28 februari 2009

Lördagen den 28 Februari 2009


Månadens sista dag


Detta är alltså den sista dagen i februari och sedan är det mars månad... krigsgudens månad. Det har tex framkommit hur man tror sig banta sina kostnader i färdtjänsten. Man köper billiga fordon med ålderdomlig teknik och backar ett antal decennier i utvecklingen. Vilket åter bevisar att varje inbesparing i ett anbud har ett pris och det kommer alltid att gå ut över någon. Det har gått så långt att vissa aktörer inte längre lägger anbud till Västtrafik eftersom det betraktas som en given förlust...och vem vill ha en given förlust på halsen?


Att kollektivresandet ökar är givetvis rasande positivt men att det samtidigt skapar ökade kostnader för Västtrafik indikerar någon typ av systemfel. Vad som däremot är trist är dom ökande angreppen på bussarna. Det kastas föremål mot bussar som aldrig förr. Det finns anledning att fundera på den underliggande orsaken. Den analysen har jag ännu inte sett till. Däremot har motorvägshållplatser bidragit till ökat resande. Då borde även hållplatser i samband med mot kunna leda till samma effekt.
Det borde vara en självklar sanning att om alla Svenljungabor som pendlar till sitt arbete i Borås tog bussen istället för bilen så skulle det i ett enda slag hända en massa positiva saker med luften vi andas. Nu vill inte alla höra på det örat dessvärre.


I veckobrevet får vi nu veta att vår depåchef har tjänstledigt i sex månader - där upphör all vettig information. Det skall vara en fd rektor som så effektivt ger ut korrekt information till sina elever - sorry medarbetare. Det har tydligen inte varit intressant att utse en ersättare under tiden eller så har man "glömt" att berätta att så redan skett. Det kanske skall vara någon som korrekturläser veckobreven innan de går i tryck :-)




Rättegången


Rättegången mot The Pirate Bay innehåller en massa otäcka övertoner som luktar unket... Jag är förvisso ingen ivrig nedladdare så av den orsaken har jag knappast något att oroa mig för. Men angreppen på en känd och erkänd forskningsprofessor från de amerikanska företrädarna sida luktar illa. Han sa bland annat det som vi som har några år i ryggen redan visste "att vid varje teknikskifte har de största aktörerna inom musikbranchen försökt stoppa utvecklingen." Det finns en mängd andra händelser som påverkar skivförsäljningen och det finns absolut inget samband som visar att de som laddar ner musik skulle knata iväg och köpa skivor istället. När VHS:en kom till USA sa USAs högsta domstol Nej i och med att mer än 10% var legitim användning. I så fall skall förövrigt varenda Webbradio/WebbTV-station förbjudas eftersom det via dessa är busenkel att spela in färsk populärmusik utan att ladda ner en ton...Nåja fru Görel fick i alla fall massor av blommor. Försvaret i TPB-rättegången funderar på att gå till EU:s domstol för att få ett yttrande.
Annars klubbade riksdagen igenom Ipredlagen som i praktiken innebär övervakning av Internet inom landet, medan FRA-lagen bara skulle övervaka trafik utom landet. Via Ipred-lagen kan man begära ut namn på personer till vars datorer "nedladdning av viss omfattning" misstänks förekomma (luddigt värre). För att åstadkomma detta måste alla IP övervaka sina kunder. Det är i praktiken det som lagen föreskriver.
Mitt i all denna röra läser man åter igen om den nya generationens fildelningsteknik som håller på att utvecklas på olika universitet. Tekniken innebär att Ipred blir meningslös och TPB-rättegången ointressant ur fildelningssynvinkel. Det nya är att man använder redan etablerad krypteringsteknik och att filen som Du plockar hem inte innehåller någon tilläggsinformation. Vill Du testa? Kolla då på oneswam.cs.washington.edu.



Det har ju länge varit ett politiskt önskemål att få övervaka Internet där folk ohämmat kan utbyta åsikter och idéer utanför den politiska kontrollen (det brukar ibland kallas demokrati). Det har aldrig varit poppis hos etablerade politiker som själva vill sätta dagordningen.


Till sist


Jag hittade en kul notis om nyutexaminerade DIHM:are i en tidning...Det tyckte jag var både kul och tankeväckande... När jag tog min DIHM-examen fick vi ingen pressbevakning precis -- det har trots allt gått framåt.


Våra (i vart fall mina) pensionspengar bara krymper. Sjätte AP-fondens avkastning sjunker. I andra AP-fonder får man bonusar ur mina pensionspengar.


Så var det klart då...Vickan & Danne gifter sig och kriget mellan SVT och de reklamfinansierade kanalerna startar. Sedan blir det en massa kringaktiviteter i övrigt för alla som kan vill givetvis tjäna en hacka på bröllopet. Må bästa TV-kanal vinna.... Undrar just vilka produkter Vickan & Danne skall få göra reklam för...Vilka varor skall få kunglig glans?


26 februari 2009

Torsdagen den 26 februari 2009


Respekt



En gång i tiden fick vi en så kallad Depåförman. Denne fick sig då tilldelat ett antal arbetsuppgifter. Med lite av facit i handen måste jag nog säga att det är synd om denna person vars beslut så kapitalt ignorerats av organisationen och ledningsgruppen. Det skall bli intressant och se om kommande Depåförmän blir lika marginaliserade...Men facit den frågan kanske aldrig kommer eftersom depåerna upphör per den 13 juni i år, i alla fall som det ser ut i dagsläget.
Man kan väl om man vill hårddra saker och ting tycka att en tillsatt Depåförman förtjänar respekt i sitt arbete och för sina beslut och man kan också tycka att förarna på depåerna förtjänar respekt som innebär att dom skall få konkret information om hur företaget agerar kring nedläggningen av depåerna... men så är icke fallet.


Enligt tidningsuppgifter har Västtrafik svårt att finansiera en utökad kollektivtrafik eftersom all sådan trafik är skattefinansierad och man vet att skatteintäkterna kommer att reduceras på grund av den ekonomiska tvärniten. I sammanhanget visar det sig också att allt fler väljer att inte lämna anbud till Västtrafik eftersom det betraktas som en given förlustaffär. En stark trend på senare är är att lokal förankring inte har någon betydelse. Beställning av t ex färdtjänst kan med lätthet skötas från Indien och snart finns det bara en central ledningscentral för polisen och den ligger då givetvis i Stockholm. Samma sak ser vi med SOS-alarm. Här handlar det om pengar och bristande respekt för individen samt en blind tilltro till tekniska lösningar.


Det sker just nu ett jäkla sparande på skolor i stora delar av den svenska landsbygden. Detta är ett rätt så tydligt tecken på den avfolkning som sker i allt raskare takt av den svenska landsbygden. Detta innebär också att det redan idag finns stora luckor i kollektivt resande samt att infrastrukturen raseras i och med att gator och vägar inte längre behöver underhållas i områden som saknar företag och har ytterst marginell befolkning. Och så fortsätter spiralen...

Jag "fick" en DVD-film som bilaga till en kvällstidning. Lockbete som skulle få mig att vilja köpa de kommande filmerna i serien så klart. Så jag stoppade DVD:n i datorn när jag kom hem och den startade och Windows Media Player sa nej Du - den där vill inte jag spela upp....
...Det var dags att plocka fram icke standard uppspelningsprogram. Det blir nog inte köpt några kommande filmer om man skall krångla för att kunna se den...
Kan just undra vad det är för skillnader och likheter mellan Ipred-lagen och FRA-lagen? Jag har inte lyckats reda ut det ännu. Skulle väl vara att den ena inte får användas inom Sverige och den andra skall användas inom Sverige... Övervakning är det ju frågan om i båda fallen.


Vi är en grupp varslade hantverkare..... Det var inte speciellt längesedan som det var brist på hantverkare och branschen skrek efter folk... samma folk som 6 månader senare är överflödiga. Snacka sedan om respekt... ja eller snarare brist på respekt. För jag tror inte en sekund på att folket i ledningsposition togs på sängen. Tvärt om såg dom om sitt eget hus och övergav sina arbetare. Girighet och brist på respekt...
Ett intressant tillägg till varslade jobbare av alla sorter är att A-kassa icke ger rätt till banklån. I vart fall inte på Swedbank. Grundprincipen är att man skall ha en stadig och långsiktig inkomst... jaha där sprack även lånemöjligheten för bussförare eftersom lönen för en bussförare utgår en begränsad tid.


Alla som arbetar inom kollektivtrafiken är medvetna om de usla arbetstiderna och då kan ju en studie som säger att långa arbetspass (12-timmar) kombinerat med lång ledighet kan vara bra...men den där långa ledigheten är avgörande för hälsan eftersom det visat sig vara oerhört viktigt för att orka köra de långa passen. Här har dessvärre kollektivtrafikbranschen inte riktigt förstått kopplingen... och tuffar vidare med långa arbetspass utan lång ledighet. Men forskarna säger så mycket dumt nu för tiden som man absolut inte vill höra.


Nu är så kallade PDF-dokument farliga för datorn. Inget vidare tycker man säkert på Adobe! Foxit Reader löser problemet... Programmet saknar alla finesser som gör en PDF-fil farlig.


Jag vill också ha betald utlandssemester på socialens bekostad. Min psykiska hälsa påverkas negativt av att jag aldrig har råd att ta semester medan andra får sin semester utomlands betald via socialen. Jag känner mig helt enkelt förfördelad. Man har ingen respekt för min mentalhygien.


24 februari 2009

Tisdagen den 24 februari 2009


DUBBELMORAL -- ELLER INGEN MORAL ALLS EGENTLIGEN


Vi fick ett mail från Svenska Spel som uppmanade oss att spela lite mer... Varför inte satsa på Keno också. Drömvinsten är just nu uppe i 115 miljoner svenska kronor och allt kan bli ditt för bara SJU nummer + Joker. Det är bara att klicka på den lilla länkknappen här intill. Det är ju så barnsligt enkelt... Löjligt enkelt helt enkelt. Spela på Lotto och bli lycklig eller spela på Keno och bli smårik. Satsa Dina surt förvärvade pengar och så vidare.....

.....och längst ner i vänstra hörnet hittar man med små bokstäver Spela lagom! Dvs om man ens orkade bläddra så långt ner, för knappen SPELA HÄR! satt betydligt högre upp.



23 februari 2009

Måndagen den 23 februari 2009

Yrkeskompetensbevis för förare av buss



Från och med 10 september 2008 gäller en ny lag som medför att alla som kör buss i yrkestrafik måste ha ett yrkeskompetensbevis. Reglerna börjar gälla samtidigt i EU:s medlemsstater samt i Norge, Island och Liechtenstein.

Avsikten med de nya kraven på grundläggande utbildning och fortbildning är att förbättra trafiksäkerheten, öka förarnas säkerhet och minska miljöbelastningen från den tunga yrkestrafiken. Förare ska ha med sitt yrkeskompetensbevis vid körning och kunna visa upp det vid en kontroll. Om beviset inte är med kan föraren dömas till böter.

Hävdvunna rättigheter – övergångsregler för yrkesverksamma förare


I lagen finns en övergångsregel som kallas ”hävdvunna rättigheter”. Den innebär förare med körkortsbehörigheterna D och DE inte behöver genomgå grundläggande utbildning och avlägga prov, om körkort är utfärdat för första gången innan 10 september 2008. För att få ett yrkeskompetensbevis och där igenom behålla rätten att yrkesmässigt köra buss, ska föraren som innefattas av ”hävdvunna rättigheter” gå en fortbildning före 10 september 2015. Därefter ska föraren genomföra fortbildningen minst vart femte år.

Företag som har yrkesförare anställda har ansvar för att sätta sig in i vad den nya lagen innebär. Företagen bör informera sina anställda om vad de nya bestämmelserna innebär och se till att förarna går de fortbildningar som krävs. Ett företag som anlitar en förare som inte har rätt att utföra persontransporter kan dömas till böter.

Nu kommer knorren. Vår VD är inte alls intresserad av att underlätta för alla de förare som fått sparken från företaget. En åtgärd hade givetvis varit att se till att alla dom förarna som idag saknar giltiga yrkeskompetensbevis får sådana via hävdvunna rättighetet.

22 februari 2009

Söndagen den 22 februari 2009


Verkligheten är i ständig rörelse....


Först läser jag om en busskola på Tjörn. En komvuxutbildning med deltagare från Göteborg. En sak slår mig direkt när jag läser artikeln. Det här rör sig om ren omskolning av personer som blivit arbetslösa eller som nyss invandrat till Sverige. Det framgår inte om dom är lämpliga för yrket eller ej. Är t ex en högskoleutbildad ingenjör en bra eller dålig bussförare. Tidigare utbildningar avgör knappast den saken, men det känns som ett enormt resursslöseri. Är det bussförare som är framtidens yrke för alla från Volvo och SAAB som nu blir friställda? Jag är böjd att tro att konkurrensen på den marknaden kommer att bli tuff. För oss gamla stötar är det väl bara att kliva ur spår antar jag. Lönerna kommer troligen att sjunka.
Då dyker det upp en helt annan artikel, som bär på ett helt annat budskap inom samma område. SJ lägger inga anbud på lokala och regionala tåglinjer till Västtrafik. Så i framtiden får norska, tyska, holländska och franska skattebetalare subventionera billiga pendeltågsresor inom Västra Götaland. Allt beror på att tågtrafiken avregleras vid årskiftet 2009/2010. För SJ finns det helt enkelt inga pengar att tjäna på att köra tåg inom Västra Götaland när de utländska tågföretagen dumpar priserna. Detsamma gäller ju för övrigt också på bussidan. När man slagit ihjäl all lokal konkurrens kan man höja sina priser och ta tillbaka sina förlustpengar (eller investeringar i framtiden som det brukar heta). Löner och anställningsvillkor kommer självklart att påverkas, men eftersom svenskarna nu är villiga att sänka sina löner för att får jobba torde det nog inte innebära några problem.
Vi vet ju alla hur bra det är med utländska operatörer i Sverige! Jag menar att GM och Ford är väl utmärkta exempel på detta.
En tredje artikel på samma tema pekar tydligt på en annan sida av myntet. Förre VD:n för Västtrafik säger att det kan dröja 10-20 år innan det visar sig att inköpet av de italienska spårvagnarna var en bra affär - och då undrar jag hur många spårvagnsförare som fick offra liv och hälsa på den inställningen till skitbilliga spårvagnar. Det har han inte riktigt räknat på den gamle sossen. De där billiga italienska spårvagnarna har varit behäftade med en mängd "barnsjukdomar" vilket på normalsvenska brukar betyda att produkten inte är ordentligt utprovad innan den erbjöds till försäljning.


Så till något helt annat och mycket märkligt i dessa tider av piratkopiering - CDon ÖKAR sin försäljning. Detta är omöjligt! Detta kan inte hända... Det pågår en rättegång i Stockholms Tingsrätt som förtvivlat försöker bevisa att branschen håller på att dö och så kommer någon och sticker hål på bubblan genom att gå från cirka 12 miljoner till 1 miljard i omsättning. Förklara det den som kan... Speciellt med tanke på hur man beräknar skadestånd i TPB-rättegången? Verkligheten är verkligen i ständig rörelse.


21 februari 2009

Lördagen den 21 februari 2009

Brölloppsdag


M
an får tydligen inte ringa hem till en förare och tala med hans hustru/sambo, sådant väcker plötsligt ont blod. Att jag tidigare blivit uppringd flera gånger om dagen av både föraren och hans hustru/sambo räknas tydligen icke längre. Tiderna förändras verkligen.... men nog om detta!

Ett nytt ointressant veckobrev har utkommit. Dock innehåller det några intressanta anmärkningar... En av dessa är den eviga konflikten mellan tidtabellens "snabbuss" och verklighetens resenärer. Det finns gott om resenärer som behöver en evighet för att hitta en sittplats i bussen. Detta gäller märkligt nog alla åldrar. Alltså skall vi inte lämna hållplatsen innan alla funnit sin plats!

Upphandling-förklängningstrafik: Inget nytt! Kan just undra hur många av de depåanställda som finns kvar om det skulle bli en förlängning....??? Har redan nu hört lite olika bud.
Det har ju snöat under veckan och på vissa ställen har snö- och halkbekämpningen kommit på undantag - som vanligt. Hillared och Aplared är för vår del ett evighetsproblem. Fattar bara inte hur det kan vara det år efter år. Visserligen minskar befolkningen i Hillared något, men vi kör faktiskt skolbarn från och till orten varje vardag - men det är väl inget noga med dom förrän det hänt en rejäl olycka kan jag tro.

Nu skall vi få rutiner som kollar antennerna på bussen.... fanasatiskt. Man häpnar med tanke på hur obrukbart det radiosystem som finns i bussarna är. Fast å andra sidan är ju vår typ av trafik under avveckling så problemet är kanske självlösande. Fast Västtrafik har utfört tester med andra radiosystem.
Tydligen har man problem med kalla bussar på Borås Depå och då kommer det i ett miljöprotokoll. När vi har samma problem gäller det att tjata.
Läser att marerial saknas i vissa bussars förbandslådor.... Gubbar det finns bussar som helt saknar förbandslådor! Nyhet eller!

16 förare är kvar att utbilda om hantering vid hot och våld! Det inkluderar säkert inte några av förarna vi de externa depåerna. Det är skillnad på folk och folk.

På nått ställe läste jag ett förslag om att ta med sig eget sittskydd vid nyttjande av allmänna färdmedel... det verkade väl häftigt, men det illustrerar samtidigt skillnaden i vagnvård.

Jag välkommnar tuffare regler för moped. Mogenheten tycks inte ha infunnit sig bara för att man fyllt moped. Som bussförare upplever man dessa dödsföraktande mopedister som ett enormt riskmoment.

Med anledning av rättegången mot TPB har det uppstått ett antal olika debatter i olika riktningar. Vissa handlar om upphovsrätten, medan andra handlar om teknikutveckling. Det som är lite märkligt är att politiker och lagstiftare suttit och sovit redan då boktryckarkonsten uppfanns. För vare tekniskt utvecklingssteg har det blivit lättare att mångfaldiga upphovsrättsskyddat material och vid varje steg har vissa grupper viljat förbjuda utvecklingen.
Ett av problemen med möjligheterna att mångfaldiga är att fler och fler utnyttjar möjligheten och den breda allmänhetens syn på kopieringsförbud med mera förändras.
Jag minns lärare på en skola som funderade på hur många sidor ur en viss lärobok man fick kopiera utan att vara olaglig. Grunden var minskade anslag till läromedel, och på den vägen är det. Den svenska biblioteksrörelsen är ett annat sätt att sprida lågkostnadskultur....och det var inte så längesedan jag läste om ljudböcker som kunde laddas ner kostnadspritt på utvalda svenska bibliotek.
I dagens elektroniska värld finns massor av sätt att komma åt så kallat upphovsrättsskyddat material, men varesig det politiska systemet eller juridiken har hängt med i utvecklingen. Om två individer utbyter filmer och musik via en tredje person kan man undra hur ansvaret skall fördelas. Om jag hade gått över med min DVD-film till polaren hade ingen blivit klokare, men eftersom jag gick via grannen uppmärksammades det och någon reagerade.
Det intressanta är om man får för sig att via domstolar förbjuda teknisk it-utveckling! Vad leder det till? En annan intressant tråd är att ett större hot mot legal nedladdning tycks vara musikbranschens egna revirpinkande än TPB:s verksamhet.
En gång i tiden fick vi kopieringsskatt på kassetter.... varför? För att alla kopierade eller?



Länge leve skillnaden! Peter var inte så lite avundsjuk på sin fru som bara fick vara hemma hela dagarna (måste ha varit på 1950-talet). Han tyckte att hon gott kunde prova på hans arbetsdag så han bad Gud om en liten tjänst. Kunde han och hans fru byta kropp för ett dygn? Sure sa Gud!
Peter vaknade dagen därpå som kvinna så han gick upp och gjorde frukost till alla, gick ut med hundarna, väckte barnen och såg till att dom åt frukost och klädde dom. Packade deras lunch (definitivt 1950-tal) och gick med dom till skolan. Sedan knallade han hem, men gick vägen via kemtvätten (förmögen familj) och stannade vid banken för att ta ut pengar (jättemoderen 50-tals familj) och promenerade till kvartersbutiken för att handla. Peter kånkade hem varukassarna och satte in maten i kyl och skafferi. Dags att åter gå ut med hunden, bädda sängarna och tvätta smutstvätten. Lite städning krävdes också och sedan var det dags att gå och hämta barnen i skolan (jag fick alltid gå hem själv). Nu behövde barnen lite läxhjälp och mellanmål. Hustrun kom hem och satte sig vid den nya svartvita TV:n medan Peter diskade upp efter middagen för hand. Vid nio-tiden var Peter helt slut och gick till sängs, men hans hustru ville ha lite sex innan han slocknade.
Dagen därpå insåg Peter att han absolut skulle be Gud byta tillbaka och det tyckte Gud var helt i sin ordning - dock blev karenstiden 9 månader eftersom Peter hade blivit gravid under natten.

20 februari 2009

Fredagen den 20 februari 2008

Detta med lokalpolitik....

Det är alltså storleken på den lokala arbetsmarknaden som bestämmer bredden på näringslivet och hur många jobb som skapas. Eftersom det inte finns någon lokal arbetsmarknad överhuvudtaget i Sjötofta är det naturligtvis viktigt att öka möjligheterna till att söka nytt arbete också bortom det omedelbara närområdet. Då är det viktigt att det finns vettiga och pålitliga vardagskommunikationer. På regionnivå vill man föra in fler snabba pendlingståg, men på Sjötoftanivå inser man att eftersom det inte finns någon lokal arbetsmarknad är det bättre att flytta till en fungerande lokal arbetsmarknad hellre än att pendla (inte minst beroende på att det inte finns någon vettig och pålitlig vardagspendling). Sjötofta har alltså minskat sin befolkning med ytterligare 20 innevånare och i det stora hela minskar hela regionen sin befolkning. Det saknas ju arbetstillfällen!
Det borde vara en enkel match att utveckla Tranemo Kommun (dit Sjötofta hör) kan man tycka. Det finns ett rikt föreningsliv och 70% av befolkningen bort utanför centralorten. Vi skall därför marknadsföra kommunen som den fina boplats den är med en lugn och harmonisk landsbygdsmiljö.
Kommunen lägger ner skolor och barnomsorg, äldreomsorgen bantas ner till trygghetsboende och kommunen lägger över ansvaret på Tranemobostäder. Biblioteksfilialerna dras in och bokbussens framtid är oviss. Landsbyggsavvecklarna har guldsits. Alltså - utan lokal arbetsmarknad har orten passerat bäst före datum. Just nu saknar jag t ex en lokal bilverkstad. Sedan är det ingen större idé att köra kollektivtrafik till en ort som håller på att avvecklas.

Då hamnar vi på kollektivtrafikens mantra: Kameraövervakning. Nu visar det sig att den är tämligen ineffektiv och att bildkvaliteten ofta är så dålig att man inte kan använda bilderna när det verkligen gäller.
BT raljerar om föraren som försökte köra buss trots att rattjusteringen inte gick att låsa. Min undran är vad som föregick den händelsen. Jag tror inte en sekund att BT ger den sanna bilden av vad som egentligen hände. Den vanligaste frågan man får från trafikledningen brukar vara: Går bussen att köra? Kör då!

En annan intressant historia surfade upp på Posten: På jobbet talar vi svenska! Jag vet att det i några av våra veckobrev stått liknande uppmaningar. Vad som är rätt eller fel kan jag inte avgöra, men jag tycker att det borde uppstå problem med integration om man utestänger andra ur gemenskapen. I vissa regioner på jorden kämpar man för rätten att få tala sitt språk - trots att deras "land" ligger i olika länder. I Sverige är inte ens svenskan nationellt språk. En sak är i alla fall säker - i Sverige är det i alla fall inte språket som är den gemensamma faktorn som utgör landet Sverige. Men å andra sidan håller ju nationlstaterna på väg att upplösas inom EU. I Tyskland dubbar man utländska serier för att bevara språket och samma sak sker i Frankrike, men knappast här.

Nu har programledarna i "På spåret" fått sparken dom också. Fast lite orättvist är det för den ena fick nytt jobb på stubben. För övrigt är dom i gott sällskap med resten av befolkningen i VästSverige.
Efter vad jag hört är SVT inte speciellt intresserade av tittare över 40 år.... och man har därför infört en föryngringshysteri. Sedan hörde jag på Radio Sju förslag på ersättare och fick hjärtinfarkt. Jag kände mig totalt bortkopplad från deras verklighet.

18 februari 2009

Onsdagen den 18 Februari 2009

Så intressant! Tydligen har två personer fått dela på den förra verkstadsförmannens jobb! Läckert må jag säga.... samtidigt behåller dom sina tidigare arbetsuppgifter?? Jaha!
Och så fick jag förarnytt här om dagen och då började förvirringen sprida sig. För i förarnytt står det tydligt och klart att hållplatsutropen i Borås får gott betyg. Det är tydligen bara Borås Tidning som förstått hur bra dom är. Den svindlande tanken att kvaliteten på dessa hållplatsutrop ligger i paritet med biljettsystemet "Hajen" kan väl ändå inte vara korrekt eller? För det kan väl inte vara en undermålig produkt som är orsak till BT:s artikel? Aha det är den där sönderstressade föraren som fingrar på utrustningen på varannan hållplats...Tror inte på den heller!
Det var visst lite delade meningar om systemets förträfflighet när man läser texten noga i förarnytt. För hur många av de där 661 resenärerna var i behov av systemet? Hur många tyckte att det var irriterande? Hur många ville köpa öronproppar hos föraren? Sådana frågor fick man inget svar på.
Hallelulja-moment. Äntligen kanske jag hinner få en utbildning på ERG av någon av de 130 instruktörerna....Då slipper man läsa sig till allt och testa på maskinen i bussen.

Så undrar jag om Västtrafik känner sig undersysselsatta? Man skall ha tre (3) tidtabellsskiften under ett år. Framtidstrafiken i Borås tillhör tydligen redan forntiden. Vi skall få trafik på sträckan Värnamo - Borås??? Och sist men inte minst lovar åter att ta bort ScandPoint ur bussarna... vi har hört det sista förr.

När jag läser om fordonskontrollen drar ett leende över mina läppar och jag minns ett samtal med vår vördade VD som i korthet gick ut på att vagnvård kostar onödiga pengar så sånt hålls vi inte med. Jojo - då skulle den fd biljettkontrollanten varit en fluga i taket och lyssnat... Bara att funktionen i sig anses nödvändig tycker jag talar sitt eget språk och i mina ögon tycker jag nog att herrarna Tony och Roland många gånger är alltför snälla... Förvisso skurar vi "våra" bussar minst en gång om dagen, men skitiga och trasiga säten och ryggstöd har vi inga möjligheter att ta hand om idag. Vi får inga utbytesdelar och vi har inte lyckats skapa den typen av rutiner fast vi försökt! I alla "våra" sex bussar är en tvätt av varje säte en nödvändighet och AC:n skitar ner "våra" innertak nått otroligt. Vi försöker hinna med att plocka allt tuggummi som hamnar i bussarna, men när det hamnar bakom elementskydd etc blir det problem. Vi har inte riktigt dom resurserna.



Den torrentteknik som Pirate Bay idag använder är redan i morgon förlegad och in träder cubit-tekniken som gör Pirate Bay överflödiga. Systemet saknar centrala register så vem skall anklaga vem.... De amerikanska företagen får väl stämma nått universitet eller så....
Det intressanta är väl egentligen att musik- och filmindustrin slår till mot sina egan kunder och inbillar sig att deras försäljning skulle höjas med miljarder kronor om all teknikutveckling utanför deras kontroll kunde hejdas! Fråga är väl hur dum man får bli!
Är det någon som minns Radio Nord och Radio Syd... förvisso försvann dom ur etern, men vi konsumenter vann - aldrig förr har vi fått så mycket skvalradio att spela in musik ifrån. Numera gör man det elektroniskt - direkt - i önskat format - i realtid. Det märkliga är att både Radio Syd och Radio Nord fick skivor av skivbolagen för att spela i dessa piratradiokanaler och skivförsäljningen steg, trots att man lätt kunde spela in musiken från dessa radiokanaler. Oj så tokigt det blev! Senare kom Svenska Staten på att man kunde tjäna pengar på reklamradio och man ordnade aution på lagliga frekvenser. Sedan kom Webbradion.....

Någon bloggande galning tror att utseendet på det åtalade ligger dom till last, inte deras eventuella handlingar... hoppsan.
Men som jag skrev redan i går -- vad är det som åtalas? Jo tekniken att kunna dela med sig samt själva den bärande delen - dvs Internet...
Jag är lite osäker på om man anklagar dessa fyra herrar för att ha skapat bittorrent-tekniken eller ej. Tydligen har "deras" teknik skapat en torrentfil som är något frukansvärt hemskt och som tydligen anropar ett antal så kallade trackers på olika torrentnätverk.
Annars kan vi väl alla gå över till t ex TankaFett istället för TPB så är ju dom inte "olagliga" längre, eller hur - inga användare = inte olaglig!
Åklagarens taktik tycks klar i vart fall - tråka ut rättens ledamöter så att dom avkortar rättegången innan dom dör av leda.....Dessutom verkar han ha 0-koll på de tekniska termerna. Man gör också saker på Internet och inte via Internet....???

Jag har också läst idéer om att man skall logga in på Internet med någon typ av verifieringsdosa, ID-kort eller liknande så att man kan slå fast vem som sitter vid tangentbordet. Klantig idé! Nån nörd med onormalt kontrollbehov som varit framme igen.

Så en kommentar till en kommentar:
Veolia är inblandade i medhjälp till pågående krigsförbrytelser i Palestina. De understöder och förvärrar dessutom Israels brott mot Haag-förordningarna samt artiklarna 49 och 53 i fjärde
Genèvekonventionen. Veolia ska därför uteslutas från all offentlig upphandling i Europa enl EG-direktiv 2004/18 vars syfte med villkoren för deltagande dessutom är att bekämpa brottslighet.
http://electronicintifada.net/v2/article10295.shtml

Ett problem här är att det angivna EG-direktivet 2004/18 handlar om offentliga upphandlingar (dvs upphandlingar som myndigheter och liknande gör) och mig veterligen är inte Västtrafik någon myndighet. Inte ännu i vart fall. Att sedan en partsinlaga som The Electronic Intifada tycker till om Veolias agerande i Israel är naturligtvis helt okey... det är deras rätt (tills vi får Internetcensur). Om kommentaren hade varit korrekt är jag säker på att BLABs jurister utnyttjat detta maximalt, men det har dom alltså inte gjort! Sedan kan man ha synpunkter på hur multinationella företag tjänar sina pengar. Just nu pågår en het debatt om GM:s bristande affärsmoral eller snarare frånvaro av affärsmoral...

Ja jag erkänner - jag är avundsjuk! Sveriges tredje största bloggare (knappt torr bakom öronen) drar in cirka 50.000 i månaden...
Fast jag bloggar ju knappast om vilka signaler en viss klädkombination sänder ut - nej jag tycker nog att de flesta tjejer totalt saknar klädsmak idag - ingen stil alls... men sånt vill ändå ingen höra - det ligger inga miljoner och kluckar i en sådan åsikt. Själv kör jag uniformsstilen...hör liksom till jobbet!

17 februari 2009

Tisdagen den 17 Februari 2009

VEM SKALL KONTROLLERA INTERNET?


Ville bara säga att i morse var det minus 15 grader ute och minus 14,5 grader i bussen.


Vi som är lite utombys behöver egentligen inte veta att linje 12 bytt sträckning i Borås och vi behöver inte heller känna till på vilket sätt den bytt sträckning eftersom våra resenärer troligen aldrig skulle komma på att åka med linje 12 i Borås. Detta är i alla fall vad trafikchefen inbillar sig. Därför berättar han inte det för oss på depåerna. Se akuttavlan.....
Sedan undrar vän av ordning hur många företrädesrätt till återanställning det krävs på BLAB. Jag har till dags dato lämnat två (2). En direkt till vår VD, den som skickades hem i brevlådan så nu funderar jag på om jag måste skicka en av de som ligger på kontoret också... Det var nått med svångrem och hängslen.


Är det någon som vet vad förklängning av trafik är för nått? Det står i vart fall det i veckobrevet - inget nytt att rapportera om upphandling - förklängning av trafik. Jo - det är sant! Man skall inte märka ord (men på en rektor och militär kan man väl få ställa lite krav eller?).
Sedan är det tur att vi befinner oss lååångt ifrån Konstfack.... för när det blir konst att förstöra en tunnelbanevagn eller en buss har det slagit runt i huvudet på en och annan rektor det är då min ärliga uppfattning.


Via svt.se kan man följa rättegången mot Pirate Bay. Men jag personligen förstår inte riktigt syftet med spektaklet. Redan på 1950-talet kom trådbandspelaren och redan då borde man löst denna typ av problem, men det lyckades man inte med. Sedan kom rullbandspelaren och efter den kassettbanden som klarade av BÅDE musik och dataprogram. Då fick vi kassettskatten! Så kom de inspelningsbara CD-skivorna och det skickades både filmer och dataprogram kors och tvärs via posten (som alltså bidrog till att sprida upprättshovsskyddat material). Så blev det skatt på CD-skivor, så alla köpte sina CD-skivor från Tyskland! Så småningom kom BBS:er man kunde ringa upp via sin dator. På dessa kunde man sedan tanka ner diverse program och skriva små meddelanden. Internet utvecklades och man hade lokala FTP-servrar där man kunde hämta och lämna sina bidrag av alla de sorter. Det fanns ElitFTP-siter med bara det nyaste. Peer-to-peer utvecklades och DC-programmen florerade och upp till nu har vi kommit till torrent-tekniken. Jag tror inte en minut att det slutar där. VPN-tunnlar och annan krypterad trafik kommer att breda ut sig och Pirate Bay-rättegången handlar egentligen inte ett dyft om fildelning hit eller dit. Det handlar om möjligheten att censurera Internet. Man har haft över 50 år på sig att lösa frågan om olaglig kopiering sedan den första trådbandspelaren eller den första kopieringsmaskinen och man har bevisligen inte löst det ännu. Men ett fritt Internet har länge varit en nagel i ögat på politiker och andra som vill behålla makten. Titta på Venezuelas president som nu lyckats välja sig själv till diktator i s.k. fria val....
Jag minns en period när filmbranschen krypterade VHS-kassetter så hårt att dom faktiskt inte gick att titta på och folk helt enkelt sluta köpa filmer - sicket fiasko! Dom gick däremot utmärkt att kopiera via smarta kablar...
Samma sak hände med DVD-filmer som inte gick att spela på datorn, som hos många var den enda DVD-spelare man hade. Hur gick det med de regionkodade DVD-filmerna - fiasko. Det såldes ytterst få DVDspelare som var regionkodade. Var inte DVD-spelaren regionsfri var den inte värd att köpa! Och kopieringsskydden var ofta knäckta fortare än de tillkom.
Man kan ha synpunkter på respekten för upphovsrätt, men det är oerhört svårt att kopiera en Rembrant-tavla, men lätt som en plätt att kopiera en ljudbok. Det kan finnas anledning att fundera över teknikutvecklingen och anpassa sig till den.
Jag minns när det kom apparater med TVÅ (2) kassettbandspelare --- förbjud dom skallade ropen... Sedan fanns det idioter som sålde dubbla VHS-bandspelare -- förbjud dom, förbjud dom hua mej så hemskt... Idag finns det datorer med både två och fler DVD-enheter och dom har ingen ropat på förbud emot. Hur skall vi göra med de digitala TV-bandspelarna som förvandlar den upphovsrättsskyddade filmen i betalkanalen till en DVD-film i samlingen? Eller alla datorer med direktTV och inspelningsfunktioner och all ny teknik som kommer här efter? Nej tillbaka till stenåldern... Då blir film- och musikbranschen glada...just det ja dom fanns inte ens på stenåldern.
Detta handlar inte ett dyft om upphovsrätt... det handlar om vem som skall kontrollera Internet!


Jag glömde en liten detalj -- film- musikbranschen har också försökt förbjuda alla typer av fildelningsteknik och alla kommande tekniker som innebär att man kan dela med sig av elektroniskt material - hur det gick? FIASKO! När skall vi förbjuda Facebook, MSN, Netlog, Myspace osv.. och när skall vi åtala Google, Yahoo och dom andra?






Buzznet :

16 februari 2009

Måndagen den 16 februari 2009


Nu är sportlovet slut hos oss och då börjar det i Halland.. men dom åker väl ändå vattenskidor och vindsurfar så det blir väl väl med det. För mig började veckan med en iskall buss, men det har blivit regel istället för undantag och det var bara minus 7 grader i morse. Det var minus 11 en annan dag och med den jämförelsen känns 7 minus nästan lite varmt. Nu är ju detta inget som engagerar lokala skyddsombud så det är naturligtvis mest bara trams. Jag har dock haft ett samtal med hyresvärd och depåchef så nån vår blir det väl bättre.
Fast jag vet inte. För i en av våra bussar har bagagehyllan varit loss och fastskruvad och loss och fastskruvad i en massa år nu och det verkar vara lögn i helvete att få det att hålla i just den vagnen. Kan undra varför. Dåligt underarbete är nog den mest troliga förklaringen. Det finns helt enkelt inget att fästa i på det exemplaret. Jag tror inte att verkstaden fuskar - men det kan inte vara lätt att reparera fuskbyggen - där karosseribyggaren fuskat. Jag är inte avundsjuk.


Dagens glädjeämne är nog ändå damen - som glömt sin fina handväska (med hela hennes liv innuti) på nattbussen lördag natt! som nu fick den tillbaka idag.. En mer lättad resenär får man leta efter.
Dagens sorgeämne kanske kan vara att Pressbyrån på Resecentrum höjde priset på chaufförsfika från 15:-- till 20:-- dvs med 33,3%... fattig var man innan! Nu får man hitta på andra sätt att fika.
Att det börjar ljusna redan 06:45 är klart positivt - våren kommer med stora kliv...


Personliga möten och bättre information på nätet skall det bli för att få oss att tro på det svenska pensionssystemet. Politikerna har till och med skapat en ny myndighet "Pensionsmyndigheten" som nu via sin nya generaldirektör lovar att på ett nytt och tydligt sätt föra oss svenskar bakom ljuset. Det vore faan så mycket bättre om politikerna gav fan i att nalla i kakburken.
Och så fortsätter försäljningen av vin att öka. Det tror pelle det... Det finns inte ett enda radioprogram som inte har sin egen vinexpert eller TV-mys-program som inte har lite vinprovning och både veckopress och dagspress innehåller propaganda för viner. Det är en härlig svensk dubbelmoral som frodas... och det blir sköna skattepengar till skattkistan.
Nu är det fastslaget att det är helt i sin ordning att säga blattejävlar och apajävlar bara man inte gör det direkt till den man avser håna. Lite lagom på håll så motparten inte hör det. Och det var inte alls barn-bh man sålde på stormarknaden - onejdå det var barntoppar. Det var bara en slump att dom liknade barnbehå.


Man skulle verkligen vilja vara en bank i dessa tider. Tänk bara att kunna lasta över sina egna dumheter på andra som får betala för det jag gjorde fel. Jag gör en skitdålig affär - gör inget - det får någon annan betala. TexRep i Överlida gjorde visst konkurs och om jag förstått saken rätt ville deras kunder inte stå för notan... men bankerna skickar glatt räkningen för sina dumheter till kunderna. Vad händer då om alla bankens kunder byter bank? Jo då springer banken till staten (=skattebetalarna) och gnäller som en liten bäbis! Titta alla kunderna har övergett oss - hjälp oss. Fast man kanske tar till modern teknik och övervakar sina fd kunder via deras mobiler. Google Latitude heter nån ny tjänst som kan spåra vart en viss mobiltelefon befinner sig. Ett steg till in i övervakningssamhället. Var så säker på att våra myndigheter använt systemet länge och att Google nu gör en betaltjänst av det.


Så påstår dom att minnet blir bättre av träning... säger dom det? Mitt arbetsminne går på högvarv och jag glömmer ändå saker hela tiden... Nu har jag till och med glömt vad jag skulle komma ihåg. Bäst att sluta skriva nu då.... Vi kanske ses på MSN eller Facebook om jag kommer ihåg att logga in där!




Buzznet :

15 februari 2009

Söndagen den 15 februari 2009

Telefonen avstängd...(obs avstängd). Favoritteet upphällt och inom räckhåll! Man har all tid i världen för sig själv. Lite levande ljus och mys.... Jaja säg den glädje som vara för evigt!

Jag vet att jag bloggat tidigare om Västtrafiks problem med sina IT-tidtabeller. Nu dyker det upp nya störningar. Vem skall stå för kostnaderna? Hur skall en eventuell resegaranti se ut. En taxiresa kostar rätt fett med pengar och om jag minns rätt har resegarantin ett maxbelopp som är så långt ifrån verkligheten för oss landsortsbor. Om man t ex ringer till Västtrafiks trafikupplysning och får besked att en viss tur går och att det sedan i efterhand visar sig att trafikupplysningen hade 0-koll kan man verkligen undra vem som har ansvaret?

Tydligen skall det så kallade "hundrakortet" i Göteborgsregionen nu försvinna. Snart skall Magnusmaskinerna plockas bort och resenärerna måste komma ihåg att visa sitt blå kort både vid påstigning & avstigning. Undrar hur mycket Västtrafik kommer att tjäna på denna uppgraderingen i början och hur man skall hantera alla som glömmer att "logga ut".

Du står i väderskyddet och läser att nästa buss kommer om fem minuter...(Jaja det gäller inte i "mitt" område). Men tydligen kan man få samma info i sin mobiltelefon. Det är bara att surfa in på wap.vasttrafik.se eller på mobil.vasttrafik.se. Nu är det så lustigt att waptjänsten är snabbare och eftersom den är en äldre teknik fungerar den på betydligt fler mobiltelefoner. Förutsättningen torde dock vara att Din buss tillhör ett realtidssystem.

Jag läste en mycket märklig notis om en skolbuss som halkat av vägen i dåligt väglag. Ingen skadades, men kommunen satte ihop en krisgrupp för att ta hand om dessa högstadieelever. Min fråga är när man tänker sätta ihop en grusgrupp som ser till att skolbussvägarna är halkbekämpade innan skolbussen skall köra där.

Det är lite kul att läsa om SJs hantering av kvarglömda saker. Tydligen skickas ALLT till Stockholm. Du får alltså åka till den kungliga huvudstaden för att få ut din kvarglömda saker. Allt kvarglömt packas i lådor och går med Bussgods till Stockholm. Via www.missingx.com skall Du sedan kunna kolla om Din pryl finns i huvudstaden. En mössa kostar tydligen 50:- att få tillbaka, medan Din mobiltelefon kostar 100:- till 150:-- att återfå, beroende på hur ny den är. En laptop kostar 200:- att återfå. Allt skickas rekommenderat. Hos oss finns å andra sidan inget system alls.... Vi försöker alltid att ta kontakt med den glömske om det går att klura ut vem det är.



14 februari 2009

Lördagen den 14 Februari 2009

Jaha! Nu står allt klart för mig.... Nu är det klarlagt! Jag har haft en på tok för hög lön. Kronofogden har just slagit fast att en villaägare på landsbygden lever gott på 9.000:-/månaden. Förra året tyckte samme kronofogde att det skulle till 10.500:-/månaden. Uppenbarligen har finanskrisen något med detta att göra. Lönesänkning med 1.500:-/månaden. Antagligen vill man förvandla Sverige till ett låglöneland. Fråga Kronofogden för dom vet allt. Dom har register på allt och alla.
För övrigt är det värt att påpekas att dom absolut vassaste företagsledarna i detta landet finns på skattemyndigheten. Det är synd och skam att dom finns där och inte i näringslivet, det är just nu vi behöver dom. Då skulle arbetslösheten vara som bortblåst. Glöm finanskriser!
Man bör nog också erinra om att Försäkringskassan har den i särklass bästa vårdpersonalen. Det trista är att dom har så risiga mottagningstider...
Med tanke på den kommande PirateBay-rättegången så satsar Stenungsunds bibliotek på fildelning. Med andra ord är all fildelning inte olaglig. Det biblioteket förordar Linux Ubuntu medans jag har lärt mig tycka om openSuse.
Med tanke på just Pirate Bay-grejen så borde väl sökmotorer som Google, Yaho med flera också åtalas. Dom förmedlar ju i hög grad information om vart man hittar upphovsrättsskyddat material....

I lilla Dalstorp blev 34 personer utan jobb. Vad gör dom? Dom går ut i gemensamma tidningsannonser och söker nya jobb. Tufft. Kan det vara nått att ta efter? 25 depåbussförare söker nya utmaningar? Det är nog värt att tänka på....
I samma veva kan man läsa om att det skall börja rulla lyxbussar mellan Göteborg och Oslo - jojo.. Den grejen med bland annat benutrymme har jag bloggat om tidigare.

Allt fler nobbar bussen i Borås. I Göteborg är det tvärt om! Kapacitetsproblem har lett till överfulla bussar påstår Västtrafik! Jag blir i alla fall mycket förvånad när jag läser sådant! Skulle alltså stadsbussarna i Borås ständigt köra med olagliga överlass - är det detta Västtrafik antyder? Att stå upp och knö är inte attraktivt! Vad svammlar man om? Traditionella stadsbussar har cirka 40% sittplatser och 60% ståplatser. Nästan hela högersidan utgörs av dörrar. Ett års leverans på ny buss, men om jag minns rätt köpte BL in ett antal begagnade rätt så nya bussar? Jag tycker ibland att det verkar som Västtrafik använder sig av ovanligt korkade ursäkter.
Men jag gillar damen som reklamerade sitt årskort eftersom hennes pendeltåg aldrig höll tiden. Tuff dam som tyckte att varan inte motsvarade förväntningarna.

Jag vet att jag skrev att Göteborgs Stad köper ytterligare spårvagnar från Italien trots ett utbrett missnöje med dom, men den verkliga grejen med det hela stavas "l å g g o l v". Om man nu kräver låggolvsvagnar och låggolvsbussar måste man samtidigt ha klart för sig de nackdelar som ett sådant beslut innebär. Det blir naturligtvis hårt och ofjädrat. Låggolvsbussar saknar med naturnödvändighet fjädring. Fanns det fjädring skulle hela underredet dunka i backen. Visserligen brukade besiktningen gnälla om mina bilar hade dålig fjädring - och dom brukade mumla nått om taskig väghållning på ojämna vägar och ordet farligt smög sig in. Detta gäller givetvis inte bussar - bara personbilar.

En helt udda grej är allt skriveri runt Windows 7 - som naturligtvis ingår i Microsofts marknadsföring! Den mer intressanta frågan är väl om vi behöver en ny Windowsversion varje år? Har skrivmaskinen i den gamla upphört att fungera eller har kalkylarket lagt av? Jag fattar inte de hysteriska uppdateringarna ur konsumentsynpunkt... Att Bill Gates ständigt vill sälja nya märkliga licenser är lättare att ta till sig.


11 februari 2009

Onsdagen den 11 Februari 2009


Då man äntligen orkar att bläddra i en tidning så hittar man en annons om Rådslag om framtiden. Vi lever i ständig förändring och framtiden för de små byarna ter sig mer oviss än på länge. Hur ska ett samhälle som t ex Sjötofta kunna existera utan ett fungerande näringsliv (ens i närheten), utan samhällsservice.... ja i stort sett utan allt? Man kan ju också se det ur en annan vinkel. Västtrafik vill nu ersätta bussen Håcksvk-Sjötofta-Ambjörnarp-Tranemo med taxi pga av minskat resande och samtidigt måste Linje 100 på sträckan Ulricehamn-Borås-Göteborg få fler avgångar för att resandet ökar. Översatt till normalsvenska betyder det att man överger landsbygden och flyttar in till städerna. Vad skulle kunna rädda ett samhälle som Sjötofta? Det är en gammal skogsbygd så den mest logiska lösningen vore att förädla skogsråvaran lokalt. Varför inte tillverka biobränsle på ort och plats? Det finns säkert fler produkter vi skulle kunna förädla fram ur råvaran. Så varför skall vi transportera bort möjliga arbetstillfällen till annan ort?


Fast den uttökade busstrafiken har uppenbarligen sina problem. På grund av brist på meningsfull sysselsättning är det idag bland annat populärt att kasta sten på bussar. En rätt livsfarlig aktivitet för busspassagerarna - tänk om det var Din bror som råkade åka i den bussen!
Som sagt - kollektivtrafikresandet ökar i städerna vilket bland annat innebär att Göteborgs Stad nu beställer 25 nya gnisslande, tjutande och förarfientliga spårvagnar från Italien. Men en ny upphandling tar tydligen åratal att genomföra med alla EU-regler och det skulle betyda sisådär fyra till fem år innan någon annan spårvagn ser dagens ljus på stan och då kanske den också har en mängd barnsjukdommar. Ack ja - det är inte lätt att göra inköp i dessa ider inte...


Att åka pendeltåg med Västtrafik har sina risker. Man kan bli avslängd... Tyvärr kan jag inte riktigt hålla med Valentin som försökte åka tåget utan ett korrekt färdbevis. Bara kvitto på inköpet och en anmälan om förlust duger inte eftersom det är världens älsta trick för att åka två på ett kort. Däremot kan man undra varför han inte fick en chans att betala kontant? Troligen en effekt av indragen kontanthantering.....


Försäkringskassan verkar inte ha det lätt i dessa dagar.... dels fattas det ett större antal miljoner i verksamheten och dels vill man inte betala ut några pengar...? Jag hänger inte med i turerna riktigt, men de där miljonerna som fattas måste vara lönepengar till dom få anställda som arbetar kvar på kassan. För det går ju inte en dag utan att man läser att försäkringskassan bytt åsikt. Igår var gamla tant Agda 68 för sjuk för att jobba - men idag är samma gamla tant Agda (68) så förfärligt pigg och frisk så vi drar in hennes pension och flyttar fram hennes pensionsdag till fem dagar efter hennes dödsfall. Detta kommer att spara rejält med pengar åt systemet. På unga Sara (35) kunde man i går på Försäkringsmedicinskt centrum slå fast att hon hade 25% arbetsförmåga. Idag hoppade den upp till 110%. Det känns som att läsa Bibeln om hur Jesus gick runt och botade sjuka. Men KD är ju med i regeringen så då är ju allt möjligt.


Jag minns att jag för ett bra tag sedan skrev att det blir dyrare och dyrare för en vanlig löntagare att bo i städernas centrala delar och att få lyxen att bo i egen villa håller för en vanlig löntagare på att åter igen bli en omöjlighet. Huspriserna rusar i höjden på många platser och kommunernas olika avgifter kopplade till villan stiger i samma takt. Jag tror personligen att det handlar om smygskattehöjningar. Man tar betalt för sina "tjänster" långt över självkostnadsnivån. Kommunerna ägnar sig åt vinstintressen idag.


Jag råkade läsa en högst allvarligt menad fråga i en liten tidning och den löd: Kan vårt pensionssystem på i "konkurs"? En högst berättigad fråga i dessa tider av girighet. För visst är det girighet som ligger bakom dagens finanskris - mycket ville ha mer, mycket mer och kon gick i sin.




Buzznet :

10 februari 2009

Tisdagen den 10 Februari 2009


Först fick jag lunginflammation/bihåleinflammation och då trodde jag att: jaha det var detta årets variant ---- faan vad jag bedrog mig.....Hög feber, "kranen" bara rinner, otrevlig torrhosta och absolut inte någon sömn att räkna med. Garanterat Sveriges livsfarligaste bussförare (och någon lustigkurre klämmer ur sig att det är Du ju i vanliga fall också - den tog jag själv så slapp någon annan).
Så när jag ändå satt där på nätterna kunde jag ju passa på att göra det och det och det och det.... Hoppsan vad fel jag hade... Ingenting fungerade...
Fast en sak var faktiskt jättebra: Linuxsystemet OpenSuse 11.1 - det skötte sig helt självt (jodå - Yast2 gjorde alla tillägg ... trevlig polare där) ... byebye Windows XP Pro & Vista med flera... detta fungerade över all förväntan.
Och hit orkade min febriga hjärna innan det blev alltför virrigt!




Buzznet :

08 februari 2009

Söndagen den 9 februari 2009


Svenska folket är dumma i huvudet och trögtänkta - allt enligt SVT's Melodifestival. Att man samtidigt anförtror dom att ringa och rösta är för mig helt obegripligt. Personligen försökte jag rösta bort programledaren för melodifestivalen, vet inte riktigt hur det gick med den saken. Annars var väl detta den mest röriga och flummiga tävling jag skådat och SVTs svar är givetvis att man inte skall uttala sig om nått man inte begriper. Okey - då är det också okey att avstå från att titta på de resterande programmen och inte delta i röstningen - eller hur? SVT påstår att man hade 3 miljoner tittare och att 700.000 av dom röstade. Dessutom förekom uppgifter om att det "billiga" numret inte fungerade? Hur som haver var det ett rejält magplask. Skall dessutom damen som leder eländet byta blåsa 9 gånger i varje program så blir det en rejäl modeshow också. Nåja jag lämnade walkover på Göteborg, fast det skall bli kul att se af U tävla mot sig själv (en given vinnare?). Let's dance lär fylla danskurser runt om i landet och i dess förlängning en ny storhetstid för dansbanden.


Intressant är att Vägverket nu kallar till markägarsammanträde för riksväg 27 biten Kråkered - Viared. Man kommer att informera om allt möjligt som är brukligt. Det som jag tycker var värt att uppmärksamma är att det tar ett steg framåt så att hela riksväg27 blir klar. Något som inte aldrig verkar bli klart är Gazaremsan (den vid medelhavet). Till och med vår utrikesminister funderar på om det någonsin skall bli någon ordning. Israelerna har medvetet förstört fabriker och andra delar av näringslivet. Målet torde vara att svälta ihjäl befolkningen. Krossa Hamas lär vara på allas läppar i occupationmakten.
Annars kan visst vägbuller ge oss förare hjärtinfarkt. Vi skall dels finnas i en avgasfylld arbetsmiljö med drag och en massa oljud från fordonet och nu skall vi dessutom vara vettskrämda för att få hjärtinfarkt nu också.
Så nu undrar jag om de där flygande bilarna är tystare. För nu är dom här - bilarna som kan flyga. Fast det lär dröja innan det blir bilköer i skyn sägs det....




Buzznet :

06 februari 2009

Fredagen den 6 februari 2009

Idag var det nollgradigt och det snöade och det slirade och det fanns medtrafikanter som inte hade så bråttom. Av någon anledning var det rätt så bråttom att gå ut och berätta att Mariedalsgatan i Borås skulle vara avstängd och det gick t o m ut ett allmänt anrop - sedan blev det tyst. Att dom öppnade gatan dagen efter var det inget utskick om, inte heller något allmänt anrop som jag hörde.
Inte en enda av "mina" hållplatser var plogad eller skottad idag...inte ens Lockryd var åtgärdad - det säger ett och annat om synen på kollektivtrafik utanför städerna. Man kan verkligen undra om vi landsortschaufförer är ett utdöende släkte? Det blir knappast ett ökat resande med den attityden.
I Göteborg minskar biltrafiken utan biltullar. Kan det vara höga bensinpriser som är orsaken. I alla fall så ökar resandet med kollektiva färdmedel med 5% och där är det skottade hållplatser.


Jag hörde ett uttryck i Debatt: Bara idioter löser konflikter med knytnäven! Hur räknas stridsflygplan och tanks i den tankegången? Jag bara undrar? I detta sammanhang är det intressant att få reda på hur bussföraren i Malmö tänkte när han skulle lösa en stökig bussfärd med kniv? Jag hoppas att det går att räkna bussförare med kniv på ena handens tumme.


72-årige Tobias Rawet från polska Łódż har gått igenom något av det mest fruktansvärda som en människa kan råka ut för. Han har varit offer för nazismen i Tyskland under andra världskriget - och överlevt. Nu är han ute och föreläser i skolor om vad han gått igenom och SVT har följt honom i dokumentären "Räddad Av Fienden", vilken jag såg idag över nätet. Jag är mest förvånad över hans livsglädje. Trots det som han genomgått som liten pojke så hade han en enorm styrka och jag kan inte sticka under stolen med att jag berördes starkt av honom och hans berättelse. Han har redan som litet barn fått sitt livsvärde berövat. Han har levt ett hårt liv i både gettot i Łódż och i koncentrationslägret Ravensbrück där han inte varit värd någonting bara för att han råkade vara jude.
Vad som aldrig upphör att förvåna mig är att staten Israel inte har lärt sig av förintelsen - för nu står politiker, som vill bli valda i kommande val, och lovar att krossa palestinier med "fel" åsikt. Sedan hjälper vissa palestinier till genom att stå ihjäl andra palestinier med "fel" åsikt. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma "fel" åsikt.


Efter att ha läst lite artiklar om teknikkonsulter så inser jag att man har på tok för dålig utbildning i skatteplanering. Den avancerande varianten av skatteplanering med stora pengar spridda över hela jordklotet. Dessvärre är inte lönen som busschaufför så väl tilltagen så att det går att köra med avancerad skatteplanering. Men hade man nu lyckats bli teknik- eller it-konsult så hade chansen att bli äckligt rik varit betydligt större. Min idrottskarriär tog slut just efter det den börjat - när ett klätterep lossnade ifrån taket i en gympasal. Det stora felet var att jag befann mig i klätterrepet strax under taket och trägolvet i en gympasal är djävligt hårt. Där rök min chans att bli otrevligt rik idrottsman med bostad utanför Sverige.


Som busschaufför har Du rätt lite möjlighet att få bestämma, så vi borde vara idealpersoner när vi kommer till äldreboendet. När man hamnar på "hemmet" blir man omyndigförklarad. Där får Du inte bestämma - det gör personalen (det är ju deras arbetsplats Du befinner Dig på).



Buzznet :

05 februari 2009

Torsdagen den 5 februari 2009


Tänka högt....


I morse var det bara minus 1,3 grader och likt förbannat var båda bussarna i "mitt" garage iskalla. En vänlig kollega hade kört ut "min" buss så den stod på tomgång och blev varmare inuti. Sådan omtanke är alltid mysig. Tack för omtanken. Jag har pratat vidare med vår värd så problemet finner väl sin lösning så småningom. Annars var det snöigt och söligt ute på vägarna idag. Fläckvis var det rätt halt. Så idag blev det rejält med moppande.
Vår depåchef lämnar oss för nytt spännande uppdrag på helt annat håll den sista februari. Det är bara att lyckönska. Att få nytt jobb så snabbt i dessa tider av uppsägningar är en bedrift.


Det saknas försäljningsställen för Västtrafik i både Ulricehamn och Svenljunga och jag hade en snack med en förare från Ulricehamn om hur man ska tackla passagerare som vill ladda på bussen som redan är 10 minuter sen... Ulricehamnaren hänvisade till Tidpunkten/Pressbyrån i Borås. Alltså skulle dom resa utan färdbevis till Borås. Personligen så laddar jag alltid deras kort och tar den förseningen som blir. Passagerarna skall inte bli lidande för att Västtrafik inte löst problemet ännu.


Det har varit lite turbulens runt en förstärkningstur från Borås till Lockryd. Den skall alltid köras, även när det är skolfritt alltså. Vi får böter om vi inte kör den! Nu är det februarilov nästa vecka, men förstärkningsturen får bara ställas in med trafikledares tillstånd och i det läget förlorar vi samtidigt intäkter.
På Tjörn går det livligt till - tjörnborna har tydligen svårt att låta bli att banka på busschaufförer. I vart fall på nätterna. Där spriten går in går tydligen allt vett ut och detta pga av Sveriges mest legala drog.
Spårvagnar är hårda och människor är mjuka. Detta innebär att det är rätt osmart att kliva ut framför en spårvagn i rörelse. Spårvagnar kan dessvärre inte stanna på fläcken även om farten är låg.
Eldrivna och förarlösa spårbilar är åter på tapeten... Det är onekligen en intressant inslag i kollektivtrafikutbudet - speciellt om antalet bilar reduceras i städerna.


Politik är det omöjligas konst. Förr var Centern mot kärnkraft - nu är man för kärnkraft och man vill inte längre avveckla den. MP var mot EU, men nu är man för EU. Inget är för evigt....




Buzznet :

04 februari 2009

Onsdagen den 4 februari 2009


Onsdag och lite mindre kallt....


Jaha, så var det onsdag igen och bara minus 3 grader vilket tydligen var varmt nog för att plocka ut bankomaten ur väggen hos Swedbank i morse vid 5-tiden. Som tillhygge hade man använt en hjullastare med gafflar berättade man för mig.
Bussen var lika kall inuti som vädret ute, med andra ord ingen större skillnad... Nåja - man vaknar i alla fall och man blir dessutom rejält nedkyld i "sittdelarna" eftersom stolvärmen inte heller fungerade på denna modellen.


Jag har idag fått veta att man inte får ha synpunkter på vart kollegorna parkerar när dom har rast - och det är rätt självklart att var och en får ta rast där det passar en bäst. Sedan kan man ändå tycka att 100 meter från garaget är överkurs.


USB-modemet som en kollegas barn förlorat i en av "våra" bussar var upphittat och återlämnades idag till ägarens fader.


Tranemodepån hade tydligen problem med sina telefoner idag för vi kom inte fram någonstans. Vi löste dock knuten via en hjälpsam och kunnig trafikledare som tog direktkontakt med en förare som skulle lämna Tranemo och köra till Borås. Det var gods att plocka i Limmared. Insidenter kan ske och då får en se till att jobbet blir gjort i alla fall.


Fundera på om det vore dags att ändra texten på BLABs hemsida. Där står idag att man är ett av Sveriges största kommunägda bussföretag. Men efter det stålbad och personalnedskärningar som pågår torde detta vara en före detta sanning.


Ha en bra dag för nu skall jag se på Knight Rider 2008....




Buzznet :

03 februari 2009

Tisdagen den 3 Februari 2009


En helt vanlig tisdag...



Det var bara minus 4 grader i morse - så den kalla bussen var nästan inte alls kall och i detta exemplaret fungerar stolvärmen ännu. Den gjorde gott! Hittade ett skolkort i bussen när jag städade efter föregående förare. Det har lämnats till skolan, som får se till att eleven får tillbaka det. I övrigt rapporteras det bara att de rika fortfarande blir rikare medan vi fattiga bara blir fattigare..vilket ju är skälet till att de rikare blir rikare och vi fattigare.


Mitt nya personliga inspektörskort anlände - tack för det!
Läste att Västtrafik kör jorden runt varje dag och om det är sant så är det väl inte så märkligt om en buss är sen någon gång - eller hur?
Hade besök av Västtrafiks kvalitetskontroll vid ett uppehåll på Borås Resecentrum. Han gjorde en del anteckningar.
Annars är väderlek av denna typen en garanti för att det blir extra skitigt inne i bussen, medan utsidan håller sig nästan helt ren.... Så det blev lite extra moppande en sådan här dag - plus utvändig tvätt som vanligt.
Såg ett utskick idag till skenegaraget, tranemogaraget och till Sven-Erik Svenljunga Hansen... Fint skall det vara! Då duger inte svenljungagaraget! Man ler! Någon har i alla fall lyckats sticka ut. Bara att gratta!



Har upptäckt att hållplatsen Moga nu blivit ett nytt ställe att ta rast på... originellt men aningen opraktiskt tycker jag, men var och en blir lycklig på sin fason.


Så upptäckte jag att jag totalt glömt bort hur man köper SMS-biljetter i Borås. Våra linjer har ju inte infört sådana ännu och det är sällan någon som frågar hur man gör. Nåväl: Skicka koden BV (Borås Vuxen) för vuxen, BU (Borås Ungdom) för ungdom och BN (Borås Nattrafik) för just nattrafik till telefon 724 50 innan Du kliver ombord på bussen. Det där med innan var viktigt! SMS-biljetten gäller sedan på linjerna 1 till 16 i Borås under 90 minuter om jag kan läsa rätt innantill.
I detta läget kan man sedan fundera på varför inte Västtrafik i Svenljunga och Ulricehamn har fått löst kortladdningen utanför bussen? Att facket skulle driva på förefaller inte särskilt troligt.
I Tranemo har man tydligen lite funderingar på hur Västtrafik fungerar? På önskelistan lär finnas kollektivtrafikresor till och från Dalstorp. [Detta minns jag att jag trasslade med redan på 1980-talet tillsammans med en riksdagsman Lars Björkman från Ingestorp och det kom inte så långt den gången heller]. Dessutom vill man att linjerna 301 och 350 skall anpassas till tågen i Limmared (vilket i sin tur innebär att linjerna 302, 303 & 360 måste anpassa sig efter linje 301/360). Linje 319 som förlängdes till Håcksvik har tydligen inte blivit någon succé så den blir nog ersatt med en taxibuss. Den känsligaste frågan torde dock vara trafiken mellan Tranemo och Gislaved. Det skulle visst komma nått mellan Tranemo och Mossebo såg jag i nått papper (men då når man ju inte ända fram skulle man kunna vitsa till det med att säga).


Annars får vi väl satsa på weekendresor och shoppingresor till Tyskland... Fast det är väl tveksamt om det går att fylla en buss med cirka 50 betalande á 2000:-- i dessa tider av tvärstopp inom all industri i dessa byggder. Folk är helt enkelt arbetslösa.





Buzznet :

02 februari 2009

Måndagen den 2 Februari 2008


En kort iskall betraktelse


Att få en varm buss på morgonen är icke alla förunnat minsann. I morse var det cirka - 9 grader cellsius och eftersom min och en kollegas bussar var iskalla så var det bara att köra ut dom och ställa dom på tomgång med fullt värmepådrag. Jag hävdar inte att dom var kokheta när vi körde iväg åt var sitt håll, men drägliga. Jag har sedan dess haft ett samtal med vår fastighetsvärd och han skulle omgående ta i tu med varför vårt elsystem löser ut faser och är allmänt struligt.


Jag var alltså först på jobbet denna måndag (som alla andra måndagar) och vissa förare är pratsamma och andra icke...
Vad hade vi på dagens turer då? Ett flertal skolelever och några rejält morgontrötta. Några så trötta att man inte ens orkade gå till hållplatsen. Nåja Du hinner nog fram tills förstärkningsbussen kommer. Sedan har vi de elever som har problem med att hålla reda på sina skolkort. Det där med ordning och reda kan stundtals bli en övermäktig uppgift.
Sedan har vi de små gulliga romanserna där hon tillbringar helgen hos honom (eller tvärt om). Det är så skönt att se ren skär lycka en kall måndagmorgon.
Sedan har vi våra "stamkunder" som pendlar till arbetet i olika stadier av vakenhet. Alla kommer dock alltid av på rätt ställe - vete katten hur det går till :-)


Vad kommer nu att hända med hållplats Billeberg? Jo enligt kommunen ligger hållplatsen inom Vägverkets vägansvarsområde. Kommunen har vid ett flertal möten med just Vägverket påpekat detta, men hos Vägverket räknar man tydligen med lite svinn för ärendet har låg prioritet.
Dessbättre verkar det som om Vägverket lyssnar mer på Västtrafik - för Västtrafik meddelar kort och gott att hpl Billeberg skall tas bort. Så nu återstår bara kärnfrågan: När?
I detta perspektivet känns det rätt häftigt att man genom att hota att friställa 16.000 personer kan påverka ett lands grundlag. Då kan man fråga vart gränsen för global utpressning ligger....??




Buzznet :

01 februari 2009

Söndagen den 1 februari 2009

Härligt! Ny månad...


Äntligen ett steg närmare våren....
Tydligen kostade det skjortan att underlåta att rösta på lag Magnus i Körslaget. Nu lär lilla Bollnäs vunnit över stora Borås. Min reflektion är hur man orkar engagera sig i detta TV4:as reklamjippo på ett så här seriöst sätt. Det handlade knappast om körsång och förvisso är Magnus Carlsson en oerhört skicklig musikpersonlighet, men nu handlade det om vad som säljer mest reklamtid och inte ett dugg om hur yrkesskicklig "körledaren" är.


Tänk spårvagn, kör buss. Visst låter det häftigt! Man har satt namn på det hela också - jojomän det kallas BRT eller i längre form Bus Rapid Transit. Snabba transporter med buss är något som undertecknad bloggat om i åratal. BRT kommer från Sydamerika och där har man byggt upp sina städer kring BRT vilket innebär att bussen har sina egna gator och vägar och slipper slåss med bilisterna. Nu är väl detta lite svårt att kopiera i våra gamla stadskärnor. Det är redan konkurrens om vägbanan och man vågar inte prioritera busstrafik framför biltrafik. Äkta BRT kör helt bilfritt från start till mål kortaste vägen.
Vad är nyckelbegreppen? Hög medelhastighet, hög turtäthet, pålitlig turlista, egna körbanor & körfält, biljetthantering utanför bussen.
I vissa delar av Göteborg lär det finnas exempel på nästan äkta BRT. 24 meters ledbussar gör sitt till.


Särskild löneskatt 2009 - Pensionskostnader 24,26% för alla födda efter 1937. I ljuset av detta dyker det upp debattartiklar son handlar om ekonomiskt lättsinne med pensionspengarna. Pensionärernas verklighet försvinner i tjusiga ekonomiska teorier. Då kan det vara värt att pepåka att det är skillnad på teori och kall verklighet. Plötsligt dyker det upp tankar på att PPM är överflödig och att folk skall kunna hantera cirka 1,5 % av sin pension själv är onödigt. Det som glöms bort är effekten för den enskilda pensionären. En rätt lustig filosofi är att man skall skjuta upp pensioneringen...och man undrar onekligen varför? Om jag sopar in 1/4 av min lön i 40 år borde det i alla fall finnas 10 års full-lönspension eller 20 års 1/2-löns pension. Men se det gör det inte! Så kära BLAB jag har inte råd att bli uppsagd på grund av arbetsbrist just nu - kan vi skjuta upp detta tills marknaden blir bättre? Just NU är ett sällsynt olämpligt tillfälle....


Reflexer är absolut en livlina värd att satsa på. Som bussförare ser jag dagligen skillnaden mellan att synas och inte synas i trafiken. Många tror dessutom att dom syns bara för att det börjar ljusna lite...dom ser ju bättre själva, men dom lurar sig... dom syns inte! Att det dessvärre är skillnad mellan reflex och reflex och att alla reflexer inte håller måttet är naturligtvis tragiskt. En del bussföretag delar ut gratis reflexer till resenärerna så att de ska synas på busshållplatserna. Den typen av åtgärder borde anammas av fler. Alla sätt som innebär att man förebygger insidenter i trafiken kan bara vara av godo.


Se där ja -- Säfflebussen (som knappt har nått att göra med Säffle) byter namn till Gobybus (Resmedbuss).... Man satsar på säkerhet, vänlighet och miljö...med superlyxiga bussar.


På landsortsfronen stänger vi fler och fler mackar...För den som inte riktigt fattat galoppen så är budskapet det att det förväntas inte bo människor utanför städerna. Dessutom skall man åka snabbuss eller tåg mellan städerna. När man sedan läser prognoser som 10% biodrivmedel 2020 och liknande budskap känns det rätt löjligt. I städerna borde det enbart gå elbilar som ett tillskott till den väl fungerande kollektivtrafiken.
Ett sätt att visa att landsbygden icke är önskvärd är väl ett kommunalt beslut som innebär att bildningsnämnden skall banta sina kostnader med minst 8 miljoner och helst 16 miljoner. Ett sådan sänkning av utgifterna får självklart konsekvenser, i detta fallet plockar man bort skolor och dagis på landsbygden. Alltså landsbygd = överflödigt! Så nu skall dessa knattar åka buss på hala vintervägar en stor del av året... Så vadå -- det gjorde jag redan på 1950-talet och då åkte jag ytterligare några kilometer och hade en rejäl promenad i snö varje morgon. Okey jag gick då i högstadiet och jag tror nog att låg- och mellanstadiet skall gå i skola på hemorten även om det är en byskola. Det handlar om trygghet.





Buzznet :