30 januari 2009

Fredagen den 30 Januari 2009


Imorse var bussen iskall som vanligt. Efter fullbordade turer gick jag till det garage där automatsäkringarna sitter och då blir jag förvånad. Två av tre faser var avstängda. Jag slog givetvis på dom... Måste kolla att dom är på även i helgen och på måndag morgon så att inte någon buss löst ut två faser. Man kan aldrig så noga veta.


Ibland tror jag att verkligheten överträffar dikten. När jag kommer hem idag så upptäcker jag till min förvåning att jag bytt telefonoperatör? Jag har dock inte beställt nått byte av operatör - jag har haft Tele2 i många år nu. Har fungerat utmärkt! Ringer alltså till Tele2 och undrar varför jag bytt operatör och frågar samtidigt vem som har tagit över efter Tele2? Det enda Tele2 kunde svara på var att jag bytte operatör den 27 januari men dom kunde inte se vem som tagit över och det skulle ta 14 dagar att ta tillbaka abonemanget från den okända operatören (vete katten hur dom skulle bära sig åt då). Alltnog och emedan så var deras råd att ringa runt till alla operatörer och fråga om jag var kund hos dom...jättesmart. Jag fick lite tips om att den och den var inblandad men tröttnade snabbt och ringde Telia. Nej Du är inte kund hos oss! - Vem är jag då kund hos? --- Ett ögonblick----- Jo Du är kund hos Phonera (som i sin tur anlitar AllTele till fast telefoni). Dom har telefonnummer 040-6221000. Så nu vet jag vem jag skall ringa imorgon.


Annars är det fredag och sedvanlig kalabalik på Resecentrum runt 08:20 - 08:50. Det gäller att hålla sig undan. En viss Bus4You-chef kommer då fram och gratulerar mig? Jo jag hade nyss haft namnsdag? Fast nu var det inte namnsdagar saken gällde. Jag hade äntligen fått gehör för min idé att linjen skulle förlängas till Ullared. Trots segt motstånd från Västtrafik i flera år skulle det äntligen bli verklighet. Två olika trafikhuvudmän kunde plötsligt samarbeta. Nu skall bussresenärerna slippa den långa väntan vid byte i Älvsered ( och att vänta på nästa buss när den som skulle varit där inte hållt samtrafik ). Tro mig! Genast såg en sniken politiker chansen att ta åt sig äran. Nu är det endast en direktbuss om dagen i skede ett så det återstår en hel del påverkan innan det hela fungerar på riktigt. Varför denna halvmesyr förstår jag inte? Är det Västtrafiks sätt att bevisa att det inte är lönsamt att göra så här. Om man vill åka direktbuss hem från Ullared får man nämligen övernatta.


Så kom ett veckobrev som sa att läget om förlängning av vårt uppdrag inte resulterat i något ännu! Okey då... Det är ju tämligen glasklart att vår VD inte vill köra för samma pris som gett honom förluster månad efter månad. Han hade ju velat krypa ur det nu utgångna avtalet för cirka två år sedan. Så det förefaller rätt så glasklart att en komponent i detta är prisfrågan.


Om jag förstått vissa saker rätt så har det förekommit någon typ av trojaner i en viss krets av MSN:are. Denna har sedan slått ut hela operativsystemet sägs det.. Kan med andra ord vara värt att se upp med vad man får för länkar skickade till sig via mejl och MSN. Allt är inte av godo. Det skulle visst gå några liter Jolt Cola för att rekonstruera burken/burkarna....Låt inte så där muntert. Noterar att två andra på MSN som nästan alltid är inne - ligger nere nu också... kan dom blivit smittade? Vi får väl se när dom poppar upp igen?!
Apropå det såg jag aldrig till den förare som körde vår tjänst 5 idag. Kan det ha varit en blyg person tro.


Jo det var så sant. Min trafikledning påpekade mycket vänligt och trevligt att det var halt idag och jag frågade lika vänligt vilken tidtabell vi då skulle tillämpa? Den vanliga tyckte den trevliga trafikledaren...??? Den gäller för sommarväglag utan halka och låg trafiktäthet. Med andra ord - skit i halkan och stå på för att komma i tid.
Som ett apropå till detta har det förekommit en mängd klagomål på hållplatsen Aplared R27 intill tappen. Den är så in i helvete felgjord så det är nästan inte möjligt och salt eller sandbilen hoppar oftast över den... Den hållplatsen borde förbjudas. Sedan står det en passagerare på hållplatsen Billeberg i riktning mot Svenljunga. Maken till trafikfarlig hållplats får man leta efter! Den stackars passageraren skall alltså stå PÅ VÄGBANAN och vänta på bussen och bredvid sig har hon/han ett stabilt vägräcke. Att hoppa undan för närgångna bilar finns liksom inte. Kära Västtrafik: Hur länge skall detta få fortgå?






Buzznet :

Inga kommentarer: