31 december 2008

Nyårsafton den 31 december 2008


Sikken djävla gnällspik du är. Man tackar så mycket för vänligheten.
Skall Västtrafik även betala dom extra kilometer som det blir när förare i Svenljunga tar hem bussen när dom har delade pass. Det har du också gjort förut, det vet jag. Vår förare har aldrig kunnat det pga avståndet mellan bostad och arbetsplats så den som kommenterat är dåligt påläst!
Åka runt halva Borås för att komma till Järnvägsgatan där parkeringen är, vad är det för djävla skitsnack, det är ett antal hundra meter runt, och det är väl inte DU som betalar dom meterna. Hoppsan en groda till - vadå Järnvägsgatan? Den ligger alltså borta vid Högskolan! Vad skall våra bussar där att göra? Om vi har rast i Borås är det knappast meningen att vi skall snurra runt halva stan med bussen. Det är varken BLAB eller Västtrafik intresserade av. Som en sidoinformation kan vår förare nämna att Västtrafik inte var intresserade att betala för de extra metrar som det innebar för att ändra inkörsväg i Älvsered.
Skall Västtrafik då också kanske betala dom kostnader som uppstår när det sker en olycka för att det parkeras bussar under viadukten i bussgatan ner mot Resecentrum? Även jag kör i Svenljunga ibland och vet hur det går till. Uppenbarligen inte ett dyft! Har du rast och det inte är någon avgång från din hållplats så ställ dig där, det gjör jag och det är ingen som sagt något om det. Dessutom är det väl inte Västtrafiks ansvar att du kan parkera och ta rast, du är väl anställd av BL eller? Absolut ingen kommentar - tyst min mun så får Du socker.
Om du har en hantverkare hemma som skall åka och ta rast för att äta på något matställe betalar du då dom kilometerna och kostnaderna som det medför?
Djävla PUCKO
. Vad vore svenska språket utan alla dessa indektiv? Fattigt! Men som sagt smicker biter alltid.
Vår trevliga förare inser att han verkligen behövs. För vem skall denne BORÅS-förare annars ösa alla sina aggretioner över och testa alla sina nya indiktiv. Det måste vara skönt att få utlopp för sina mest primitiva instinkter från reptilhjärnan ibland.


Läste på nått ställe att ställe att Moderaterna är överens om fildelning... Vår pucko förare vet med säkerhet att ett av allianspartierna är för fildelning med ett av partierna i den rödgröna röran. Frågan är om inte Moderaterna dagligen fildelar både med sina lokalavdelningar och andra intressegrupper. En sak är i alla fall intressant och det är hur stora väljargrupper som kommer att välja bort allianspartierna pga fildelningslagen och dess minst sagt tvivelaktiga utformning. Som ett brev på posten kom då ett helt uppslag i en större svensk morgontidning vart Du kan sätta Dig med Din bärbara dator och i lugn och ro och utan frågor surfa runt på internet och fildela ostört hur mycket Du vill... kom inte och påstå ett dagspressen inte håller sina läsare uppdaterade. Till och med Svenljunga tillhör nu de stora metropolerna med eget internetcafe.


För att ytterligare förbättra kollektivtrafiken mellan Borås och Göteborg plockar man bort pendeltåg mellan de båda orterna och ersätter med bussar. Det märkliga är nämligen att det går snabbare att köra buss mellan de två metropolerna än tåg...ur led är tiden. Som ytterligare ett exempel på Västtrafiks lite knepiga prispolitik blir det inga fria resor för pensionärer i Alingsås. Det tog tydligen ett drygt år att komma fram till detta. Samtidigt har några pigga personer upptäckt att det fattas busslinjer i regionen. Man tycker att det borde finnas en linje mellan Töllsjö och Bollebygd. Tittar man på kartan så kan det förefalla rätt så vettigt. Sedan återstår ju den eviga frågan? Kommer någon att ta bussen? Fast med en accelererande mackdöden som framkallas av den nya "pumplagen" så kommer bilarna på landsbygden att snabbare än idag få soppatorsk. Pumplagen skulle visst påskynda övergången till miljövänligare bränsle och frisk luft och en tramcykel är väl i sanning det mest miljövänliga man kan tänka sig. Alla bensinstationer på landsbygden beslöt sig för att upphöra med verksamheten istället för att erbjuda alternativbränsle. Så lagen har verkligen fungerat precis som miljöpartiet hade tänkt sig: Avfolka naturen och låt naturen utanför städerna vara ifred....Miljöpartiet har sedan det bildades varit emot att det bor och arbetar folk på landsbygden. Att sedan oljebolagen har ensamrätt på all logistik av drivmedel kan ju ifrågasättas.


Arbetsmiljöverket vill förbjuda backning med sopbilar för att undvika personolyckor och förbättra arbetsmiljön. Att backa med stora fordon är på många ställen mycket olämpligt. Bakåtsikten är minimal. Nu tycker vår förare att detta även borde gälla bussar. Inte minst på ställen med blandad trafikmiljö. Att ha en backande buss intill en skola är inte så smart för att ta ett exempel. Det finns gott om andra exempel på samma tema. Ta en backande buss på Södra Torget i Borås som exempel. Inte så bra!


Fler måste arbeta mer tycker nu KristDemokraterna. Och det är väl nästan självklart att om man nallat alla pensionspengarna att man inte vill bli tagen med trosorna nere och då måste man givetvis på olika sätt dölja detta faktum. När det finns en så stor hög med pengar som pensionsfonderna är det självklart frestande för alla politiker att nalla ur fonderna för alla "behjärtansvärda" ändamål som kan hålla dom kvar vid makten. I dagens Sverige åker alla som lyder under ett kollektivavtal ut med huvudet först ur arbetsmarknaden vid 67 års ålder. I BLABs personalhandbok läser vår pucko förare att en anställd i BLAB får vara högst 67 år gammal. I trafikavtalet står att läsa: Arbetstagare som inte önskar kvarstå i anställning efter 65 års ålder ska anmäla detta till arbetsgivaren senast tre månader före utgången av kalendermånaden innan arbetstagaren fyller 65 år. Om inte annat följer av pensionsbestämmelserna är arbetstagaren skyldig att utan uppsägning lämna sin anställning före utgången av den kalendermånad arbetstagaren fyller 67 år. Ord och inga visor! Här gäller rent militära termer. Vad KristDemokraterna vill är att flytta gränserna från 67 år till 72 år. Därefter får man ett erbjudande om att själv gräva den grop man skall läggas i. En hederlig och rak politik.... :-)


Vår pucko förare lade märke till en annan liten § i det fackliga regelverket som BLAB inte bryr sig om att följa. Innan varning meddelas ska den lokala arbetstagarorganisationen varslas och berörd arbetstagare underrättas, om den tilltänkta åtgärden. Det var förvisso ett sidospår, men lite kul ändå. Det finns ytterligare regler som man inte bryr sig om så man ska nog inte ta ett kollektivavtal alltför bokstavligt. Det finns breda utrymmen för "tolkningar".
En annan lokal grej är att en skånsk kommun nu inför euro på egen hand och behåller kronan parallellt. Närheten till euroländerna gör att åtgärden anses praktisk.
En annan liten detalj är att energiföretagen under året propagerat för minskad elanvändning och när kunderna så tagit till sig budskapet och sänkt sin förbrukning höjer man nätavgifterna för att korrigera det ekonomiska bortfallet som minskad förbrukning innebär. Som konsument har Du bara att acceptera eller avstå ifrån el helt och hållet...




Buzznet :

Inga kommentarer: