06 februari 2009

Fredagen den 6 februari 2009

Idag var det nollgradigt och det snöade och det slirade och det fanns medtrafikanter som inte hade så bråttom. Av någon anledning var det rätt så bråttom att gå ut och berätta att Mariedalsgatan i Borås skulle vara avstängd och det gick t o m ut ett allmänt anrop - sedan blev det tyst. Att dom öppnade gatan dagen efter var det inget utskick om, inte heller något allmänt anrop som jag hörde.
Inte en enda av "mina" hållplatser var plogad eller skottad idag...inte ens Lockryd var åtgärdad - det säger ett och annat om synen på kollektivtrafik utanför städerna. Man kan verkligen undra om vi landsortschaufförer är ett utdöende släkte? Det blir knappast ett ökat resande med den attityden.
I Göteborg minskar biltrafiken utan biltullar. Kan det vara höga bensinpriser som är orsaken. I alla fall så ökar resandet med kollektiva färdmedel med 5% och där är det skottade hållplatser.


Jag hörde ett uttryck i Debatt: Bara idioter löser konflikter med knytnäven! Hur räknas stridsflygplan och tanks i den tankegången? Jag bara undrar? I detta sammanhang är det intressant att få reda på hur bussföraren i Malmö tänkte när han skulle lösa en stökig bussfärd med kniv? Jag hoppas att det går att räkna bussförare med kniv på ena handens tumme.


72-årige Tobias Rawet från polska Łódż har gått igenom något av det mest fruktansvärda som en människa kan råka ut för. Han har varit offer för nazismen i Tyskland under andra världskriget - och överlevt. Nu är han ute och föreläser i skolor om vad han gått igenom och SVT har följt honom i dokumentären "Räddad Av Fienden", vilken jag såg idag över nätet. Jag är mest förvånad över hans livsglädje. Trots det som han genomgått som liten pojke så hade han en enorm styrka och jag kan inte sticka under stolen med att jag berördes starkt av honom och hans berättelse. Han har redan som litet barn fått sitt livsvärde berövat. Han har levt ett hårt liv i både gettot i Łódż och i koncentrationslägret Ravensbrück där han inte varit värd någonting bara för att han råkade vara jude.
Vad som aldrig upphör att förvåna mig är att staten Israel inte har lärt sig av förintelsen - för nu står politiker, som vill bli valda i kommande val, och lovar att krossa palestinier med "fel" åsikt. Sedan hjälper vissa palestinier till genom att stå ihjäl andra palestinier med "fel" åsikt. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma "fel" åsikt.


Efter att ha läst lite artiklar om teknikkonsulter så inser jag att man har på tok för dålig utbildning i skatteplanering. Den avancerande varianten av skatteplanering med stora pengar spridda över hela jordklotet. Dessvärre är inte lönen som busschaufför så väl tilltagen så att det går att köra med avancerad skatteplanering. Men hade man nu lyckats bli teknik- eller it-konsult så hade chansen att bli äckligt rik varit betydligt större. Min idrottskarriär tog slut just efter det den börjat - när ett klätterep lossnade ifrån taket i en gympasal. Det stora felet var att jag befann mig i klätterrepet strax under taket och trägolvet i en gympasal är djävligt hårt. Där rök min chans att bli otrevligt rik idrottsman med bostad utanför Sverige.


Som busschaufför har Du rätt lite möjlighet att få bestämma, så vi borde vara idealpersoner när vi kommer till äldreboendet. När man hamnar på "hemmet" blir man omyndigförklarad. Där får Du inte bestämma - det gör personalen (det är ju deras arbetsplats Du befinner Dig på).



Buzznet :

Inga kommentarer: