17 augusti 2009

Måndagen den 17 augusti 2009


It's all about money

- Det finns ingen logik i ett rättssystemet. Straffskalan visar tydligt att man värdesätter pengar mer än människoliv och att rättsstaten har en dold agenda där privata motiv för folk som har gott om pengar oftast kommer undan. Pengar är lika med makt.
- Är det nu jag skall kasta in min replik om "Var är stämningarna mot företag som Google? Det bör väl finnas orsak och verkan i ett lagsystem? Nej, just det, rättstaten och Svenska Spel har en hel del gemensamt.
- Det är skillnad på sökteknik och sökteknik.
- I sanning en sanning. Det påstås att regeringen i USA testar en slags stealthinternet som skall ge länder med internetcensur tillgång till Internet. I vart fall amerikansk internet. Feed over email skall visst kunna undvika nyckelordssökning på internet. Det finns dock inga uppgifter om vad som händer om man använder systemet mot USA.
- Du är la stollig, det är givetvis inte meningen.

- It's all about money eller hur? Pensionssystemet verkar vara bäst för dom som inte behöver det. Dom som inte behöver pension kan ju utan vidare sänka pensionerna, det drabbar ju inte dom. Att pension skulle vara nått man förtjänar efter ett långt yrkesliv ingår liksom inte i deras begreppsvärld.
- Det är ju klart att det inte gör. Dom är inte beroende av systemet själva. Man har liksom sett till att inte själva vara en del av det. Så klart det handlar om pengar.

- Jag skulle gå in och rösta på Kristallen-vinnare Publikens Pris på vår så kallade public service-kanal, men det kostade pengar att rösta. 3:95 + trafikavgift. Även public service har lärt sig att ta betalt av de kommersiella kanalerna.
- Är det därför det heter interdeaktiverad TV nu för tiden?
- Så pass kan det vara.

- Vad tycker Du om göteborgarnas reaktion på det nya Västtrafikkortet då?
- Lite förutsägbart vill jag nog tycka. Som sagts innan så har Göteborgstrafiken levt med sitt kupongsystem i ett antal generationer. Det är alltså en helvetes omställning. Att sedan ordförande i Västtrafiks styrelse uttalar sig som knappt sett en buss eller spårvagn från insidan och som inte utnyttjar systemet är lite trist!
- Pantsystemet är ju också en rätt skum pryl, liksom ett system där priset för resan aldrig framgår direkt. Skall man åka från A till B skall man ju för böveln få reda på vad det kostar. Jag tror att detta är ytterligare en konsekvens av att Västtrafik köpt ett korkat biljettsystem.
- Det skall vara busenkelt att kolla vad en resa kostar om man har tillgång till en dator och Internet eller en mobiltelefon. Det finner jag lite märkligt när systemet i fordonen inte kan svara på det. Sedan är varken Internet eller mobiltelefonkontroll av resepris eller saldokontroll gratis.
- Sedan tillkommer alla märkliga knapptryckningar som krävs när man loggar in sig på bussen eller spårvagnen eller förortståget. Och så skall man komma ihåg att logga ur varje fordon man går av. Men kollen på hur Du reser blir naturligtvis betydligt finmaskigare.
- Och informationen till oss förare förefaller luddig. Hur skall man resa med månadskort och börs utanför månadskortets behörighetsområde. På den frågan fanns många svar, inte ett svar!
- Det finns en annan intressant observation i detta sammanhang! På Västtrafrik tar man lätt på nätkritiken och där tror man att allt eftersom den resande allmänheten vänjer sig kommer kritiken att minska och där tror jag att dom har rätt. Men att priset är luddigt tror jag inte kommer att accepteras.
- Sedan är det väl så i storregionen Göteborg att en viss grupp människor är hänvisade till kollektivtrafiken vad dom än hittar på så man behöver inte ha kunden i focus. Fast jag medger att knapptryckarhysterin verkar överdriven. Hur var det nu +,V,S,S,K. Lite väl häftigt kan tyckas. Men det blir väl en vana det också. Men hur fungerar egentligen systemet vid byten där bussen är försenad så att 90 minuter är 96 minuter? Ny taxa får man väl tro!
- Där blir jag svaret skyldig! Men jag såg att nån trodde att Västtrafik skulle tjäna samhället - helknäppt. Västtrafik är ett kommersiellt företag som skall tjäna pengar inte samhället. Men det finns en annan intressant vinkel på det nya biljettsystemet - det ger i normalfallet inget kvitto, Du har ingen aning om Du ens betalt för en resa eller inte. Blir det kontroll och Ditt kort inte registrerat är det ord mot ord och DU förlorar.
- Jag har också noterat att korten är långt ifrån felfria! Och en annan lustighet. Om Du löser en kontantbiljett vet Du redan från början vad resan kostar.

Inga kommentarer: