07 januari 2009

Onsdagen den 7 Jaunuari 2009


Det är märkvärdigt vad ointressant livet kan vara. Man sover, äter och jobbar.... till vad nytta då? Man har ju bara råd att existera och knappt det. Man har aldrig råd att göra något utöver att sova, äta och jobba... Apropå det så blir det ännu dyrare att jobba i år och därmed ännu meningslösare. Kan det verkligen vara meningen med livet att äta, skita, sova och arbeta? Att aldrig ha råd att gå utanför dörren - utöver att ta sig till jobbet. Det verkar tämligen meningslöst.
I dagens Sverige är man dessutom väldigt noga med att nuförtiden betona hur dyra alla äldre är. Dom kostar skjortan inom äldreomsorgen och dom ligger i vägen för dom yngre på sjukhusen. Cykelolyckor med 65+ var svindyra. Så nu skall vi förbjuda alla 65+ att cykla eftersom dom kostar på tok för mycket vårdresurser. Lårbenshalsbrott är otroligt dyrt fick man veta.....och jättevanligt! Nej som sagt - vad är det för mening med livet efter 65+? Och nu vill regeringen dessutom flytta fram bäst före datum till 72+. Vad liknar detta?


Nu hörde gubben nått märkligt här om dagen... Israelerna är dom som i modern tid kör med etnisk rensning. När dom fick sig lite mark tilldelad i Palestina så rensade man alltså ut urinnevånarna och importerade judar och det håller man tydligen på med ännu 60 år senare och det är alltså därför man ständigt bygger nya bosättningar i grannlandet.... så har man dessutom mage att tycka att man har rätt att försvara sig mot ursprungsbefolkningen med övervåld.... En märklig värld vi lever i tycker gubben. Den folkgruppen borde väl, om någon, veta vad utrotning går ut på kunde man tro. Tydligen inte!
Vart tredje bolag har flyttat verksamheten till annat land de senaste tre åren. Alltså skulle 37% av industrijobben vara på rymmen. Alla kan ju inte bli busschaufförer - herregud - hur skulle det se ut? Där har vi en av globaliseringens effekter. Färre resenärer inom kollektivtrafiken och fler bussförare.


Var det någon som visste att den första fjädrade lastbils förarstolen lanserades redan 1957! Det är lite mer än 50 år sedan! Kan just undra när sådana moderniteter når bussarna.
Fast egentligen är det nog inte så märkligt - när man tänker tror sig öka resandet inom kollektivtrafiken genom oskottade, snöiga och isiga hållplatser - då är väl allt möjligt! Eller vad tror man allmänt i branschen?
Och nu skall man halvera trafikdöden på de svenska vägarna...jättepositivt...Kan det finnas ett samband med att resorna med kollektivtrafik skall fördubblas före 2025. En händelse som låter som en tanke. Nu är det förstås inte här det gäller - onejdå! Det är Göteborg-Kungälv-Stenungsund-Uddevalla/Trollhättan det gäller. Det är där folk bor, i tätorterna alltså och det är där det skall bli bättre pendeltågtrafik och färre trafikdödade. Kommunerna i Göteborgsområdet har höga ambitioner för kollektivtrafiken, fast den borde väl ändå vara självfinansierade tycker man i nästa inandning. Hoppsan - det var visst en liten detalj som föll bort här - kommuner i Dalsland & Skaraborg var visst inte lika roade av att betala mer utan att det också smakar mer!






Buzznet :

Inga kommentarer: