28 augusti 2009

Fredagen den 28 augusti 2009

- Jaha så var vi här igen!
- Du tycker så Du - men visst är vi här igen. Och visst har vi synpunkter och funderingar.
- Precis. Bland annat funderar vi på hur långt en arbetsgivare skall kunna gå beträffande sina anställdas levnadsvanor. Just nu gäller det rökvanor.
- Just det och sedan blir det matvanor, motion, cykla till jobbet och så vidare.... allt för att göra arbetsroboten människan effektivare. Pengar är viktigare än liv.
- Att pengar är viktigare än liv demonstrerar vissa kommuner. Nu sparar man pengar på barn och gamla. Barn har ingen rösträtt och gamla ombudsröstar väl... och då sköter partiombudet att det blir rätt.
- Apropå gamla ja - äldre som ramlar i hemmet får vänta och vänta och vänta och äldreomsorgen i en kommundel får kritik för att vara underbemannade och bara använda outbildad personal. Pengar är viktigare än liv. Jag hörde talas om nerdrogade äldre redan på 1980-talet och den politiken gäller tydligen ännu.
- Visst är det för djävligt, men det är ju arbetslinjen som gäller numera och den innefattar inte barn och äldre.

- Kritiken mot Västtrafik har visst nått styv kuling nu... Intressant!
- Du har helt fel, det är inte alls Västtrafik som gjort fel! Nej det är resenärerna som fattar trögt! Vi resenärer är dumma i huvudet som inte fattar storheten i det nya biljettsystemet. Vi får inte vara så förbannat konservativa. "Det handlar mycket om att vänja sig vid ett nytt sätt att tänka."
- Jo, men Västtrafik är ju ett affärsdrivande företag som måste ha system som är anpassade till det affärsdrivande företaget inte till kunden. Frågan är väl hur detta nya knapptryckande passar in i den handikappanpassning s0m kollektivtrafiken skall uppfylla? Synskadade, till exempel, har svårt att se alla dessa knappar. Äldre glömmer bort att logga ut.
- Läste inte jag för en tid sedan att Västtrafik skjutit upp tillgänglighetsreformen. 2010 är inte längre ett handikappanpassningsdatum.

- Men det är väl inte därför trafikchefen i Göteborg slutar? Nej naturligtvis inte! Det är mera en konsekvens av att det rullat alltför många trafikfarliga bussar i linjetrafik i Göteborg.
- Det är lite märkligt att man tystat mer sambandet mellan upphandling och "anpassat" fordonsunderhåll.
- Lite kul är det att efterträdaren kommer från Västtrafik och på så sätt byter sida. Han lär ha börjat som busschaufför på GDG i Kungälv.
- Säger Du det. Jag minns honom inte, men vi var en hel del som jobbade på Kungälvsgaraget. Fast det kanske beror att vi redan bytt arbetsgivare när han kom dit. Man kan inte så noga veta.
- Trafikchefen byter väl bara arbetsuppgifter - han slutar väl inte.

- Dom skall visst visa Kristallen i TV idag... TV-folk ska klappa sig själva i ryggen och givetvis i TV. Vi som bara ser fyra (4) kanaler [SVT1, SVT2, TV4 o TV6] fattar knappt nått, men vi får väl se om det är nått för oss.

Inga kommentarer: