12 augusti 2009

Onsdagen den 12 augusti i regnens år 2009

- Jasså Du Bo - Du är en riktig kompis Du!
- Tack Roy, men jag förstår inte riktigt hur Du tänker nu?
- En person som man kan prata om allt med, som man kan skratta med och som oftast tycker som mig.
- Det låter som ett underbart äktenskap. Fast vi är ju inte gifta förstås.
- Neej.. men som arbetskamrater är vi verkligen bästisar.
- Jo det är ju sant, och sådana är det ont om.

- Kommande sänkningar av pensionen har verkligen rört upp känslor.
- Tror sjuttsingen det. Någon som jobbat och betalat till sin pension sedan han/hon var 15 år upptäcker att hon/han blir lurad. Skulle inte Du bli heligt förbannad då?
- Självklart. Och det som sticker mig i ögonen är att politikerna och pensionsförvaltarna skor sig på våra pensionspengar och ser till att dom själva inte hamnar i samma situation.

- Häromdagen la jag märke till något riktigt lustigt. Någonting som kallar sig Worky påstår sig samlat alla lediga jobb på ett ställe.
- Jasså... var det det som hette Platsjournalen förr innan det kostade pengar att hitta ett nytt jobb!?
- Jag tror det...Monopolet togs ju bort och nu återvänder man på nått kommersiellt sätt till ruta ett.
- Nu är det min tur! Jag hörde av mig till ICA för ett tag sedan angående dåliga varor, dom var mögliga i butiken och brott mot prismärkningslagen. Tror Du dom lät förstå att dom mottagit budskapet. Ack nej, det var som att pissa i Atlanten. Dom är helt enkelt så stora nu att dom skiter i kunderna.
- Förväntas jag bli förvånad eller?
- Inte särskilt. En annan koloss har tröttnat på "tjuvarna". Västtrafik vill polisanmäla medlemmar i Planka.nu snabbare än andra som inte betalat för sig i kollektivtrafiken. Andra som plankar blir polisanmälda efter fem eller sex gånger, men är man med i Planka.nu får man skylla sig själv.
- Där rök friheten att tillhöra en förening. Är detta vad som kallas positiv särbehandling och hur har Västtrafik fått tillgång till Planka.nu:s medlemsregister? Brott eller?
- Jag tror att de nya busskorten, som finns i bland annat Stockholm och Göteborg, och som innebär att personuppgifter om resenärerna kan lagras hos t ex Västtrafik döljer uppgifter om tillhörighet i organisationer och föreningar - kanske rent av politisk åsikt. Jag har hört att datainspektionen nu vill att regeringen ska göra lagen tydligare så att det finns en gräns för hur länge man får spara information om personer och deras resor. Men vem vem tror att dom raderar uppgifterna????

- Visst är vi bästa polare, men jag har inte svar på allt - fast det där lät ju hemskt troligt. Däremot har jag en söt historia åt Dig:
En mamma i 40-års åldern och hennes unga son sitter på bussen. Sonen ser väldigt fundersam ut och tittar väldigt noga på alla hus de åker förbi. Mamma, var bor alla busschaufförer?

- Sociala nätverk på internet, sms och email underminerar samhällslivet säger den romersk-katolska kyrkan. Då blir man lite så fundersam. Några av Svenska Kyrkans representanter vill att kyrkan skall nås dygnet runt via Internat. Jourhavande Präst på internet.
- Jasså, då är väl inte steget så långt till Gudstjänster direkt på Internet och när det blir verklighet är jag nog böjd att hålla med den romersk-katolska kyrkan om att träffa verkliga människor på verkliga platser i realtid är en bristvara. Samvaron på Internet, SMS 0ch via e-post får inte ersätta äkta samvaro.


1 kommentar:

Anonym sa...

Bancoboy kolla in Umeå.
Kul läsning. Dom klöser snart ögonen ur varandra där uppe.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=296180