08 januari 2009

Torsdagen den 8 januari 2009



Det har nu gått mer än 180 dagar sedan de nya reglerna för sjukförsäkringen slog igenom och många sjukskrivna riskerar att bli utförsäkrade. Många undrar över hur de ska klara sig nu och vart de ska vända sig. Har man inte rätt till sjukpenning eller a-kassa så tvingas man vända sig till kommunernas försörjningsstöd som till exempel socialbidrag. Men har man en make eller maka som arbetar så är det väldigt svårt att få bidrag eftersom hushållets inkomst anses tillräcklig. Då är det omplacering hos arbetsgivaren som gäller eller att söka nytt jobb. Och dom växer som bekant på träd.. Fler och fler blir arbetslösa och det finns inga arbetsgivare som står i kö för att anställa de som fasats ut från sjukförsäkringen som kanske fortfarande har en nedsatt arbetsförmåga, så vad kommer att hända med dem? Det blir ett cyniskt samhälle. Snälla svenska folk... Ni är för snälla... en liten revolution då och då skadar inte för att ruska om lite...! Bli förbannade på riktigt någon gång och slå näven i bordet så att beslutsfattarna begär polisbeskydd.. så länge det nu finns poliser till alla vill säga.


Det finns numera speciella läkarmottagningar för direktörer och annat löst folk, så nu efterlyser vår förare läkarmottagningar enbart för busschaufförer. Här finns massor av olika yrkesskador att träna på.


Transportstyrelsen - en ny myndighet. Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god (notera ordvalet) tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi har det samlade ansvaret för att ta fram regler och se till att myndigheter, företag, organisationer och medborgare följer dem. Transportstyrelsen hanterar frågor om fordonsregistrering, fordons- och trängselskatt, körkortstillverkning och mycket mer. (Frågan är väl också! vad var det som försvann och var?).
Det är den nya styrelsen som har hand om regelverken för kör- och vilotider.
En intressant § är den som säger att en trafikhuvudman får utan särskilt tillstånd inom länet driva sådan linjetrafik som inte berör något annat län. Härav följer att det blir rätt krångligt med länsöverskridande trafik.


Somliga skickar så underliga historier till mig: En hippie kliver på en buss och får syn på en söt nunna. Han sätter sig bredvid henne och frågar 'Vill du ha sex med mig'?
'Nej' svarar hon, 'jag är gift med Gud', sedan reser hon sig och kliver av vid nästa busshållplats.
Då säger busschauffören, som råkat höra hela konversationen 'Jag vet hur du kan göra för att få ha sex med nunnan'.
'Jaså? Och?' säger hippien.
'Hon åker till kyrkogården varje tisdags natt vid midnatt för att be, så allt du behöver göra är att klä dig i en rock med luva, strö lite
glitter i skägget och dyka upp på kyrkogården och påstå att du är Gud'
Hippien bestämmer sig för att göra ett försök och dyker upp på kyrkogården på tisdags natten, klädd som chauffören föreslagit. 'Jag är Gud' presenterar han sig för nunnan samtidigt som han håller huvan långt ned över sitt ansikte. 'Ha sex med mig!'
Nunnan går med på det hela utan att ifrågasätta, men ber honom att enbart hålla sig till analsex eftersom hon absolut inte vill förlora sin oskuld.
'Gud' håller med nunnan och skrider sedan snabbt till verket. När han är färdig hoppar han upp och sliter av sig huvan.
'Ha ha!!' Ropar han. 'Jag är hippien!'
'Ha ha!!' Ropar nunnan. 'Jag är busschauffören!'

Vilken sorts ursäkter är användbara när man tjuvåker på bussen? Jag har precis kommit från Borås - håller dessvärre inte, fast den borde! Undra just om jag kommer från Borås hade fungerat? Här kommer några som några av oss nog känner igen i olika varianter. "Jag måste ha tappat kortet från väskan då denna stod på golvet med olåst ficka. Jag hade många kort i min väska." - "Jag blev just rånad på banken och hade precis gjort en polisanmälan, som jag tyvärr inte fått med mig." - "Jag glömde månadskortet på jobbet och har glömt telefonnumret till jobbet." - "Jag skall till socialkontoret."





Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Är et ingen som läser denna bloggen längre?
Det är aldrig några kommentarer här längre, eller vågar du inte ta in dom?
Nu slutar jag läsa i alla fall, det enda roliga på denna bloggen var kommentarerna, för det som bancopånken skriver är så............