18 februari 2009

Onsdagen den 18 Februari 2009

Så intressant! Tydligen har två personer fått dela på den förra verkstadsförmannens jobb! Läckert må jag säga.... samtidigt behåller dom sina tidigare arbetsuppgifter?? Jaha!
Och så fick jag förarnytt här om dagen och då började förvirringen sprida sig. För i förarnytt står det tydligt och klart att hållplatsutropen i Borås får gott betyg. Det är tydligen bara Borås Tidning som förstått hur bra dom är. Den svindlande tanken att kvaliteten på dessa hållplatsutrop ligger i paritet med biljettsystemet "Hajen" kan väl ändå inte vara korrekt eller? För det kan väl inte vara en undermålig produkt som är orsak till BT:s artikel? Aha det är den där sönderstressade föraren som fingrar på utrustningen på varannan hållplats...Tror inte på den heller!
Det var visst lite delade meningar om systemets förträfflighet när man läser texten noga i förarnytt. För hur många av de där 661 resenärerna var i behov av systemet? Hur många tyckte att det var irriterande? Hur många ville köpa öronproppar hos föraren? Sådana frågor fick man inget svar på.
Hallelulja-moment. Äntligen kanske jag hinner få en utbildning på ERG av någon av de 130 instruktörerna....Då slipper man läsa sig till allt och testa på maskinen i bussen.

Så undrar jag om Västtrafik känner sig undersysselsatta? Man skall ha tre (3) tidtabellsskiften under ett år. Framtidstrafiken i Borås tillhör tydligen redan forntiden. Vi skall få trafik på sträckan Värnamo - Borås??? Och sist men inte minst lovar åter att ta bort ScandPoint ur bussarna... vi har hört det sista förr.

När jag läser om fordonskontrollen drar ett leende över mina läppar och jag minns ett samtal med vår vördade VD som i korthet gick ut på att vagnvård kostar onödiga pengar så sånt hålls vi inte med. Jojo - då skulle den fd biljettkontrollanten varit en fluga i taket och lyssnat... Bara att funktionen i sig anses nödvändig tycker jag talar sitt eget språk och i mina ögon tycker jag nog att herrarna Tony och Roland många gånger är alltför snälla... Förvisso skurar vi "våra" bussar minst en gång om dagen, men skitiga och trasiga säten och ryggstöd har vi inga möjligheter att ta hand om idag. Vi får inga utbytesdelar och vi har inte lyckats skapa den typen av rutiner fast vi försökt! I alla "våra" sex bussar är en tvätt av varje säte en nödvändighet och AC:n skitar ner "våra" innertak nått otroligt. Vi försöker hinna med att plocka allt tuggummi som hamnar i bussarna, men när det hamnar bakom elementskydd etc blir det problem. Vi har inte riktigt dom resurserna.



Den torrentteknik som Pirate Bay idag använder är redan i morgon förlegad och in träder cubit-tekniken som gör Pirate Bay överflödiga. Systemet saknar centrala register så vem skall anklaga vem.... De amerikanska företagen får väl stämma nått universitet eller så....
Det intressanta är väl egentligen att musik- och filmindustrin slår till mot sina egan kunder och inbillar sig att deras försäljning skulle höjas med miljarder kronor om all teknikutveckling utanför deras kontroll kunde hejdas! Fråga är väl hur dum man får bli!
Är det någon som minns Radio Nord och Radio Syd... förvisso försvann dom ur etern, men vi konsumenter vann - aldrig förr har vi fått så mycket skvalradio att spela in musik ifrån. Numera gör man det elektroniskt - direkt - i önskat format - i realtid. Det märkliga är att både Radio Syd och Radio Nord fick skivor av skivbolagen för att spela i dessa piratradiokanaler och skivförsäljningen steg, trots att man lätt kunde spela in musiken från dessa radiokanaler. Oj så tokigt det blev! Senare kom Svenska Staten på att man kunde tjäna pengar på reklamradio och man ordnade aution på lagliga frekvenser. Sedan kom Webbradion.....

Någon bloggande galning tror att utseendet på det åtalade ligger dom till last, inte deras eventuella handlingar... hoppsan.
Men som jag skrev redan i går -- vad är det som åtalas? Jo tekniken att kunna dela med sig samt själva den bärande delen - dvs Internet...
Jag är lite osäker på om man anklagar dessa fyra herrar för att ha skapat bittorrent-tekniken eller ej. Tydligen har "deras" teknik skapat en torrentfil som är något frukansvärt hemskt och som tydligen anropar ett antal så kallade trackers på olika torrentnätverk.
Annars kan vi väl alla gå över till t ex TankaFett istället för TPB så är ju dom inte "olagliga" längre, eller hur - inga användare = inte olaglig!
Åklagarens taktik tycks klar i vart fall - tråka ut rättens ledamöter så att dom avkortar rättegången innan dom dör av leda.....Dessutom verkar han ha 0-koll på de tekniska termerna. Man gör också saker på Internet och inte via Internet....???

Jag har också läst idéer om att man skall logga in på Internet med någon typ av verifieringsdosa, ID-kort eller liknande så att man kan slå fast vem som sitter vid tangentbordet. Klantig idé! Nån nörd med onormalt kontrollbehov som varit framme igen.

Så en kommentar till en kommentar:
Veolia är inblandade i medhjälp till pågående krigsförbrytelser i Palestina. De understöder och förvärrar dessutom Israels brott mot Haag-förordningarna samt artiklarna 49 och 53 i fjärde
Genèvekonventionen. Veolia ska därför uteslutas från all offentlig upphandling i Europa enl EG-direktiv 2004/18 vars syfte med villkoren för deltagande dessutom är att bekämpa brottslighet.
http://electronicintifada.net/v2/article10295.shtml

Ett problem här är att det angivna EG-direktivet 2004/18 handlar om offentliga upphandlingar (dvs upphandlingar som myndigheter och liknande gör) och mig veterligen är inte Västtrafik någon myndighet. Inte ännu i vart fall. Att sedan en partsinlaga som The Electronic Intifada tycker till om Veolias agerande i Israel är naturligtvis helt okey... det är deras rätt (tills vi får Internetcensur). Om kommentaren hade varit korrekt är jag säker på att BLABs jurister utnyttjat detta maximalt, men det har dom alltså inte gjort! Sedan kan man ha synpunkter på hur multinationella företag tjänar sina pengar. Just nu pågår en het debatt om GM:s bristande affärsmoral eller snarare frånvaro av affärsmoral...

Ja jag erkänner - jag är avundsjuk! Sveriges tredje största bloggare (knappt torr bakom öronen) drar in cirka 50.000 i månaden...
Fast jag bloggar ju knappast om vilka signaler en viss klädkombination sänder ut - nej jag tycker nog att de flesta tjejer totalt saknar klädsmak idag - ingen stil alls... men sånt vill ändå ingen höra - det ligger inga miljoner och kluckar i en sådan åsikt. Själv kör jag uniformsstilen...hör liksom till jobbet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Konkurrenskommissionen upp­märksammar och motverkar fall där offent­liga or­gan ge­nom överträdelse av lag, genom sub­ven­tioner eller genom att sammanblanda myndig­hets­utövning med annan verksamhet snedvrider konkurrensen. KKO har för det kommunala trafikhuvudmannabolaget Västtrafik AB, i en slutlig bedömning 030618, klarlagt gällande rätt:

Offentliga upphandlingar regleras genom lagen (1992:1528) om offent­lig upp­hand­ling (LOU). Lagens bestämmelser omfattar enligt 1 kap. 2 och 6 §§, förutom statliga och kom­munala myndigheter, även bolag som har inrättats i syfte att täcka behov i det allmännas intresse – under förutsättning att behovet inte är av industriell eller kommersiell karaktär – och vars kapital huvud­sakligen har till­skju­tits av en kommun eller vars sty­relse till mer än halva anta­let ledamöter utses av en kom­mun.
Enligt 2 kap. 7 § kommunallagen (1991:900) är kommunerna med några undantag[2] för­bjudna att (direkt eller indirekt, via företag) bedriva närings­verk­samhet, så får emellertid ske om den drivs utan kom­mersiellt vinst­syfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anlägg­ningar eller tjänster åt med­lem­marna i kom­munen. Kommunala företag är som regel således skyldiga att följa upp­hand­lings­lagens bestämmelser. Myndigheter och företag som om­fattas av upphandlings­lagens bestäm­melser benämns i lagen som upp­hand­lande enheter.
Tjänster för landtransport, inkl. säkerhetstransporter, kurir- och taxitransport, utom postbefordran (A-tjänster, kategori 2) skall, om det samlade upphand­lings­värdet överstiger ett i lagen angivet trös­kel­värde motsvarande ¤ 200.000 eller 1,741 miljoner kronor, upphandlas enligt de av EG-direktiv styrda bestämmelserna för den s.k. klassiska sektorn som finns införda i 1 kap., 5 kap. samt 7 kap. LOU. Som huvudregel gäller därvid att förekommande upphandlingar skall genomföras enligt s.k. öppet eller selektivt förfarande.

Jöran Spångberg sa...

Så detta skall bevisa att Västtrafik lyder under lagen om offentlig upphandling, men hur plockar Du bort Veolia ur upphandlingen? Det var väl ändå det som var den springande punkten?
Och varför har i så fall inte bolagets advokater kastat ut Veolia ur historien för länge sedan. Dom borde ju vara bannlysta i hela EU och ända kör dom en jäkla massa linjetrafik både i Sverige och andra EU-länder.
Det finns ett stort svart hål i beviskedjan är jag rädd... fyll det gärna.

Anonym sa...

Du kan vara lugn för att de plockar bort sig själva! Men historien började helt nyligen.

Veolias varumärke är rökt en gång för alla sedan de förlorat trafiken i Stockholm till MTR.
Det var just under SL:s beslutsprocess riskerna med kopplingen till Veolias oetiska verksamhet kom upp på bordet.
Se: http://www.etc.se/artikel/19827/daerfoer-foerlorade-veolia

Att inte Västtrafik ställer etiska villkor i sina upphandlingar vittnar om total okunnighet om de krav och förväntningar som kunder och ägare (ägare = skattebetalare) tar för givet.
Tror du Västtrafik överhuvudtaget fattat det negativa PR-värdet i kopplingen till Veolias illegala verksamhet i Palestina?