22 augusti 2009

Lördagen den 22 Augusti i regnens år 2009



- Vägtullar!
- Japp, nu när alla fordonsskatter av alla det slag går till allt annat än infrastruktur är man ju tvungen att hitta på en ny skatt. Dels för att öka skattetrycket och därmed sänka den allmänna konsumtionen och dels för att få ihop pengar för att stärka den kommunala budgeten och Vägverkets usla finanser.
- Aha så Riksbanken kör med räntan och staten med allehanda mer eller mindre krystade skatter.
- Så är det.
- Det fiffiga i Göteborg är att alla MÅSTE passera staden. Kommer Du från Malmö och skall till Oslo måste Du betala vägtull i Göteborg. Kommer Du från Borås och vill norr eller söder ut åker Du på biltull. Det får heller inte finnas "kryphål" i nätet. Avsikten är ju i första hand att tjäna pengar och inte att minska trafiken. Om Du tittar på kartan så är det ju inlagt hur många betalande fordon man räknar med (278.400) och inte en önskan att stänga ute 278.400 bilar från Göteborg. Det skulle få förödande konsekvenser på både arbetsgivare och handel.
- Det vore väl möjligen en våt dröm för Västtrafik att få 278.400 nya dagliga pendlare och dyra betalstationer som inte ger ett öre i återbäring. Med en simpel 10:- i avgift per dag skulle det ge 2,78 miljoner i intäkt per vardag.
- Man kan ju samtidigt fundera på hur trafikströmmarna över tid kommer att ändra sig. Jag läste att Marks Kommun var mycket inspirerade av detta nya tankesätt och ett gammal fint tavelmotiv dök upp i mitt huvud: Grindslanten. I Marks fall var det bara ytterligare ett sätt att stärka den kommunala kassan och minska på handeln i kommunen.
- Så för vår del gäller att hitta alternativa rutter härifrån till Bohus som undviker Göteborg.

- Jag funderar lite på vad 98,5% täckning mot Sveriges Befolkning innebär? Och om det är ett mobilt Internet i Sveriges största städer som är mest intressant.
- Den bilden stämmer väl överens med nedläggningen av allt liv utanför städerna så den är nog korrekt. Det är väl lite som ICA:s, Lidl:s, Coop:s och Hemköps måtto: Var dag en fest - Var dag Din sista - köp nu för i morgon kan det vara för sent!

- Här en sak jag ifrågasätter sanningshalten i. Om man har ett registrerat Västtrafikkort kan man ringa kundtjänst och få en skriftlig specifikation med posten över vilka resor kortet gjort och om man fått betala för mycket. Insändaren hävdar i vart fall att specifikationen vimlade av fel och att han/hon blivit överöst med värdecheckar. Skulle se ut det om alla som varje dag reste med Västtrafik krävde en skriftlig specifikation från Kundtjänst. Systemet skulle rasa ihop bums!

Inga kommentarer: