08 april 2009

Onsdagen den 8 april 2009 - En födelsedag!

Grattis till favorithustrun - hon fyller år idag





Så här dagarna före påsk räcker inte Resecentrum till...Först Bus4You & sedan 2 x Swebus Express och dessutom ett stim turistbussar. Nånting säger mig att Resecentrum är felbyggt!
Apropå Bus4You så kör dom med positiv feedback - imponerande! - Är det fler bussföretag som gör det tro? Frågan är väl fri?
För övrigt är det rätt så intressant att de nu nya timmanställda får linjekännedom på företagets samtliga linjer - något som vi aldrig fick... Vi fick sparken istället, blev väl billigare så.
Veolia har nu visat intresse för våra garage i Svenljunga. Däremot är det oklart hur många bussar dom vill placera där! Det muttrades visst om 4 stycken...
Till oss har dom inte hört av sig. Kan just undra hur många som hinner byta jobb eller arbetsgivare under processen...


Så är det gnäll på linje 100 igen... Nu nekar förarna stående passagerare och då gnälls det. Tidigare tillät man stående passagerare och då gnälldes det... Aldrig är nått bra. Sedan är det väl tveksamt om passagerarna skall sköta trafikplaneringen eftersom dom knappast har en aning om vad bussen skall göra när den nått destinationen och vilka snäva tidsmarginaler den har.

Så säger en miljöpartist att här snackar vi inte stadstrafik utan här är det timmar mellan bussarna. Då han jag berätta för miljöpartisten att här är det dagar mellan bussarna. Fast det är nog rätt så naturligt om man tänker efter. Landsbygden tappar nu ytterligare mandat i riksdagen till städerna. Främst till Stockholm, Göteborg och Malmö. Alltså ytterligare ett steg i nedmonteringen av landsbygden och dit hör även Bollebygd till exempel.
Enligt Centern är Landsbygden motorn för tillväxt - partiet som en gång döpte om sig från Bondeförbundet till Centern bara för att väljarunderlaget inte längre fanns på Landsbygden. Nu finns inte heller längre mandaten på landsbygden. Det är landsbygdsavvecling som står på dagordningen. I 113 av landets kommuner sjunker innevånarantalet stadigt. Ett bevis på lyckad avveckling. Det avvecklas kollektivtrafik, bensinstationer, affärer och skolor i allt raskare takt. På vissa håll sparkar man lärarna först och lägger ner skolan senare. Äldrevården kostar för mycket på landet och avvecklas därför.
Fastighetsskatten har lindrat skattebördan i städerna och i några kustnära lägen, medan landsbygden får betala notan. Det påpekar "min" revisor! Självklar höjer man skatten på drivmedel för att accelerera avbefolkningen. Sedan lägger man skatt på att köra in i städerna...???? Självklart syftar det till att få folk att flytta in i städerna. Vi har fått dyrare försäkringspremier som ytterligare en pålaga för en luttrad landsortsbefolkning.
Det lär inte dröja länge nu till staborna får semestra i städerna för det finns ingen landsbygd att semestra i. Kan undra va som händer då? - fast försent...
Nu vill man även införa vägavgifter för att minska bilåkandet på landsbygden.


Visst gäller tomgångsförbudet bussar... Problemet har varit att passagerarna gnäller som fan att bussen är kall.


Att man nu åtalar högste trafikansvarige chefen i Göteborg för att släppa ut bussar som är otillförlitliga från trafiksäkerhetssynpunkt borde rimligen vara början på en kampanj mot samtliga trafikunderentreprenörer till Västtrafik. Förarna må öppna munnen och protestera mot att tvingas köra rullande skrothögar men dagen därpå går dom på AF och stämplar. Det är inte läge att säga ifrån. Indikering från ABS-bromsarna förekommer rätt ofta, men herregud - bussen går att stanna lugnt och fint ändå. I Göteborg skyller man nu på nån checklista som förarna skall pricka av inför varje körning. Jojo - den var gammal redan då! Kom med nått nytt! Förarna har veto heter det. Skitsnack blir svaret för i andra ändan står Västtrafik och kräver vite för inställda turer och arbetsledarna kräver att föraren kör. Det är trots allt bra att man insett att ansvaret ligger högre upp än hos den enskilda föraren.

Här ett exempel på felande prylar....


Jag vill också få sparken med 10 miljoner kronor medskickat... Dom skulle definitivt räcka livet ut. Man spår upp emot 11% arbetslösa under slutet av 2009 & under 2010 och ju fler som slutar betala in skatt ju snabbare reduceras den offentliga sektorn. Den stigande arbetslösheten leder även till minskad frihandel...

Inga kommentarer: