18 augusti 2009

Onsdagen den 19 Augusti 2009


- Så det kan bli.... Alla skyller på alla!
- Vad är det nu Du gnäller om?
- Jag gnäller inte, jag bara slår fast fakta! Den ena läkaren hänvisar till den andre läkaren som hänvisar tillbaka till den första läkaren. Jag blir yr i bollen. Och när jag sedan lite försynt frågade sjukvårdsupplysningen på 1177 så skulle jag ta kontakt med en lokal läkare på en vårdcentral. Då gick jag i däck!
- Nu fattar jag. Har Du fått tabletter mot akut yrsel ännu, det ser ut som Du är i akut behov av dom, för det där verkar vara rena snurren.
- Kan det vara ett resultat av att Försäkringskassans tjänstemän numera överprövar läkarna? Det ryktades om det i sjukhuskorridorerna i alla fall. Ingen läkare vill ju ha sin kompetens ifrågasatt och det är kanske därför man undviker att ta ansvar!
- Onekligen en tanke - finns det orsak blir det verkan! Det betyder att den gamla goda regeln ännu gäller: Man skall vara fan så frisk för att vara sjuk!
- Äntligen hörde läkaren som opererat av sig och då fick man minsann raka besked... äntligen. Var dessutom välkommen till Mölndal om dom krånglade i Borås... det känns som om man var på rätt kurs igen...

- Så var det detta med pengar igen! Börjar bli lite tjatigt.
- Det är pengar som får världen att snurra.
- Ja ja så även i den fackliga sfären tydligen. LO och Transport håller tydligen arbetsgivarna i "kort koppel" som hundägarna brukar säga. Dom är visst inte så mycket för organisationsfrihet, utan lutar mer mot monopol. Det kollektiva tänket har tydligen sina brister också.
- Den fackliga rörelsen har väl aldrig riktigt gillat mångfald, snarare enfald som det verkar på senare år. Mina erfarenheter har dessvärra inte varit de bästa. En ombudsman går t ex under jorden istället för att biträda i ett yrkesskadefall. Skapar knappast nått förtroende för den rörelsen. Kollegor vill inte uttala sig för att inte komma på kant med arbetsgivaren - det kallas visst solidaritet, frågan är med vem.

- Verkar som om Västtrafikkortet har lika många uttolkare som det finns användare. Läser just om en Göteborgare som skall ta bussen hem från "glesbygden" och det är sent. Det vet väl varenda barnunge att det går inga bussar från "glesbygden" så sent! Dessutom har tar chaufförerna i "glesbygden" betalkort så visst kan man fylla på sitt Västtrafikkort trots att bussen är kontantlös. Så van var den resenären.

_ Jag har en annan fundering jag! Har personalen på ICA tystnadsplikt på samma sätt som personalen på ett Apotek? "Såg Du att Greta köpte dagen efterpiller? Undrar vem hon har haft kul med?". Kanske inte riktigt det man vill höra på syjuntan.
- Avregleringar har onekligen sina sidor.
- Jo jag vet och det har visst Världens Bästa Regering också.... Det är ju regeringen och inte facket som sätter upp reglerna för A-kassorna och några av dessa regler säger att en 62-årig arbetslös skall söka jobb i hela Norden, lämna sin hulda hustru och emigrera. När det har gått ett antal a-kassedagar sänks ersättningen för att sporra 'nästan¨' pensionären till nya stordåd där en vacklande arbetsmarknad inte är ett skit intresserad av en aldrig så välkvalifiserad överårig 'nästan' pensionär. Skulle man få napp på ett extraknäck skall man vara ytterst vaksam för då sänker Akassan ersättningen ytterligare. Dom uppmuntrar Dig inte till att ta ett extraknäck.

- I detta läget finns all anledning att grunna över den märkliga vårdvalsreformen. I de större städerna har man tydligen sådana bekymmer med jourcentraler. Vi på byggda har inte ens en vettig möjlighet att välja vårdcentral. Hos oss är detta märkliga vårdval ett ickeval eftersom det i praktiken inte finns nått val.
- Jag fattar faktiskt inte varför jag skall välja? Om jag nu vill gå till Tranemo vårdcentral denna veckan och Svenljunga Vårdcentral nästa vecka så skall jag alltså inte få det. Glöm att man får träffa samma läkare hela tiden. Ena gången är det stafettläkare si och nästa gång stafettläkare så. Allt för att trissa upp den egna lönen på patientens bekostnad. Fast jag övedriver lite, för visst får jag åka till Svenljunga, men då kostar det dubbelt så mycket. Man kunde visst byta vårdcentral, men det stod inget om hur lång tid det tar.

- När vi nu ända tjatar om pengar så tycks Spotify inte riktigt vara den kassako som har förespeglats.
- Inte?
- Om man har en nettoomsättning på cirka 0,7 miljoner och kostnader på 32,8 miljoner så tycker i alla fall jag att det inte ser ut som vinst precis.
- Allt är inte guld som glimmar.

- Nej det är ju inte det och vad värre är så minskar nu möjligheterna att använda KomVux som en sista utväg för dom som sov sig igenom högstadiet och gymnasiet.
- Är det nån förlust?

- Kanske inte, men vet Du om stridsrobotar har läst på Genevekonventionen, att Israeliska soldater hade problem med konventionen blev ju tydligt under senaste Gaza-attacken. Svåra grejor det där. Skjut först och fråga sedan är ju en gammal god USA-sed fick jag lära mig för en massa år sedan.
- European Song Contest är tydligen inte heller det nått fredligt arrangemang. Röstar man fel så kommer säkerhetspolisen och tar Dig i örat. Man blir klassad som säkerhetsrisk och opatriotisk. I vart fall om man råkar bo i Armenien.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skiver nästan pensionär om 62-åring.Tjänstepension kan du ta ut från 55 år statlig från 61 år.Så varför bråka med AF om man är 62 år?