04 april 2009

Lördagen den 4 april 2009




Hej kära Dagbok! Kan Du tänka Dig att nästa vecka är det påsk... Det går fort nu den ljuvligt korta period som kallas vår! Jag får höra vacker fågelsång vareviga morgon. För vi som tillhör kollektivtrafiken är ju samma personer som går och skakar liv i tuppen. Fast det var nog knappast någon nyhet – eller hur dagboken!

Hur har då veckan som gått varit? Turbulent – minst sagt, men vissa händelser lämpar sig inte att skriva om i en datadagbok. Dom får stanna i den privata dagboken. ”Det är aldrig för sent att förbättra sig så därför väntar jag lite till” har någon tok sagt. Det ligger nått i det. Fast vi bussförare skall visst bli tvungna att förbättra oss lite i Hajenkunskap före den 18 maj.
Jo min kära dagbok, i går kom jag på en ny TV-programtitel: Vart tog min väg vägen! Det var så in i bänken dimmigt att man nästan fick gå ur bussen och titta efter om det stod någon där man mindes att det borde vara en hållplats.
Det påminner mig om att det tycks vara stört omöjligt att ta bort farliga hållplatser. Jag har en speciell jag tänker på och den är kvar ännu – Billeberg! Bästa dagbok – kommer Du ihåg när vi lade märke till detta första gången och vänligen berättade detta för 'de stora pojkarna' – jasså inte det!

Så fick jag anledning att undra om Brännvin Special från Reimersholms snappskrydderi är gott att supa i en buss. Någon hade missat den, och lite till, vid busstädningen. Den var rejält instoppad mellan två dynor i ”baksätet”.

Jupp! På måndagen var det alltså sommartid med allt vad det innebär av omställda klockor i alla de olika sammanhang. Det finns några stycken i våra bussar :-) Cirkus Maximum hade lämnat Älvsered. Ett säkert vårtecken.
Jag fick mitt nya Hajenkort på måndagen (på onsdagen var det gamla ”dött”). Kanske inte kan kallas för vårtecken. De nya korten räcker visst till 2014 och tills dess, kära dagbok, är jag nog tagen ur trafik är jag rädd.

tisdagen insåg jag ånyo att otack är världens lön och att det finns gott om korridorsnackare.
Det är intressant, att om man valt att frivilligt gå ur facket (inte a-kassan) för att man anser att dom inte gör ett dyft för medlemmarna , så är man en okunnig, opålitlig och suspekt person som absolut inte skall ha något med arbetspass/tjänster att göra. Det är en strikt facklig sak. Personer som lämnat det fackliga livet bakom sig har också tappat förmågan att göra bra tjänster. Sådan är verkligheten. Jag har detta från mycket insatta källor! Minns den Du kära lilla dagbok!

onsdagen fick jag en rejäl chock. Jag var verkligen inte beredd på detta. Snacka om SIGNALVERKAN. Nåja orsaken till chocken lämpar sig inte för denna dagbok utan får förbli av privat karaktär. Den enda kommentaren får bli att chefer kan ibland tänka förvånansvärt små tankar. Torsdagen och fredagen åtgick till att bokstavligen hämta sig från denna chock!

torsdagen fick jag som vanligt morgonstäda bussen innan jag kunde ta den i trafik. (Så är det de flesta morgnar). Hallandstrafiken har börjat med trafikräkning av antalet övergångar mellan dom och oss. Kan det vara en förberedelse innan Horredstrafiken kör helt ner till Ullared. Vi var inte betrodda med sådana saker. Vi var inte vana hette det! Vad tycker dagboken om slikt tal?
Lade också märke till att allt fler skyltar av skilda slag börjar skymma våra hållplatser och det är irriterande att man inte kan se vissa hållplatser i god tid – speciellt på 90-sträckor.
Sedan har våra vänner lastbilschaufförerna börjat med nya dumheter. Dom kör i kolonn så tätt att inte ens en fluga kommer emellan vilket innebär att man måste köra om en hel drös med lastbilar på en gång. Jakten på tid börjar verkligen anta löjliga proportioner. Man åsidosätter traditionell trafiksäkerhet för att vinna några minuter!

Att skicka bussar till en depå där värmekopplingssystemen inte är kompatibla verkar inte speciellt omtänksamt om föraren eller passagerarna. Det går alltså ut en iskall buss på första turen och detta är de resande aldrig sena att påpeka. Att sedan omtänksamma kollegor placerar en sådan buss i ett kallgarage istället för ett varmgarage tillhör livets små förtretligheter.

…...........oooooo...........

Är det all världens pensionssparande som G20-mötet skall offra i det giriga banksystemet? Eller ska man starta sedelpressarna och öka mängden pengar? Dom sa inget om den saken. Märkligt med tanke på att alla klagar på att det inte finns några pengar.

Och i Marks kommun finns det i alla fall 30 miljoner kronor för lite och då sparar man givetvis på den grupp i samhället som ändå skall utgå först – de gamla. Borås Kommun är nog inne på samma linje genom att först frysa ner pensionärernas mat (och sedan frysa ut dom).

Inga kommentarer: