10 januari 2009

Lördagen den 10 Januari 2009


Som eventuella bloggläsare noterar så har denna blogg slutat att kommentera den lokala kollektivtrafiken, även om det kan förekomma en släng åt det hållet ibland. Det är svårt att inte gå i repris och innehållet har haft en tendens att lämna rattstadiet och växa till ett större helhetsbegrepp inom begreppet kollektivtrafiken (och i den meningen blivit tråkigt för alla de läsare som hellre ville ha påhopp och ordpajsarkrig med mera) och då blir det mera politik och praktisk verklighet. Det är som med Västtrafiks prispolitik - man säger ett och gör nått helt annat... Har just gått igenom priskurant för 2009 Sjuhärad.
Den brist på information om den pågående juridiska konflikten runt "vår" upphandling indikerar att "vårt" uppdrag förlängs till över sommaren. Trafikåtagande 2 som i grunden avser Sjuhärad södra innehåller 2 918 225 tidtabellkilometrar och linjerna 350/360 skall ha kameraövervakning från trafikstart, medan linjerna 301, 302 och 303 inte skall ha det. Linje 325 till Mossebo tillkommer som en ringa ersättning för linje 351 som hastigt avled. Intressant är också att linje 360 ökat från 98.427 resor 2005 till 106.469 resor 2007 och att ersättningen per resa blir 4 kr i det nya avtalet i incitamentsersättning. Operatören skall också tillhanda tillräcklig reservkapacitet så att trafiken kan utföras enligt fastlagd tidtabell (vad det nu innebär i absoluta tal?). Då ett fordon är 13 år gammalt skall en årlig besiktning ske av Västtrafik och ett godkänt resultat krävs. Fordonen skall ha minst 50 sittplatser och vara av låggolvstyp och klass II. Fordon med fler sittplatser får användas.
Hanteringen av bussgods kommer att minska under avtalstiden.
Veolia begär då 34.717.837 kronor för att köra dessa 2.918.225 tidtabellskilometrar och det torde innebära 11,90 per kilometer.



Bortsett från i stort sett allting så är det två intressanta rapporter som kommer från Gaza-området just nu. Den första rapporterar att israeliska soldater skjuter på Röda Kors-fordon och FN-fordon samt bombar FN-skolor. Den andra är att Israel vill ha slut på alla vapenleveranser till sin omvärld, men vill själva givetvis få leverans av vapen utan restriktioner.
En rimlig slutsats av detta är att inga internationella överenskommelser berör staten Israel. Är det så att israeler är övermänniskor? Som sagt det var bara ett par observationer från en märklig konflikt. Det hade nog varit betydligt mer humant att evakuera hela Gaza-remsan och förvandla den till en del av staten Israel.




Buzznet :

Inga kommentarer: