12 augusti 2009

Torsdagen den 13 augusti 2009

- Det är rätt intressant med dessa lönesänkningar.
- Ger man dom lillfingret så tar dom hela handen.
- SAS är ett exempel på hur man resonerar. Bättre att lägga ner SAS och låta andra aktörer ta hand om trafiken. SAS har nog lite för stor överbyggnad är jag rädd!

- Å andra sidan har Swebus tydligen ett eget sätt att se på vad som är arbetstid och inte.
- Nu hängde jag inte med riktigt.....?
- Klimatet mellan företag och förarkår har av allt att döma blivit betydligt tuffare. Styrelsemedlemmar i Swebus skall nog inte ta semester i Umetrakten, det händer så lätt olyckor och en åklagare tycker att det är ett gränsfall till olaga hot. Förarna har tydligen skickat ett öppet brev till Swebus huvudkontor i Stockholm med flera i ett försök att påverka företagets personalpolitik.
- Då är i alla fall en sak klar. Det råder ingen förarbrist i Umeområdet för då hade nog 60-70% av trafiken stått still idag.
- Tydligen har Swebus definierat om begreppet arbetstid för att spara pengar. Detta innebär att chauffören får sin buss på ett ställe och skall lämna den på ett annat ställe efter avslutat pass och får sedan på sin fritid ta sig till sin bil bäst fan han/hon vill. För räknades det in i arbetstiden, men icke längre. Sedan man slutade med kontanter anser Swebus att dom inte längre behöver åka tillbaka till garaget, där de tidigare lämnade ifrån sig kassan. Det innebär att dom inte alltid har betalt för de sista tjugo minuterna av arbetstiden.
- Och facket är lika flata där?
- Lite så. Det är principiellt fel, men man har ingen anledning att agera. En observation dock, det råder delade meningar om hur många som står bakom det öppna brevet. Är det bara en eller är det en tyst majoritet.
- Det förefaller som detta har blivit en trend bland arbetsgivarna att se sina anställda som vilken maskin som helst i produktionen. Som arbetsgivare är man givetvis förtjänt av stora bonusar och rejält tilltagna löner och så blir man lite störd om det blir för mycket störningar i botten på "myrstacken". En mardröm vore om myrorna slutade jobba för då ryker både bonusar och fantasilöner, men risken är liten bara det finns tillräckligt med myror som hoppar in när några krånglar.
- Intressant! Många kommentarer indikerar att föraren bara ställer bussen och drar, men jag misstänker att det inte riktigt ligger till så. Man får troligen avlösning på linjen och får sedan ta sig till bilen (garaget) bäst man vill, så en variant vore i så fall att köra bussen till platsen där man började passet och låta Swebus lösa resten.
- Kanske det! Begreppet arbetstid i denna branschen är ständigt ett ämne för tvistigheter. Även vid delade pass förekommer en mängd frågetecken om vad som borde vara arbetstid eller ej. Företagen vill som regel bara se den aktiva körningen från avgångshållplats till änd(vänd)hållplats som arbetstid och vad som är därutöver finns inte.

- Den nya så kallade vårdreformen verkar vara en lurig grej! Val brukar betyda att man har nått att välja på. Och när man väl valt är man rökt eftersom man då blir låst till det man valt.
- En typ av dolt sparbeting? Som Swebus ovan!? Som SAS?
- Det förefaller i alla fall så. Man lovar ju att bli ännu bättre på att ta hand om Dig och Din hälsa. Frågan är om jag vill bli omhändertagen eller vårdad.
- Jojo vi fick en reklambroschyr här om dagen från vårdsvängen där ord som effektivitet och resurshushållning var bärande ord, och vi minns alla artiklar om hur lite dyrare livsuppehållande behandlingar på Sahlgrenska Universitetssjukhuset nu avgörs från fall till fall, dvs vilka är värda att rädda och vilka är det inte.

- Om det inte finns vuxna runt barnen skapas inga normer och dom spårar regelbundet ur.
- Det är väl det pris vi får betala när varesig föräldrar eller andra vuxna har tid eller råd att bry sig om barnen. Jobba, jobba, jobba är det som gäller. Myrorna i stacken.

- Och så ett stort grattis till dagens födelsedagsbarn!
- Grattis, grattis!

Inga kommentarer: