26 februari 2009

Torsdagen den 26 februari 2009


Respekt



En gång i tiden fick vi en så kallad Depåförman. Denne fick sig då tilldelat ett antal arbetsuppgifter. Med lite av facit i handen måste jag nog säga att det är synd om denna person vars beslut så kapitalt ignorerats av organisationen och ledningsgruppen. Det skall bli intressant och se om kommande Depåförmän blir lika marginaliserade...Men facit den frågan kanske aldrig kommer eftersom depåerna upphör per den 13 juni i år, i alla fall som det ser ut i dagsläget.
Man kan väl om man vill hårddra saker och ting tycka att en tillsatt Depåförman förtjänar respekt i sitt arbete och för sina beslut och man kan också tycka att förarna på depåerna förtjänar respekt som innebär att dom skall få konkret information om hur företaget agerar kring nedläggningen av depåerna... men så är icke fallet.


Enligt tidningsuppgifter har Västtrafik svårt att finansiera en utökad kollektivtrafik eftersom all sådan trafik är skattefinansierad och man vet att skatteintäkterna kommer att reduceras på grund av den ekonomiska tvärniten. I sammanhanget visar det sig också att allt fler väljer att inte lämna anbud till Västtrafik eftersom det betraktas som en given förlustaffär. En stark trend på senare är är att lokal förankring inte har någon betydelse. Beställning av t ex färdtjänst kan med lätthet skötas från Indien och snart finns det bara en central ledningscentral för polisen och den ligger då givetvis i Stockholm. Samma sak ser vi med SOS-alarm. Här handlar det om pengar och bristande respekt för individen samt en blind tilltro till tekniska lösningar.


Det sker just nu ett jäkla sparande på skolor i stora delar av den svenska landsbygden. Detta är ett rätt så tydligt tecken på den avfolkning som sker i allt raskare takt av den svenska landsbygden. Detta innebär också att det redan idag finns stora luckor i kollektivt resande samt att infrastrukturen raseras i och med att gator och vägar inte längre behöver underhållas i områden som saknar företag och har ytterst marginell befolkning. Och så fortsätter spiralen...

Jag "fick" en DVD-film som bilaga till en kvällstidning. Lockbete som skulle få mig att vilja köpa de kommande filmerna i serien så klart. Så jag stoppade DVD:n i datorn när jag kom hem och den startade och Windows Media Player sa nej Du - den där vill inte jag spela upp....
...Det var dags att plocka fram icke standard uppspelningsprogram. Det blir nog inte köpt några kommande filmer om man skall krångla för att kunna se den...
Kan just undra vad det är för skillnader och likheter mellan Ipred-lagen och FRA-lagen? Jag har inte lyckats reda ut det ännu. Skulle väl vara att den ena inte får användas inom Sverige och den andra skall användas inom Sverige... Övervakning är det ju frågan om i båda fallen.


Vi är en grupp varslade hantverkare..... Det var inte speciellt längesedan som det var brist på hantverkare och branschen skrek efter folk... samma folk som 6 månader senare är överflödiga. Snacka sedan om respekt... ja eller snarare brist på respekt. För jag tror inte en sekund på att folket i ledningsposition togs på sängen. Tvärt om såg dom om sitt eget hus och övergav sina arbetare. Girighet och brist på respekt...
Ett intressant tillägg till varslade jobbare av alla sorter är att A-kassa icke ger rätt till banklån. I vart fall inte på Swedbank. Grundprincipen är att man skall ha en stadig och långsiktig inkomst... jaha där sprack även lånemöjligheten för bussförare eftersom lönen för en bussförare utgår en begränsad tid.


Alla som arbetar inom kollektivtrafiken är medvetna om de usla arbetstiderna och då kan ju en studie som säger att långa arbetspass (12-timmar) kombinerat med lång ledighet kan vara bra...men den där långa ledigheten är avgörande för hälsan eftersom det visat sig vara oerhört viktigt för att orka köra de långa passen. Här har dessvärre kollektivtrafikbranschen inte riktigt förstått kopplingen... och tuffar vidare med långa arbetspass utan lång ledighet. Men forskarna säger så mycket dumt nu för tiden som man absolut inte vill höra.


Nu är så kallade PDF-dokument farliga för datorn. Inget vidare tycker man säkert på Adobe! Foxit Reader löser problemet... Programmet saknar alla finesser som gör en PDF-fil farlig.


Jag vill också ha betald utlandssemester på socialens bekostad. Min psykiska hälsa påverkas negativt av att jag aldrig har råd att ta semester medan andra får sin semester utomlands betald via socialen. Jag känner mig helt enkelt förfördelad. Man har ingen respekt för min mentalhygien.


Inga kommentarer: