01 januari 2009

Torsdagen den 1 januari 2009


Om man aldrig sticker ut hakan får man aldrig en smäll sägs det. Det pågår en ständig kamp mellan kollektivtrafiken och de som inte vill ha kollektivtrafik inpå knutarna. Fast knäppast är nog dom som bosätter sig intill en järnväg och sedan tycker att den skall maka på sig. Där tycker nog vår förare att man begåvats med en felkopplad hjärna. Järnvägen fanns där redan cirka 50 - 70 år innan så den kan knappast ha kommit som en överraskning.


GOD FORTSÄTTNING PÅ 2009!


Fader alkohol, Du som är i dunken
helgat vare Din promille, tillkomme Ditt rus.
Ske Din vilja så som i hjärnan, så ock i benen
vår dagliga grogg giv oss idag
och förlåt oss våra nyktra stunder
Trots att vi inte förlåter dem som sålt oss mäsk
Låt oss inte ha långa bakfyllor och fräls oss från delirium
ty fyllan är min och promillen och groggen i evighet
Skål


Vår puckade förare brottas med ett språkligt problem. Vad är skillnaden mellan handskalade och färskskalade räkor? Det kan man verkligen fundera över! En annan sak man kan fundera över är ett annat av kollektivtrafikens dilemma - större bussterminaler blir värmestugor för utslagna och den vanliga resenären har ingenstans att ta vägen. Det var inte därför Västtrafik byggde fina Resecentrum runt om i Västra Götaland för att tillhandahålla värmestugor för vandaler. Att övervakningskameror skulle ändra på detta återstår att se - men det är vad Västtrafik hoppas på. Vår puckade chaufför hoppas att man får rätt! Dessa terminaler kräver ändå både polisnärvaro och väktare. Det är med andra ord ett grundläggande problem av utanförskap eller vad det nu skall ges för etikett i samhället som driver fram denna typ av störning. Det finns gott om andra platser längs kollektivtrafikens stråk som upplevs som en otrygg miljö för vissa resandegrupper och det är inte särskilt bra. Alla måste kunna utnyttja kollektivtrafiken oavsett tid på dygnet och känna sig trygg.
Förändringar i utbudet av tjänster (=resor) hos Västtrafik brukar skapa debatt och så även när man tar bort några pendeltåg eftersom tågbussen går snabbare. Sedan är argument som att pendeltåget är miljövänligare än bussen mer en akademisk fråga eftersom tågtrafiken nätt och jämt fungerar medan tågbussen ännu gör det. Resenärerna är med ryggmärgsreflex emot alla förändringar som ruckar deras rutiner oavsett om det är en förbättring eller en faktisk försämring.


När vår knäppa kretin till förare (det gäller att ligga lite före BLs Boråsförare) jagar vidare bland kollektivtrafiken flaskhalsar (trånga sektorer) så landar han i ett förslag till utredning av kostnaderna för pendling. Jaha? En sådan tanketråd kan ta många riktningar. Vår förare tycker dock att ett nästan självklart alternativ är att bussar skall jämnställas med tåg... Undanröj alla fysiska hinder för busstrafiken i städer och till och från städer och pendelbilisterna får juste alternativ. Bussar skall absolut inte stå i bilköer - det är korkat minst sagt. Att spårvagnar spårar ur på grund av bilister är urbota fånigt. Det skall inte få hända!



AMF påstår att svenska pensionärer har det bäst i hela Europa! Jaha och vad är det nu för fel på det? Jo det är ett jättelikt samhällsproblem - fler måste jobba längre för att själva bära upp kostnaderna för att dom blir äldre. Inte nog med att dom under hela sitt yrkesverksamma liv betalat två till tre gånger till pensionssystemet, nu skall dom snubbla på målsnöret och fortsätta att jobba - för dom skall ta mig faan inte yrka på att få något för alla pengar dom öst in i systemet eftersom dom pengarna redan är förverkade (konfiskerade). Pensions systemet klarar inte av, att alla de som bidragit med miljard efter miljard, nu vill ta del av den välfärd de varit med att skapa. Nu när dom fasar ut ur arbetslivet förvandlas dom från en tillgång till en belastning på samhällsekonomin. Då tycker KristDemokraterna att man skall flytta fram utfasningspunkten närmare livets slut. Men ett problem som vare sig KristDemokrater eller andra partier kommit till rätta med är det simpla faktum att efter cirka 55+ kommer Du inte vidare på arbetsmarknaden. Ingen företagare anställer folk över 55+ och att via lagstiftning tvinga fram en ändring låter minst sagt korkat. Det skall enligt vissa prognoser bli brist på personal inom kollektivtrafiken - men detta är löjligt!


Intressant... Julafton körs trafiken enligt lördags tidtabell fram till klockan 14:00...Trettonafton (en måndag) körs efter fredagsturlista..med eventuell nattrafik alltså, men inte i Västtrafiks trafikområde utan i Jönköpings Länstrafik. Skillnader med andra ord.

TV4 måste ständigt kläcka nya så kallade reklambärare (som TV4 envisas med att kalla tv-program). Det märkliga är att dom ofta lyckas dra till sig ett större antal tittare, i vart fall statistiskt. Nu är vår knäppa och puckade rattvändare lyckligtvis befriad från alla dessa märkliga kanaler och kan enbart drabbas av den fria TV4-varianten (alla andra varianter står det "no service" på). Det gäller även TV3 och Kanal5 och allt vad dom nu heter. Viasat har ju en bunt och franska Canal Digital en annan. Gubben får dock en hel del tid över till att göra annat....och det är inte helt fel det heller.


Hot och våld är ett annat av kollektivtrafikens problem - en del att detta problem anses vara pengar och därför försvinner kontanthanteringen i princip den 1 december 2009. Det skulle dyka upp övervakningskameror i bussarna, men vår förare har inte sett till dessa ännu och då var detta uppe för debatt redan 2004 så dom hjulen snurrar betydligt långsammare än ett bussdäck.
En annan klassiker är städning av bussar i allmänhet och bussar med t ex spyor i synnerhet. Där har knappast skett någon förändring och att köra nattbuss är lika impopulärt i större delen av landet just på grund av snålhet med bemanning.
Alla kollektiva trafiknät skall vara handikappanpassade till 2010. Det var nog därför NCC satte vägräcke framför hållplats Billeberg. Den är numera handikappanpassad. Vår gubbe upphör aldrig att förvånas.
Men hallå alla nya bussar i Stockholm kollektivtrafik ska ha fungerande luftkonditionering vid förarplatsen. När ska det gälla resten av landet?


Bussen viktigare än föraren. År det någon som känner igen argumenten från 2004? Vid en upphandling skall den vinnande entreprenören ta över personalen. Detta anser vissa länstrafikbolag vara diskriminering??? Jaha! Sedan dess har det inte hänt ett dyft. Sedan finns det knäppskallar som gör gällande att det skulle råda förarbrist - mycket lustigt! Syftet med sådana uttalanden har rent ekonomiska skäl. Man vill ha billig arbetskraft från yrkesskolor som utbildar busschaufförer vid 18 års ålder. Knappast speciellt nobel inställning - drar väl snarast mot barnarbete. Generellt i bussbranschen och då i linjetrafiken är bussen (själva "burken") mer värd än föraren - vilket på ett kraftfullt sätt illustrerar ihåligheten i talet om brist på förare. Nyckelordet hos bussentreprenörerna är utgallring.


Ett annat fenomen som kollektivtrafiken har är timanställda. Uppfinningsrikedomen när det gäller att kapa utgifter på förarnas bekostnad är stor hos trafikföretagen och intermittent anställda är en av många varianter. Man använder sig av den varianten för att öka tryggheten för resenärerna och alltid ha vana och rutinerade förare bakom ratten.....Rent generellt var timanställda ett sätt att kapa tillfälligt uppkomna behov. I dagens verklighet ställer man timanställda mot de ordinarie förarna. På många håll ger man de timanställda "smörtjänsterna" låter de fast anställda köra de mindre attraktiva tjänsterna. Vem vet hur den kommande entreprenören för vår trafik tänker agera?








Buzznet :

1 kommentar:

Janne Svendsen sa...

Hej din djävla gnällspik.
Ville bara önska dig en god fortsättning på det nya året