt var ett av argumenten att stärka konsumenternas ställning och det gick käpprätt åt helvete. Kraftbolagen saknar konkurrens och ägnar sig enbart åt vinstmaximering.
- Att kraftbolagen sedan samäger produktionsställen innebär väl i praktiken monopol eller?
- I alla fall i mina ögon.

- Häftigt att Vilhelmina centralort skall få kollektivtrafik.
- Man vill väl locka folk att flytta dit!
- Dom skall visst få beställningsstyrd kollektivtrafik. Kan det bli en förebild för andra glesbygdsdelar också tro? Det är visst problem för äldre och handikappade att ta sig mellan shoppingcentret och bostaden.
- Appropå glesbygd. Visste Du att det är 2,5 gånger risk att dödas i trafiken i glesbygd än i Stockholm, Malmö och Göteborg.
- Nähä, men ja vill int flytt till de städerna i all fall.
- NäNä men det beror ju på att våra vägar är ju så mycket sämre än i städerna.
- Aha så det är därför staborna åker SUV till landet.
- Det är nog i alla fall en orsak till att näthinnan lossnar, med alla dessa skakningar och skuttande som våra bussar ägnar sig åt. Dessutom leder det till stressrelaterade hjärtsjukdomar och det har vi också sett.

- Fast man är lite orolig inom kollektivtrafikbranschen, jag menar då ägarsidan. Hur skall man få fler att ställa bilen? Kollektivtrafikens marknadsandel ökar minsann inte och trängseln i städerna växer.
- För att kunna få en större volym måste lagstiftningen ändras, eftersom folk inte frivilligt ändrar beteende. Så i somras gick man där i Almedalen och funderade så korken svartnade. Det är viktigt att det slutgiltiga lagförslaget kommer att driva mot en ökad marknadsandel för kollektivtrafiken så att vi når branschens gemensamt antagnafördubblingsmål. Remissyttrandena för det första betänkandet av Ulf Lundins utredning om en ny kollektivtrafiklag ska lämnas senast den 18 september.

Utredningen om en ny kollektivtrafiklag

I dag överlämnas ett delbetänkande från Utredningen om en ny kollektivtrafiklag till infrastrukturminister Åsa Torstensson. Den särskilde utredaren föreslår en ny lagstiftning för
kollektivtrafiken som innebär att resenären i större utsträckning sätts i centrum. Den lokala och regionala kollektivtrafikmarknaden ska öppnas för konkurrens för att resenärerna i större utsträckning än i dag ska kunna påverka utbudet. Kollektivtrafikföretagen ska ges större möjlighet att utveckla kollektivtrafiken på ett sätt som i högre grad stämmer överens med resenärernas behov.
Utredarens förslag innebär att kollektivtrafikansvariga myndigheter ges ett mer övergripande och strategiskt ansvar i förhållande till trafikhuvudmännens nuvarande ansvar. I varje län ska det finnas en lokal kollektivtrafikansvarig myndighet med behörighet att kunna ingripa på
marknaden i syfte att säkra en viss nivå på trafikutbudet. I första hand ska ett regionalt samverkansorgan vara lokal kollektivtrafikmyndighet. Om ett sådant saknas föreslås landstinget vara ansvarigt.
För att säkra resenärernas behov av enkelhet, trygghet och effektivitet föreslår utredaren att vissa krav ska ställas på kollektivtrafikföretagen. Förslag finns bland annat om anslutning till standardiserade informations-, betal- och bokningssystem. Sammantaget bedömer man att förslagen innebär att resenärerna i större utsträckning ska kunna välja sin resa utifrån olika kvalitets-, service- och prisnivåer.
För att underlätta en flexibel samordning av alla former av kollektivtrafik föreslås att reglerna om färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts och sjukresor samlas i en och samma lag. Ansvaret för samordningen läggs på den lokala kollektivtrafikansvariga myndigheten. Den nya kollektivtrafiklagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2012. Övergången till ett öppnare marknadstillträde ska enligt förslaget genomföras successivt. Utredningen om en ny kollektivtrafiklag ska lämna ett slutbetänkande om passagerares rättigheter senast den 30 september 2009.

Inga kommentarer: