26 januari 2009

Måndagen den 26 Januari 2009


Den lilla människan


Kära linje 555 i Älvsered... Varför i helvete kan Du aldrig vänta på mig om jag är lite sen? Jag menar bara att väglaget och sikten är inte alltid på topp. Ibland har jag faktiskt passagerare som vill åka vidare med Dig. Visserligen fick jag ut en iskall buss på morgonen och blev lite stel i lederna, men det kan ju inte linje 555 rå för. Kan möjligen förklara att jag var lite sen - det tar tid att tina!


Fast nu skall vi följa livet som uppsagd busschaufför fram till finalen den 13/6 2009. En sak som nästan omgående slår en är frånvaron av facklig aktivitet. Från det hållet har ännu inte kommit ett pip, men det skall man nog inte bli förvånad över. Ett rykte - trovärdig källa - gör gällande att nuvarande fackordförande på företaget skall lägga av.
En intressant sak som hände när Elmo Calf i Svenljunga reducerade sin personal var att det lokala taxiföretaget plötsligt fick besök av garvare med D-kort. Dom lider inte av personalbrist längre. Hur många som tog kontakt med BLAB är en hemlighet. För övrigt skall LAS nog utläsas som Lag om avsked för arbetsbrist uppstår alltid när arbetsgivaren säger att det är så! Visserligen är arbetsgivaren skyldig att pröva omplacering, men sådant trollar man bort med lite omorganisation i lagom tid innan. Resultat = det finns inget att omplaceras till. Fast allt är inte nattsvart....man har rätt att på betald arbetstid söka nya jobb. Sedan skall man också komma ihåg att begära såväl arbetsgivarintyg som tjänstgöringsintyg. Det skall dessutom finnas något som heter AGF-KF där man kan få ersättning vid arbetsbrist. Kan vara värt att kolla upp.


De gånger som någon sagt upp sig på min depå har näste man bokstavligt ryckt uniformen ur händerna på vederbörande, så någon brist på förare föreligger inte - möjligen på kompetens, men den värderas å andra sidan inte. Så i praktiken värderas inte den enskilda individen.


Långa arbetspass är ett hot mot flygsäkerheten skriker pressen med stora rubriker. 13 - 14 långa arbetspass. Det är direkt ohälsosamt???? Som bussförare undrar jag vad dom gapar om? Vill dom där bussförarna i luften göra sig märkvärdiga. Skulle samma arbetspass nere på moder Jord vara ofarliga eller kan dom äventyra trafiksäkerheten. Eller har den flygande personalen en egen logik.


Avveckling


Det har tydligen varit möte om nedläggning av skola och förskola.... Kan undra hur man tänker. Visst vill man rädda det som räddas kan i sin hembyggd, men det är enorma krafter som strävar i annan riktning. Det är inte lätt att hålla liv i en bygd som saknar arbetstillfällen och där nativiteten sjunker. Innevånarna faller ifrån en efter en och inflyttningen knappast är häpnadsväckande. Många hus och gårdar förvandlas till sommarhus för rika tyskar och danskar. All samhällsservice har sedan länge övergett bygden. Bilverkstad och affärer har kastat in handduken och lantbrevbärarens servicegrad har skurits ned. Det är tyvärr svårt att bibehålla skola och dagis i det läget.
Det som skall vända en sådan utveckling är att det uppstår hållbar näringsverksamhet i bygden och att det föds fler barn och att antalet innevånare radikalt ökar (inte minskar).
De barn som vuxit upp i dessa små samhällen har till 90% gett sig av och planerar inte att återvända. Vad skall dom återvända till. Arbetslöshet? Personligen tror jag inte på protestmöten i skolan utan mera på att ragga entreprenörer som tror på bygdens förmåga att genomföra deras nytänkande så att nya arbetstillfällen uppstår. Då får vi en utveckling istället för avveckling....




Buzznet :

Inga kommentarer: