14 februari 2009

Lördagen den 14 Februari 2009

Jaha! Nu står allt klart för mig.... Nu är det klarlagt! Jag har haft en på tok för hög lön. Kronofogden har just slagit fast att en villaägare på landsbygden lever gott på 9.000:-/månaden. Förra året tyckte samme kronofogde att det skulle till 10.500:-/månaden. Uppenbarligen har finanskrisen något med detta att göra. Lönesänkning med 1.500:-/månaden. Antagligen vill man förvandla Sverige till ett låglöneland. Fråga Kronofogden för dom vet allt. Dom har register på allt och alla.
För övrigt är det värt att påpekas att dom absolut vassaste företagsledarna i detta landet finns på skattemyndigheten. Det är synd och skam att dom finns där och inte i näringslivet, det är just nu vi behöver dom. Då skulle arbetslösheten vara som bortblåst. Glöm finanskriser!
Man bör nog också erinra om att Försäkringskassan har den i särklass bästa vårdpersonalen. Det trista är att dom har så risiga mottagningstider...
Med tanke på den kommande PirateBay-rättegången så satsar Stenungsunds bibliotek på fildelning. Med andra ord är all fildelning inte olaglig. Det biblioteket förordar Linux Ubuntu medans jag har lärt mig tycka om openSuse.
Med tanke på just Pirate Bay-grejen så borde väl sökmotorer som Google, Yaho med flera också åtalas. Dom förmedlar ju i hög grad information om vart man hittar upphovsrättsskyddat material....

I lilla Dalstorp blev 34 personer utan jobb. Vad gör dom? Dom går ut i gemensamma tidningsannonser och söker nya jobb. Tufft. Kan det vara nått att ta efter? 25 depåbussförare söker nya utmaningar? Det är nog värt att tänka på....
I samma veva kan man läsa om att det skall börja rulla lyxbussar mellan Göteborg och Oslo - jojo.. Den grejen med bland annat benutrymme har jag bloggat om tidigare.

Allt fler nobbar bussen i Borås. I Göteborg är det tvärt om! Kapacitetsproblem har lett till överfulla bussar påstår Västtrafik! Jag blir i alla fall mycket förvånad när jag läser sådant! Skulle alltså stadsbussarna i Borås ständigt köra med olagliga överlass - är det detta Västtrafik antyder? Att stå upp och knö är inte attraktivt! Vad svammlar man om? Traditionella stadsbussar har cirka 40% sittplatser och 60% ståplatser. Nästan hela högersidan utgörs av dörrar. Ett års leverans på ny buss, men om jag minns rätt köpte BL in ett antal begagnade rätt så nya bussar? Jag tycker ibland att det verkar som Västtrafik använder sig av ovanligt korkade ursäkter.
Men jag gillar damen som reklamerade sitt årskort eftersom hennes pendeltåg aldrig höll tiden. Tuff dam som tyckte att varan inte motsvarade förväntningarna.

Jag vet att jag skrev att Göteborgs Stad köper ytterligare spårvagnar från Italien trots ett utbrett missnöje med dom, men den verkliga grejen med det hela stavas "l å g g o l v". Om man nu kräver låggolvsvagnar och låggolvsbussar måste man samtidigt ha klart för sig de nackdelar som ett sådant beslut innebär. Det blir naturligtvis hårt och ofjädrat. Låggolvsbussar saknar med naturnödvändighet fjädring. Fanns det fjädring skulle hela underredet dunka i backen. Visserligen brukade besiktningen gnälla om mina bilar hade dålig fjädring - och dom brukade mumla nått om taskig väghållning på ojämna vägar och ordet farligt smög sig in. Detta gäller givetvis inte bussar - bara personbilar.

En helt udda grej är allt skriveri runt Windows 7 - som naturligtvis ingår i Microsofts marknadsföring! Den mer intressanta frågan är väl om vi behöver en ny Windowsversion varje år? Har skrivmaskinen i den gamla upphört att fungera eller har kalkylarket lagt av? Jag fattar inte de hysteriska uppdateringarna ur konsumentsynpunkt... Att Bill Gates ständigt vill sälja nya märkliga licenser är lättare att ta till sig.


1 kommentar:

Anonym sa...

25 depåbussförare söker nya utmaningar på Veolia?

Veolia är inblandade i medhjälp till pågående krigsförbrytelser i Palestina. De understöder och förvärrar dessutom Israels brott mot Haag-förordningarna samt artiklarna 49 och 53 i fjärde Genèvekonventionen.
Veolia ska därför uteslutas från all offentlig upphandling i Europa enl EG-direktiv 2004/18 vars syfte med villkoren för deltagande dessutom är att bekämpa brottslighet.
http://electronicintifada.net/v2/article10295.shtml