03 januari 2009

Lördagen den 3 Januari 2009

Ett nytt år döp till 2009 ligger orört framför oss. Som traditionen bjuder måste gnällspiken, vår trevliga chaufför, göra sig hörd även i år. Man vet aldrig i förväg vad denna åldersman kommer att gny på! Det finns massor av delämnen inom begreppet kollektivtrafik. Man kan till exempel nämna kampen mellan bilister och cyklister. Att cykla är möjligen snäppet bättre än att åka kollektivt (med reservation för årstidsväxlingar och vädertyper).


Att jobbet döljer alkoholism är i gubbens bransch ett känsligt ämne. Det är uppenbarligen viktigt med ett jobb för en alkoholist - det ger stabilitet. Det verkar som om män och kvinnor häller i sig ungefär lika mycket. Många har en så kallad riskkonsumtion utan att vara medveten om det. För förare i kollektivtrafiken är beteenden inom detta området livsfarliga. Inte minst för passagerarna.


Något som borde gynna kollektivtrafiken är att egenkostnaden för att få ta sig till och från jobbet ökar. Arbetspendlingen ingår inte i avdrag för inkomstens förvärvande, märkligt nog. Alla skall visst få en skattesänkning med 225 kronor per månad och för de som tjänar äckligt mycket blir det en ännu större skattesänkning. Men säg den glädje som varar för evigt. 44 kr dyrare TV-avgift och gränsen för reseavdrag flyttas från 8.000:-- till 9.000:-- per år. Dags att ta bussen till jobbet! I vart fall där det finns en buss att ta. Sverige är en enda stor glesbygd utanför Stockholm... säger Johan Kristian Homan, en genuin Stockholmare från Örebrotrakten. Säger han så är det nog så.


Att synas i mörkret är något som ligger vår förare varmt om hjärtat. Alla former av reflexplagg är okey säger vår trevliga chaufför när han tillfrågas. Att synas i mörkret behöver inte ens vara tråkigt. Det finns designers som med finess fixar moderiktiga reflexplagg. Dessutom finns det assessoarer med reflex...Se till att Du syns - annars är risken stor att Du inte finns.


Bland de större förändringarna i trafikförsörjningsplanen finns att pendlarna i Borås får ett efterlängtat snabbtåg på morgonen direkt till Göteborg. Västtrafiks nya Reginatåg kan köra snabbare än de äldre tågen och detta, i kombination med att tåget inte stannar på några mellanliggande stationer, gör att restiden kan minska från 65 till 53 minuter. Tåget blir då ett konkurrensmässigt alternativ till både buss och bil. Detta var en NYHET 2005. Alla som åker pendeltåg vet hur det gick sedan....


Aldrig tidigare har så många åkt med Hallandstrafiken som i år. Det gjordes drygt 5,7 miljoner resor i de halländska kommunerna, exklusive Kungsbacka som tillhör Västtrafik. Då är inte skol- och tågresor medräknade. Det är en ökning med 156 100 resor eller 3,4 procent i förhållande till 2007. Även resandet på Västkustbanan har haft en positiv utveckling. Antalet sålda pendelkort har ökat med 14 procent jämfört med 2007.




Trafikförsörjningsplan för Sjuhärad 2009


Med hänsyn tagen till det ekonomiska läget kan endast nödvändiga åtgärder genomföras. Därför är förslaget till beslut att endast dessa genomförs, medan andra angelägna men inte absolut nödvändiga åtgärder får stå tillbaka och förslås därför inte bli genomförda.


Linje 301, 302, 303, 350, 360, Svenljunga/Tranemo - Borås


Inkomna önskemål, kortfattat beskrivna:


Linjerna 350, 360 och 303 bör köras alla veckans dagar på fasta tider, dvs. vid högtrafik med 30-minuterstrafik, vid lågtrafik med 60 minuters trafik och kvälls- och helgtrafik med 120 minuters trafik. Frågan om trafikeringen av Aplared utreds samtidigt som man inför styv tidtabell och utökar med kvällsturer. Utredningen ska innehålla konsekvenser av att linjerna 350/360 stannar i Aplaredsmotet. Tidsanpassning till tågen i Limmared viktig för fungerande matartrafik.
Samtrafiken mellan dessa linjer måste synliggöras i tidtabellerna.
Trafiken med linje 302/360 fram till Ullared, med 3,7 miljoner besökare årligen, måste få en lösning till tidtabellsskiftet i juni 2008. Det kan ske i någon form av trafikutbyte mellan länstrafikbolagen, varvid kostnad för ägarna hålls låga.


Västtrafiks kommentarer:


Trafiklösningen innebär att linjerna 350, 360 och 303 trafikerar enligt förslaget varvid linje 301 bryts i Aplared och får 4 dubbelturer vardagar och ingen helgtrafik och linje 302 bryts i Svenljunga från Älvsered. Att bryta linje 301 i Aplared innebär att denna blir en lokal linje inom Borås stad, vilket påverkar fördelningsmallen på nuvarande regionala linje. Förslaget innebär att frivolymen i nuvarande avtal överskrids. Trafiklösningen skjuts upp på framtiden och blir upphandlingsunderlag.
Översyn i samband med tidtabellsarbete inom befintliga ekonomiska ramar beträffande tidspassning i Limmared.
Samlingstidtabellen förbättras så att anslutningar framkommer (och efter det hittar ingen linjerna längre)
I dag finns förbindelse mellan Svenljunga och Ullared med byte i Älvsered (som inte fungerar särskilt väl, men Västtrafik vill inte ha trafik över länsgränser). Resandeunderlag finns sannolikt inte för ytterligare samhällsfinansierad trafik. HLT har tidigare inte varit intresserade av mer trafik. En dialog har tagits upp med HLT och ett första steg är att förbättra anslutningarna inom befintlig trafik inom befintliga ekonomiska ramar. [Ett strålande exempel på motviljan av gränsöverskridande trafik].
Linje 351, Tranemo-Gislaved
Linjens nuvarande resande är för litet för att försvara linjens existensberättigande ur ekonomisk och miljömässig synvinkel. Linjen föreslås bli nedlagd vid tidtabellsskiftet i juni 2008 och de ekonomiska resurserna för VGRs del flyttas över till linje 100 Borås-Göteborg. [Ännu ett exempel på hur man omfördelar trafikresurser till storstadsregionen.]
Det har seglat upp ett motstånd mot Västtrafiks styrning av huvuddelen av resurserna till Göteborgsregionen och ett flertal kommuner i regionen funderar allvarligt på att lämna Västtrafik och bedriva trafiken inom kommunen i egen regi. Man upplever att Västtrafik anser att all trafik utanför storstadsregionerna är onödig. Återbäringen är omfattande på de pengar som samhället satsar på kollektivtrafiken. Även om ägarnas ekonomiska situation ibland är ansträngd har vi inte råd att avstå de nyttor som kollektivtrafiken genererar i samhället. Västtrafik vill öka förståelsen för att kollektivtrafiken inte ska ses som en kostnad utan som en investering.


Redan under 2007 påbörjade Västtrafik en analys beträffande busslinjer som trafikerar i stråk med särskilt lågt resandeunderlag. Analysen visade att ett flertal busslinjer har extremt lågt resande och låg ekonomisk täckningsgrad. En generell strategi håller på att utarbetas för dessa stråk. I syfte att öka kollektivtrafikens marknadsandel pågår också ett arbete med att ompröva trafikutbudet på tydligt "olönsamma" linjer, exempelvis genom att pröva alternativa trafikeringsformer i dessa områden. Omprövningen av trafikutbudet är dessutom ett uppdrag som Västtrafik har fått via Västra Götalandsregionens remissvar på verksamhetsplanen.


Västtrafik planerar att göra följande i Sjuhärad 2009-2011:
• Utveckla regionbussarna i enlighet med regionbusstrategi 2007-2012, jobba med restidskvoter för att öka vår marknadsandel.
• Fortsätta arbetet med att utveckla ett sammanhängande regionalt busstrafikssystem i syfte att knyta ihop Sjuhäradskommunerna med varandra.
• Marknadsföra linjer som har potential för ökat resande.
• Utveckla busstrafiken mellan Borås och Göteborg med fler turer och eftersträva styv tidtabell.
Ge lokaltrafiken i respektive kommun ett utbud som motsvarar respektive kommuns ambition, mål och ekonomi.
• Ersätta linjetrafik som har låg kostnadstäckning med Anropsstyrd Trafik och vidareutveckla Närtrafiken.
• Fortsätta arbetet med att förbättra Stadstrafiken i Borås genom att finjustera i enstaka linjer, tätare turer, ändrad linjesträckning etc.
• Fortsätta att marknadsföra Stadstrafiken i Borås.
• Arbeta med framkomligheten i Borås stad.
• Utrusta fler av stadstrafikens bussar med automatiska hållplatsutrop.
• Utrusta hållplatser i Borås stad med realtidsinformation. Påbörjas 2008.
• Utrusta regionbussar med automatiska hållplatsutrop.
• Upphandla all trafik i Sjuhärad, exklusive Stadstrafiken i Borås.





Buzznet :

Inga kommentarer: