23 januari 2009

Fredagen den 23 Januari 2009


Förarlösa bussar?


Tjena lilla bloggen... Har några småsaker att notera. Somt smått & somt lite större. Den första noteringen kan nog klassas som en skitsak. Det handlar om en liten skylt på toadörren. Skylten anlände till depån och placerades i en skrivbordslåda, tvärt emot alla givna order. Tilltaget upptäcktes och gubben får order om att skruva upp skyltarna. Nu är dom uppsatta - tveksamt om nyttan, men det är en annan historia.


Gubben skulle visst vidareförmedla en ny ordvits med anledning av bussen som skenade på Allegatan - Gatstumpen är nu omdöpt till Gasaremsan.
Den tredje noteringen är lika meningslös som de två första. Den handlar om det fullständigt meningslösa i att kompetensutveckla sig inom kollektivtrafiken. Det spelar inte någon roll om Du är Sveriges bästa eller sämsta busschaufför - när Din tid är ute så är den och Du blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Förarcertifieringen som Västtrafik tjatar om är inte ens värt plastbiten när verkligheten knackar på dörren. Gubben kan inte ens se i det komprimerade förfrågningsunderlaget att det ställs krav på certifiering... men den informationen är lite osäker. Klart är dock att alla former av kompetenshöjande åtgärder är totalt meningslösa i denna branschen. Din tid är ändå utmätt.... Knappast något som lockar yngre till att bli bussförare. Hela upphandlingssystemet är en katastrof för personalen.
"Operatören" har inför trafikårets tidtabell skyldighet att delta i planeringsarbetet - fast nu finns det ju ingen "operatör".. Intressant situation kan gubben tycka.


Nu har gubbens VD varit smart och gjort varje depå till ett eget arbetsställe. Det innebär i praktiken att förare i Borås med relativt kort anställningstid kan bli kvar i företaget medan de som jobbat hela depåtiden blir friställda. Begreppet lagturlista introduceras. Sedan arbetsgivaren beslutat om nedskärningar måste arbetstagarna turordnas. Arbetsgivaren upprättar då ensidigt en lagturlista enligt 22 § LAS. LAS bygger på principen att den som har längsta sammanlagda anställningstid i företaget (inklusive tid inom koncernen) har rätt att stanna kvar i företaget längst. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet. Turordningen ska i första hand omfatta de anställda inom den driftsenhet som berörs av uppsägningen. Inom varje driftsenhet fastställs sedan en särskild turordning för varje kollektivavtalsområde. Om det finns flera driftsenheter och en arbetstagarorganisation begär det, ska inom organisationens avtalsområde en gemensam turordning fastställas för samtliga driftsenheter på orten. Anställningstiden är avgörande för rangordningen i turlistan. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Det är den sammanlagda tiden som räknas oavsett tjänstgöringsgrad, uppehåll i anställningen eller anställningsform.


Då förväntar Du Dig kanske att det finns en ny tilltänkt arbetsgivare runt hörnet i dessa tider av påstådd förarbrist, men då får Du fel. Så den 13 juni 2009 gör gubben sin sista arbetsdag - därefter är depån nedlagd - är det besked som gubben fått skriftligt. Gubbens VD påstår visserligen att vårt arbete finns hos andra entreprenörer, men gubben har en känsla av att det är fel - det har inte kommit någon ny entrepenör och frågat, så efter den 13 juni och framåt så gäller det att ha hittat något nytt att sätta tänderna i och detta i ett område som drabbats extra hårt av nedgång på arbetsmarknaden... Det är kanske dax att försöka flytta från Tranemo Kommun... eftersom kommunen inte kan erbjuda sina innevånare någon utkomst.


Veddige Buss AB har tydligen betalt Västtrafik för att få använda "vår" hållplats på fredagar på Resecentrum. Så det är bara att ta sin straffrunda på 1000 meter.




Buzznet :

Inga kommentarer: