13 april 2009

Annandag påsk den 13 april 2009

Jag inser, kära dagbok, att en citybuss i Stockholm i princip alltid avviker från tidtabellen om den passerar populära demonstrationsplatser i stan... Det förefaller vara skitkul att gå med plakat på byn. Och Sverige skall strax vara ordförandeland i EU med vidhängande trafikstörningar.
Det tycks var ont om bloggande bussförare... Jag har i alla fall inte stött på så värst många...
Däremot så finns det minst 50 - 60 experter bakom föraren i varje buss som vet precis hur man framför en buss i rusningstrafik och som minsann vädrar sina kunskaper i insändare, i klagomål till bussföretagen eller länstrafikansvariga. Förarna kör ryckigt, kör för fort eller för långsamt, har dålig service, och en del mera udda klagomål. Det skall faan till att vara busschaufför. Att det är stor förarbrist i t ex Stockholmsområdet med det bemötandet från resenärernas sida torde vara en effekt av orsak och verkan.
Jag läste en kul blogg om bussföraryrket för ett tag sedan - minns just nu inte vart. Det är inte så jäkla märkvärdigt att köra buss. Det är bara att sätta sig bakom ratten på en lokalbuss i Stockholm och dra iväg.... alla bussförare är ju idioter. Det lustiga är att alla dessa anonyma bussgörare är som mest idioter då dom inte sitter 24 timmar bakom ratten i StorStockholms lokaltrafik och därmed irriterar resenärerna med sin frånvaro och uteblivna tur.


Ändå så finns det området i detta avlånga land som påstår sig sakna bussförare.. Mest är det i och runt huvudkommunen vad jag fattat.
Ekerö Depå saknar 10 förare Märsta Depå saknar bussförare med hög arbetsmoral (vad det nu innebär i dessa sammanhangen?) Skall nog läsas som: arbetar med glatt humör delade pass 365 dagar om året.
Men en förklaring till hög arbetsmoral har jag äntligen funnit. Normalt räknas arbetstiden från det Du kommer till Din depå tills Du återvänt till Din depå - eller hur? Nu har man kommit på nått nytt! Sluttiden räknas från det Du lämnar bussen på sista passet. Hur Du tar Dig tillbaka till depån är Din huvudvärk! Elegant! Kostnadssänkande och inovativt.

Örebro var en trevlig stad vill jag minnas!? Jag var cirka 3 år när vi flyttade därifrån :-)... och dom söker i alla fall 250 bussförare (fast jag misstänker att dom redan finns i Örebro hos entreprenören som förlorade avtalet). Som bussförare hos Swebus krävs att Du är serviceinriktad (flum-ord), behärskar svenska i tal & skrift (gör inte alla det i denna branschen?), är stresstålig [varför detta? :-)], är ansvarsfull och har gott omdöme [om man har gott omdöme börjar man väl inte att köra buss - eller?]. Swebus erbjöd inte hjälp till flytt, men det gör ta mig f-n Arriva som raggar bussförare i norr för flytt till Skånelandet.

I Malmö hoppar man in i sin buss, blåser i alkolåset, fixar stolen och lastar folket och drar iväg... Liksom i de flesta svenska städer kan Malmöiterna inte köra bil och utgör därmed ett rejält hinder för kollektivtrafiken. Lösningen måste vara att separera bilar och bussar. I Malmö är hot och våld en del av vardagen och det är lika farligt att köra buss som att jobba som polis eller socialsekreterare...säger Arbetsmiljöverket. Visst kastas det ägg, frukt, snöbollar med grus i, sten, skjuts med slangbella, skjuts med luftpistor och så vidare mot bussar. Det har nästan blivit standard vissa tider på dygnet. Swebus har fått på tafsen för att man inte utbildar sina bussförare i Södertälje i konflikthantering. Arbetsmiljöverket konstaterar att i förarnas yrkeskompetensbevis framgår det inte om man fått kunskaper i konflikthantering för att kunna undvika att drabbas av hot och våld!

I Norge har man löst sina problem med förarbristen genom att plocka in polska bussförare. Tydligen står inte yrket så högt i kurs i vårt västra grannland. Kära dagbok - vill vi flytta till Norge?
I lagomlandet Sverige vill Svenska Bussbranchens Riksförbund lösa problemet med att sänka åldersgränsen och få färdiga förare via yrkesskolor. Man är lite gråtmilda om miljö och resenärer som står och väntar på bussar som aldrig kommer. Man skyller på trängselskatter (fast det rör väl enbart huvudkomunen) och en massa annan smörja. Man kallar dessutom Swebus, Busslinks, Veolias och Arrivas internutbildningar för kvalitetsmässigt undermåliga.
Det finns icke en rad där det står att man ämnar höja statusen på yrket eller lösa problemen med vansinniga arbetstider. Idag är bussförare till stor del ett ingångsyrke för invandrare, men man är usla på att betona den enorma samhällsnytta som bussförarna gör. Slutsatsen, kära dagbok, är att Svenska Bussbranchens Riksförbund inte är något att hålla i handen när åskan går.

Ibland blir man förvånad, kära bloggbok! Nu har man på nytt upptäckt att vägbulor är en hälsorisk för bussförare. Arbetsmiljöverket har slagit fast detta. Den viktiga frågan är då vad verket tänker göra med denna kunskap? Man slår fast att man får skador i ländryggen, skuldror och nacke. Man överväger förbud med kollektivtrafik över vissa vägbulor?
Ekvationen blir som följer: Antal skadade bussförare ställt mot antal räddade fotgängare. För enligt de fåkunniga handlar det bara om att anpassa farten över dessa hinder. Kanske skall man dra bussen i ett rep över varje bula. Personligen undrar jag lite över hur restiden skulle bli med det konceptet? Något i denna stilen kanske: Inte nog med att bussjäveln är försenad, föraren är dessutom otrevlig mot oss passagerare och om vi klagar på att bussen är sen så kör dessa idioter ännu långsammare bara för att jävlas med oss passagerare.

Dagis och arbetstider är inte anpassade för skiftarbetande föräldrar i glesbygd. Konstaterar krasst att alla inte är gjord att passa kollektivtrafik eller att ha ett jobb med tidiga mornar.

Hur mycket man läser och bläddrar i inslag om bussförare från alla möjliga parter så är det inte en enda som ställer sig frågan: Vilka är lämpliga och vilka är olämpliga som bussförare! Eftersom det råder brist i vissa regioner så tycks alla med två armar och två ben vara lämpliga bussförare. Det sker inget påvisbart urval. Med den inställningen lär yrket knappast uppnå någon status - det ställs inga riktiga krav.

Idag är det den 13 april och musikindustrin har ännu inte rapporterat ett enda försäljningsrekord efter den 1/4.. är det inte lite märkligt herr Pontén? Lite småduttar här och där, mest för syns skull medan skivbutikerna läggs ner en efter en....




Inga kommentarer: