22 februari 2009

Söndagen den 22 februari 2009


Verkligheten är i ständig rörelse....


Först läser jag om en busskola på Tjörn. En komvuxutbildning med deltagare från Göteborg. En sak slår mig direkt när jag läser artikeln. Det här rör sig om ren omskolning av personer som blivit arbetslösa eller som nyss invandrat till Sverige. Det framgår inte om dom är lämpliga för yrket eller ej. Är t ex en högskoleutbildad ingenjör en bra eller dålig bussförare. Tidigare utbildningar avgör knappast den saken, men det känns som ett enormt resursslöseri. Är det bussförare som är framtidens yrke för alla från Volvo och SAAB som nu blir friställda? Jag är böjd att tro att konkurrensen på den marknaden kommer att bli tuff. För oss gamla stötar är det väl bara att kliva ur spår antar jag. Lönerna kommer troligen att sjunka.
Då dyker det upp en helt annan artikel, som bär på ett helt annat budskap inom samma område. SJ lägger inga anbud på lokala och regionala tåglinjer till Västtrafik. Så i framtiden får norska, tyska, holländska och franska skattebetalare subventionera billiga pendeltågsresor inom Västra Götaland. Allt beror på att tågtrafiken avregleras vid årskiftet 2009/2010. För SJ finns det helt enkelt inga pengar att tjäna på att köra tåg inom Västra Götaland när de utländska tågföretagen dumpar priserna. Detsamma gäller ju för övrigt också på bussidan. När man slagit ihjäl all lokal konkurrens kan man höja sina priser och ta tillbaka sina förlustpengar (eller investeringar i framtiden som det brukar heta). Löner och anställningsvillkor kommer självklart att påverkas, men eftersom svenskarna nu är villiga att sänka sina löner för att får jobba torde det nog inte innebära några problem.
Vi vet ju alla hur bra det är med utländska operatörer i Sverige! Jag menar att GM och Ford är väl utmärkta exempel på detta.
En tredje artikel på samma tema pekar tydligt på en annan sida av myntet. Förre VD:n för Västtrafik säger att det kan dröja 10-20 år innan det visar sig att inköpet av de italienska spårvagnarna var en bra affär - och då undrar jag hur många spårvagnsförare som fick offra liv och hälsa på den inställningen till skitbilliga spårvagnar. Det har han inte riktigt räknat på den gamle sossen. De där billiga italienska spårvagnarna har varit behäftade med en mängd "barnsjukdomar" vilket på normalsvenska brukar betyda att produkten inte är ordentligt utprovad innan den erbjöds till försäljning.


Så till något helt annat och mycket märkligt i dessa tider av piratkopiering - CDon ÖKAR sin försäljning. Detta är omöjligt! Detta kan inte hända... Det pågår en rättegång i Stockholms Tingsrätt som förtvivlat försöker bevisa att branschen håller på att dö och så kommer någon och sticker hål på bubblan genom att gå från cirka 12 miljoner till 1 miljard i omsättning. Förklara det den som kan... Speciellt med tanke på hur man beräknar skadestånd i TPB-rättegången? Verkligheten är verkligen i ständig rörelse.


Inga kommentarer: