30 januari 2009

Fredagen den 30 Januari 2009


Imorse var bussen iskall som vanligt. Efter fullbordade turer gick jag till det garage där automatsäkringarna sitter och då blir jag förvånad. Två av tre faser var avstängda. Jag slog givetvis på dom... Måste kolla att dom är på även i helgen och på måndag morgon så att inte någon buss löst ut två faser. Man kan aldrig så noga veta.


Ibland tror jag att verkligheten överträffar dikten. När jag kommer hem idag så upptäcker jag till min förvåning att jag bytt telefonoperatör? Jag har dock inte beställt nått byte av operatör - jag har haft Tele2 i många år nu. Har fungerat utmärkt! Ringer alltså till Tele2 och undrar varför jag bytt operatör och frågar samtidigt vem som har tagit över efter Tele2? Det enda Tele2 kunde svara på var att jag bytte operatör den 27 januari men dom kunde inte se vem som tagit över och det skulle ta 14 dagar att ta tillbaka abonemanget från den okända operatören (vete katten hur dom skulle bära sig åt då). Alltnog och emedan så var deras råd att ringa runt till alla operatörer och fråga om jag var kund hos dom...jättesmart. Jag fick lite tips om att den och den var inblandad men tröttnade snabbt och ringde Telia. Nej Du är inte kund hos oss! - Vem är jag då kund hos? --- Ett ögonblick----- Jo Du är kund hos Phonera (som i sin tur anlitar AllTele till fast telefoni). Dom har telefonnummer 040-6221000. Så nu vet jag vem jag skall ringa imorgon.


Annars är det fredag och sedvanlig kalabalik på Resecentrum runt 08:20 - 08:50. Det gäller att hålla sig undan. En viss Bus4You-chef kommer då fram och gratulerar mig? Jo jag hade nyss haft namnsdag? Fast nu var det inte namnsdagar saken gällde. Jag hade äntligen fått gehör för min idé att linjen skulle förlängas till Ullared. Trots segt motstånd från Västtrafik i flera år skulle det äntligen bli verklighet. Två olika trafikhuvudmän kunde plötsligt samarbeta. Nu skall bussresenärerna slippa den långa väntan vid byte i Älvsered ( och att vänta på nästa buss när den som skulle varit där inte hållt samtrafik ). Tro mig! Genast såg en sniken politiker chansen att ta åt sig äran. Nu är det endast en direktbuss om dagen i skede ett så det återstår en hel del påverkan innan det hela fungerar på riktigt. Varför denna halvmesyr förstår jag inte? Är det Västtrafiks sätt att bevisa att det inte är lönsamt att göra så här. Om man vill åka direktbuss hem från Ullared får man nämligen övernatta.


Så kom ett veckobrev som sa att läget om förlängning av vårt uppdrag inte resulterat i något ännu! Okey då... Det är ju tämligen glasklart att vår VD inte vill köra för samma pris som gett honom förluster månad efter månad. Han hade ju velat krypa ur det nu utgångna avtalet för cirka två år sedan. Så det förefaller rätt så glasklart att en komponent i detta är prisfrågan.


Om jag förstått vissa saker rätt så har det förekommit någon typ av trojaner i en viss krets av MSN:are. Denna har sedan slått ut hela operativsystemet sägs det.. Kan med andra ord vara värt att se upp med vad man får för länkar skickade till sig via mejl och MSN. Allt är inte av godo. Det skulle visst gå några liter Jolt Cola för att rekonstruera burken/burkarna....Låt inte så där muntert. Noterar att två andra på MSN som nästan alltid är inne - ligger nere nu också... kan dom blivit smittade? Vi får väl se när dom poppar upp igen?!
Apropå det såg jag aldrig till den förare som körde vår tjänst 5 idag. Kan det ha varit en blyg person tro.


Jo det var så sant. Min trafikledning påpekade mycket vänligt och trevligt att det var halt idag och jag frågade lika vänligt vilken tidtabell vi då skulle tillämpa? Den vanliga tyckte den trevliga trafikledaren...??? Den gäller för sommarväglag utan halka och låg trafiktäthet. Med andra ord - skit i halkan och stå på för att komma i tid.
Som ett apropå till detta har det förekommit en mängd klagomål på hållplatsen Aplared R27 intill tappen. Den är så in i helvete felgjord så det är nästan inte möjligt och salt eller sandbilen hoppar oftast över den... Den hållplatsen borde förbjudas. Sedan står det en passagerare på hållplatsen Billeberg i riktning mot Svenljunga. Maken till trafikfarlig hållplats får man leta efter! Den stackars passageraren skall alltså stå PÅ VÄGBANAN och vänta på bussen och bredvid sig har hon/han ett stabilt vägräcke. Att hoppa undan för närgångna bilar finns liksom inte. Kära Västtrafik: Hur länge skall detta få fortgå?






Buzznet :

29 januari 2009

Torsdagen den 29 Januari 2009

Kort och kärnfullt


En typisk ärtsoppetorsdag (utan ärtsoppa). Som vanligt en utkyld buss men dagens variation var att den dessutom var rejält skitig innuti och innehöll mängder med skräp. Det nästan en full ICA-plastpåse när jag var klar. Det är inte särskilt smart att komma med en ostädad och skitig buss för att köra skolbarn, som lätt uppfattar det som att det är fritt fram att fylla på med mer skräp.
Inventerade snabbt vad som fanns i tvätthallen och rådgjorde med min chef om vad som borde göras och vi blev snabbt överens om vad som skulle ske.
Bussen som läcker motorolja kom i god ordning till verkstaden och jag hoppas vi slipper se den i det skicket igen. Bussen som kokade mitt i vintern kom under behandling igår och jag hoppas dom lyckades klura ut varför... ett tätt kyl är nog dessvärre inte rätt svar.
Någon har repat hela högersidan på vagn 240, men jag har inte sett någon skaderapport så jag undrar fortfarande vad som hänt. Har bett min chef kolla!


Läser i Metro att 1000 ungdomar lever på att råna... och man gör lite väsen av det, men man missar alla direktörer som rånar folk flera gånger om dagen. Jag känner att Metro nog tappat focus. 50+:arna är vana att stå i kollektiva färdmedel kan man också läsa och det var ju ingen direkt nyhet. Bland de första sittplatser som blir upptagna i en buss är handikapplatserna.
Min förvåning stiger när man hör talas om att vi skall få fler biogasstationer i Sjuhärad. Min verklighet är den att alla lokala tankställen är avvecklade och uppgrävda och att man redan är för sent ute. Vi har redan offrat glesbygden och miljön på pengarnas altare. Att etablera nya tankställen i dessa områden kommer att kosta en hel del eftersom det gamla bokstavligt talat är utplånat.




Buzznet :

28 januari 2009

Onsdagen den 28 Januari 2009


Onsdag...




Kommunikationer


Den 27 mars 2007 utfärdade dåvarande trafikchefen en organisationsförändring som innebar att NN blir lagledare, depåchef från och med första april 2007. Full omorganisation skall ha genomförts till den sista maj samma år. På varje depå kommer en kontaktman att utses om vi finner ett sådant behov. I detta skede får jag intrycket av att NN är depåchef, uppbackad av företagsledningen. Sedan händer det saker.
I annonser söker företaget en ny Trafikchef som ska vara stark, tydlig och målmedveten med förmåga att få med sig medarbetarna, utveckla verksamheten och få saker gjorda.. Jag läste bara innantill.
Den 31/10 2008 skriver NN att MM tar över vissa arbetsuppgifter. Men då hade nog NN inte längre uppbackning av företagsledningen. Denna har på senare tid agerat på ett sätt som undergrävt NN:s ställning som depåchef.


Så kom beskedet att vi inte räckte hela vägen och att 45% av personalen skulle väck! Då gick väl proppen ur liksom.....
Besked om uppsägning på grund av arbetsbrist. Härmed sägs Du upp från Din anställning vid Borås Lokaltrafik AB. Uppsägningstiden utgör 4 månader och anställningen upphör tidigast 4 månader efter det du fått del av detta uppsägningsbesked, det vill säga 2009-06-13.
Någon undgick att bli uppsagd på vår depå pga pensionsskäl. Stiligt!


Så nu råder ett slags tillstånd av anarki i viss mening.....


Den 15 februari skall vi lämna in vår semesterplanering??? Hallå eller! Var vi inte uppsagda till den 13 juni? Nåja planeringen måste ju rulla vidare.....


Så läser man en annons från företaget som skall ta över färdtjänsten från BLAB. Dom behöver personal i Borås. Kraven är Vägverkets taxiförarlegitimation, minst ett års vana av yrkestrafik och god lokalkännedom. Tittar man sedan på deras hemsida skiftar verkligheten: Företagets hjärta och ansikte utåt utgörs givetvis av de välutbildade, rutinerade och ansvarstagande förarna. Framgår dock inte riktigt på vilket sätt dessa förare är välutbildade och framför allt speglar inte annonsen några sådana önskemål. Man har med andra ord lagt anbud (och vunnit det) utan att ha personal för uppdraget. Nu är jag övertygad om att den personal som flyttar över från BLAB till detta företaget både är kunnig och välutbildad så det var inte det som var poängen. Borås Stad leker med sitt eget bolag och äventyrar anställningstryggheten för en del av sina innevånare. Cyniskt!


Skall man behöva läsa tidningen med vantar - nygammalt argument från passagerare som inte uppskattar en iskall buss på morgonen (vem gör det?).


Sedan är det intressant att se hur brått vissa resenärer har - dom har så brått att dom äter sin frukost på bussen. Undrar hur stressade dom är resten av dagen.


"Hos oss handlar det inte om att få kunden att resa med oss - vi vill bara inspirera kunden." Jojo - vem tror på slikt tal? Snygg men föga trovärdig omskrivning.




Glesbygdspolitik


Jag satt och funderade på en lite klurig grej - undrar just hur många mil det går åt per dag för att hålla liv i ett litet samhälle utanför tätorten? Detta med anledning av att man ifrågasatt miljöaspekten vid nedläggning av skolan i samhället. Alla som bor i det lilla samhället måste resa bort för att få sin utkomst och sedan resa hem igen för att vila upp sig och för de som inte arbetar längre måste någon åka till dom för att sköta om dom och sedan måste vårdpersonalen resa hem igen. Vill man köpa något måste man åka bort och hem igen. Samhället är med andra ord en krympande sovort som helt lever tack vare bilismen (kollektivtrafik är inte att tänka på). Är detta vettigt eller inte - är väl en rimlig fråga att ställa sig? Jag gör det i alla fall... Pendlingsavståndet till städer är som kortast 6,5 mil enkel väg. Det är 13 mil per dag.... Kanske skolans vara eller inte vara är den stora miljöboven. Kan det rent av vara så att man klagar på fel saker? Vore det inte rimligare att kräva att det kommer arbetstillfällen till det lilla samhället för då kommer de andra frågorna att lösa sig själva. Fast så får man väl inte tänka!?




Själv har jag namnsdag idag, men det har ingen lagt märke till..... hihihi.




Buzznet :

27 januari 2009

Tisdagen den 27 januari 2009


I morse utfärdades lokal halkvarning i lokalradion. Jag nappade åt mig tidtabellen, men där stod inte ett ord om lokal halkvarning. Letade efter dimma - inte ett ord..sökte på snö och is... inget resultat! Det verkar vara begrepp som är okända i tidtabellernas värld.
Att byta buss och ta en annan buss än den som står i "ditt" garage händer med jämna mellanrum och de som brukar ha mest problem med det är ofta de som gör så själva. För övrigt saknades förbandsväskan fortfarande i vagn 260 - lite märkligt med tanke på alla tjusiga elektroniska felrapporter om den saken och alla telefonsamtal som har ringts i ärendet...lika förbannat saknas den ännu.
Alltnog och emedan anlände två löddriga och kokande bussar till Borås Resecentrum, den ena var min den andra tillhörde Veolia. Lösningen på problemet var enkel - vi samarbetade! Och vi kunde båda rulla vidare efter en liten stund.
Dagens fråga är om tidningen Metro är ett nedskräpningsproblem i våra bussar? Svaret är ett tydligt JA!
Jag hade faktiskt inge aning om att man är omyndig på ICA om man är under 30 år... det var en nyhet.




Buzznet :

26 januari 2009

Måndagen den 26 Januari 2009


Den lilla människan


Kära linje 555 i Älvsered... Varför i helvete kan Du aldrig vänta på mig om jag är lite sen? Jag menar bara att väglaget och sikten är inte alltid på topp. Ibland har jag faktiskt passagerare som vill åka vidare med Dig. Visserligen fick jag ut en iskall buss på morgonen och blev lite stel i lederna, men det kan ju inte linje 555 rå för. Kan möjligen förklara att jag var lite sen - det tar tid att tina!


Fast nu skall vi följa livet som uppsagd busschaufför fram till finalen den 13/6 2009. En sak som nästan omgående slår en är frånvaron av facklig aktivitet. Från det hållet har ännu inte kommit ett pip, men det skall man nog inte bli förvånad över. Ett rykte - trovärdig källa - gör gällande att nuvarande fackordförande på företaget skall lägga av.
En intressant sak som hände när Elmo Calf i Svenljunga reducerade sin personal var att det lokala taxiföretaget plötsligt fick besök av garvare med D-kort. Dom lider inte av personalbrist längre. Hur många som tog kontakt med BLAB är en hemlighet. För övrigt skall LAS nog utläsas som Lag om avsked för arbetsbrist uppstår alltid när arbetsgivaren säger att det är så! Visserligen är arbetsgivaren skyldig att pröva omplacering, men sådant trollar man bort med lite omorganisation i lagom tid innan. Resultat = det finns inget att omplaceras till. Fast allt är inte nattsvart....man har rätt att på betald arbetstid söka nya jobb. Sedan skall man också komma ihåg att begära såväl arbetsgivarintyg som tjänstgöringsintyg. Det skall dessutom finnas något som heter AGF-KF där man kan få ersättning vid arbetsbrist. Kan vara värt att kolla upp.


De gånger som någon sagt upp sig på min depå har näste man bokstavligt ryckt uniformen ur händerna på vederbörande, så någon brist på förare föreligger inte - möjligen på kompetens, men den värderas å andra sidan inte. Så i praktiken värderas inte den enskilda individen.


Långa arbetspass är ett hot mot flygsäkerheten skriker pressen med stora rubriker. 13 - 14 långa arbetspass. Det är direkt ohälsosamt???? Som bussförare undrar jag vad dom gapar om? Vill dom där bussförarna i luften göra sig märkvärdiga. Skulle samma arbetspass nere på moder Jord vara ofarliga eller kan dom äventyra trafiksäkerheten. Eller har den flygande personalen en egen logik.


Avveckling


Det har tydligen varit möte om nedläggning av skola och förskola.... Kan undra hur man tänker. Visst vill man rädda det som räddas kan i sin hembyggd, men det är enorma krafter som strävar i annan riktning. Det är inte lätt att hålla liv i en bygd som saknar arbetstillfällen och där nativiteten sjunker. Innevånarna faller ifrån en efter en och inflyttningen knappast är häpnadsväckande. Många hus och gårdar förvandlas till sommarhus för rika tyskar och danskar. All samhällsservice har sedan länge övergett bygden. Bilverkstad och affärer har kastat in handduken och lantbrevbärarens servicegrad har skurits ned. Det är tyvärr svårt att bibehålla skola och dagis i det läget.
Det som skall vända en sådan utveckling är att det uppstår hållbar näringsverksamhet i bygden och att det föds fler barn och att antalet innevånare radikalt ökar (inte minskar).
De barn som vuxit upp i dessa små samhällen har till 90% gett sig av och planerar inte att återvända. Vad skall dom återvända till. Arbetslöshet? Personligen tror jag inte på protestmöten i skolan utan mera på att ragga entreprenörer som tror på bygdens förmåga att genomföra deras nytänkande så att nya arbetstillfällen uppstår. Då får vi en utveckling istället för avveckling....




Buzznet :

25 januari 2009

Söndagen den 25 Januari 2009


När det gäller arbetsmiljön i en buss visar studier hos VTI att det finns en hel del att utveckla och förbättra. Då menar gubben både den fysiska miljön och den psykiska miljön. Den som kan uppnå samsyn mellan olika intressen i denna fråga borde få nån typ av Nobelpris.
Begreppet hot och våld är medvetet lämnat åt sidan för tillfället, men det är givetvis också ständigt närvarande.
Gubben och hans kollegor har ett stillasittande jobb där det är arbetsplatsen som är i ständig rörelse. Förarmiljön utgörs av en kraftigt begränsad yta som borde vara utformad för att ge en maximalt god arbetsmiljö. Dessvärre avviker verkligheten från dessa vackra ord. Instrumentpanelen skall vara ergonomiskt indelad så att föraren kan nå alla instrument utan att lämna sin sits. Det står dock inte ett ord om att prylarna ska fungera. Förare som kör stadstrafik bör uppfatta sin förarmiljö på ett sätt medan förare som kör utanför tätorter har en annan syn på samma sak.
Det har gjort studier på förarplatsen med sikte på värme/kyla, dålig luft, ljud- och vibrationer, säkerhet vid kollision, sikt, belysning med mera, men det inte hänt så mycket. Gubbens bussar har till exempel så dåligt utformade reglage för defroster och värme att de i praktiken är oanvändbara. Som bussförare borde man köra med hörselskydd för det är ett djävla liv i förarmiljön. Förarplatsens mått lär bygga på mätningar på folks kroppslängd under yngre stenåldern (det är nog därför man vill få in barnarbete i branschen [18-åringar]). Den dåliga sikten i moderna bussar gör att det finns problem med sikten vid bakdörrarna, vid backning, när man skall köra ut från hållplats och inte minst i korsningar. Låter inte speciellt trafiksäkert vill gubben påstå. Den yttre belysningen varierar i kvalitet och det kan vara svårt att upptäcka passagerare på hållplatser.
En liten summering kanske kan vara på sin plats. Vibrationer från gupp, dåliga gator/vägar och annat fortplantas till antika förarstolar och förarna får rygg/nackproblem och "vita" händer. Dåliga vägar, gupp och liknande skapar stress och trötthet som äventyrar trafiksäkerheten och som förlänger omloppstiden (fördyrar trafiken) och ökar busslitaget.
Gubben och hans många kollegor upplever också ljusreflexer i rutorna som ett stort problem. Dessutom verkar man helt ha glömt bort siten åt sidorna - speciellt åt höger. Sikten i sidobackspeglar är det ofta lite si och så med av varierande orsaker utanför förarens kontroll. Närsikten runt fordonet är i princip noll.
Att de flesta bussbolag har fullkomligt sjuka lösningar på hur utrustningen för biljetthantering placeras och ordet ergonomi verkar inte vara uppfunnet ännu... På sina håll har man problem med instrumenteringen och att kunna tolka den information som dom kanske ger.
Gubben och hans gnälliga kollegor är långt ifrån ensamma i sin kritik när det det gäller luft, defroster, AC (förarplatsklimat med ett ord). Här brister det rejält och förarplaserna hänger inte med i årstidsväxlingarna. Man hämtar till exempel ut en iskall buss en vinterdag och får en kokhet vagn en sommardag. Bussarnas inre klimat klarar inte av att jämna ut årstidsskillnaderna. En AC på förarplatsen kan man bara drömma om (om det nu är en vettig lösning överhuvudtaget). Vad VTI-studierna inte tagit upp är fordonsunderhåll kontra upphandlingssystemet, men det kanske inte är en politiskt korrekt kunskap. Däremot borde frånvaron av vägbulor och undvikande av dåliga vägar vara en ekonomiskt sporre för bussentreprenörerna och trafikhuvudmännen.
En märklig omständighet är att det inte finns något dåligt väglag... det förefaller vara torrt optimalt väglag året runt vilket är märkligt verklighetsfrånvänt.
Så ser det ut när akademiker tittar på bussförarnas verklighet. Vad blev då slutsatsen? I all enkelhet slog man fast att endast 12 % av förarna ansåg att detta var ett framtidsyrke, resten betraktade bussjobbet som ett hyggligt extraknäck. Men tanke på den obefintliga anställningstryggheten och risiga arbetsvillkor klassar man inte konsten att framföra buss som något man skall satsa på. Det krävs en rejäl attitydförändring om detta skall kunna bli ett framtidsjobb.


Grunden för all förändring av verksamheten är tidig information till alla anställda. Första steget i den arbetsrättsliga hanteringen av arbetsbrist är förhandling enligt medbestämmandelagen (MBL). Fast det har ju inte berörd personal med att göra. Dom informeras alltså inte. Omplaceringar är inte aktuellt eftersom arbetsstället läggs ner.. (arbetsstället utgör inte en del av företaget). Om en överenskommelse om avtalsturlista inte kan träffas (notera dessa ord), upprättar arbetsgivaren ensidigt en lagturlista enligt 22 § LAS. Läsaren har självklart tolkningsföreträde. Regler för uppsägning p.g.a. arbetsbrist återfinns i 8-11 §§ LAS och i AB § 12. För arbetstagare som varit anställd minst 12 månader är uppsägningstiden från arbetsgivarens sida 6 månader. Arbetstagare som sagts upp p.g.a. arbetsbrist har företrädesrätt till återanställning under förutsättning att arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren mer än 12 månader under de senaste tre åren. I Gubbens fall kan det bara bli aktuellt om arbetsstället återupprättas. Skulle någon annan depå återuppstå eller behovet öka i Borås blir det inte aktuellt. Lagturlistan avsåg ju tjänstestället. Lurad eller??? Döm själv.


Arbetstagare som blivit arbetslös till följd av uppsägning p.g.a. arbetsbrist har rätt till avgångsförmåner enligt avtalet AGF-KL. Fast den informationen uteblev visst?




Buzznet :

24 januari 2009

Lördagen den 24 Januari 2009


Gubben läser med viss förvåning om ett dataprogram som hjälper restaurantbranschen med kassafusk. Inget nytt under solen.. För ett antal år sedan hade taxi tillgång till nått system som fifflade med taxametern. Det pågår ständigt ett krig mellan företagen och skattemyndigheten beroende på vårt högskatteläge. Gubben hörde redan vid späd ålder exempel på olika varianter av inkomstreducering. Sedan dess har kriget pågått. Det är väl bara att titta på Robin Hood... Det har inte hänt så mycket sedan dess egentligen.
Faktum är att Sveriges BÄSTA FÖRETAGARE jobbar på Skattemyndigheten. Dom vet precis hur allt skall göras och det är nu dom som skall rädda Sverige ur en djup ekonomiskt kris. Samma sak är det med vården... Spara pengar genom att lägga ner vårdcentralerna -- gå direkt till experterna: FÖRSÄKRINGSKASSAN. Gubben fattar inte varför man bibehåller funktioner som ifrågasätts av andra. Bättre att gå direkt på huvudet.
Det lite märkliga är att Gubbens bransch har så dålig lönsamhet att det inte ens är vettigt att försöka fiffla...Det fattas pengar redan till att köpa in ett fiffelprogram... Är det inte för sorgligt.


Vissa medarbetare saknar humor. Gubben skojade med en viss kollega... denna fattade aldrig nått och sprang sedan iväg och beklagade sig för andra kollegor. Några av dessa kollegor har nu returnerat skämtet till medarbetaren. Ska bli intressant och se om det går bättre denna gång. Relationer är en svår sak att hantera.


Se där ja - nu tar även flygbussen SMS-biljetter. Vår trafik är knappast betjänt av den typen av service eftersom vi knappast överhopas av spontanresenärer. Apropå Service! Att åka kollektivtrafik med kryckor är ingen höjdare. Tro inte att medresenärerna tar någon hänsyn till detta. Förvänta Dig inte att någon skulle ställa sig upp och ge Dig en sittplats. Handikapplatserna är upptagna av personer som är både blinda och döda. Detta med relationer är svårt det.
Hur skapar man relationer? Hur gör man sig synlig? Ett tips är att anlägga lite småbränder vid några bensinstationer och se till att man blir gripen - då får man i alla fall en viss uppmärksamhet.


Kristider - börsen rasar! Då rasar allt! Pensionerna rasar och 40-talisterna som betalat in 3ggr sin pension kommer åter att bli grundlurad...men lugn, det blir ingen statskupp. Dom bedragna kommer bara att rycka på axlarna. Det är rätt märkligt med tanke på hur många företag och politiker som under åren bokstavligt snyltat på denna väldiga peninghög som utgjorde våra pensioner. Notera ordvalet: utgjorde. För i normalsvenska skulle det kallas förskingring och leda till fängelse...Nu är det politikersvenska och då leder det till nyval. Ett exempel på hur attraktiv detta penningberg är visas när man vill flytta sitt pensionssparande. Att flytta sin andel är svindyrt och man har satt upp ett regelverk runt omkring för att avskräcka från sådana dumheter. Guldkalven får verkligen inte rymma.


Härskartekniker är normala i alla relationer. Man brukar framhålla fem huvuddrag: Osynliggörande, Förlöjligande, Desinformation, Dubbel bestraffning, Skuld och skam. Dom tre första är väl de mest använda. Osynliggörande är oerhört populärt...Den som till exempel vill framhålla sig själv informerar att det han gör är viktigt och det andra gör är oviktigt. Man kan t ex skriva under information med sitt namn. Att gå bakom ryggen på kollegor är en variant på osynliggörande. Förlöjligande är lika populärt! Det gäller att förminska motparten. Påpekar gärna högt och tydligt att någon lämnar felaktig information och har en hjärna stor som en valnöt. Bara ett aktuellt exempel! Ett annat exempel är att få en chefsperson att medverka i förlöjligandet. Desinformation eller undanhållande av information är nog i topp trots allt. Även här ingår naturligtvis konsten att vara oärlig och gå bakom ryggen på kollegor. Men det fungerar....




Buzznet :

23 januari 2009

Fredagen den 23 Januari 2009


Förarlösa bussar?


Tjena lilla bloggen... Har några småsaker att notera. Somt smått & somt lite större. Den första noteringen kan nog klassas som en skitsak. Det handlar om en liten skylt på toadörren. Skylten anlände till depån och placerades i en skrivbordslåda, tvärt emot alla givna order. Tilltaget upptäcktes och gubben får order om att skruva upp skyltarna. Nu är dom uppsatta - tveksamt om nyttan, men det är en annan historia.


Gubben skulle visst vidareförmedla en ny ordvits med anledning av bussen som skenade på Allegatan - Gatstumpen är nu omdöpt till Gasaremsan.
Den tredje noteringen är lika meningslös som de två första. Den handlar om det fullständigt meningslösa i att kompetensutveckla sig inom kollektivtrafiken. Det spelar inte någon roll om Du är Sveriges bästa eller sämsta busschaufför - när Din tid är ute så är den och Du blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Förarcertifieringen som Västtrafik tjatar om är inte ens värt plastbiten när verkligheten knackar på dörren. Gubben kan inte ens se i det komprimerade förfrågningsunderlaget att det ställs krav på certifiering... men den informationen är lite osäker. Klart är dock att alla former av kompetenshöjande åtgärder är totalt meningslösa i denna branschen. Din tid är ändå utmätt.... Knappast något som lockar yngre till att bli bussförare. Hela upphandlingssystemet är en katastrof för personalen.
"Operatören" har inför trafikårets tidtabell skyldighet att delta i planeringsarbetet - fast nu finns det ju ingen "operatör".. Intressant situation kan gubben tycka.


Nu har gubbens VD varit smart och gjort varje depå till ett eget arbetsställe. Det innebär i praktiken att förare i Borås med relativt kort anställningstid kan bli kvar i företaget medan de som jobbat hela depåtiden blir friställda. Begreppet lagturlista introduceras. Sedan arbetsgivaren beslutat om nedskärningar måste arbetstagarna turordnas. Arbetsgivaren upprättar då ensidigt en lagturlista enligt 22 § LAS. LAS bygger på principen att den som har längsta sammanlagda anställningstid i företaget (inklusive tid inom koncernen) har rätt att stanna kvar i företaget längst. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet. Turordningen ska i första hand omfatta de anställda inom den driftsenhet som berörs av uppsägningen. Inom varje driftsenhet fastställs sedan en särskild turordning för varje kollektivavtalsområde. Om det finns flera driftsenheter och en arbetstagarorganisation begär det, ska inom organisationens avtalsområde en gemensam turordning fastställas för samtliga driftsenheter på orten. Anställningstiden är avgörande för rangordningen i turlistan. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Det är den sammanlagda tiden som räknas oavsett tjänstgöringsgrad, uppehåll i anställningen eller anställningsform.


Då förväntar Du Dig kanske att det finns en ny tilltänkt arbetsgivare runt hörnet i dessa tider av påstådd förarbrist, men då får Du fel. Så den 13 juni 2009 gör gubben sin sista arbetsdag - därefter är depån nedlagd - är det besked som gubben fått skriftligt. Gubbens VD påstår visserligen att vårt arbete finns hos andra entreprenörer, men gubben har en känsla av att det är fel - det har inte kommit någon ny entrepenör och frågat, så efter den 13 juni och framåt så gäller det att ha hittat något nytt att sätta tänderna i och detta i ett område som drabbats extra hårt av nedgång på arbetsmarknaden... Det är kanske dax att försöka flytta från Tranemo Kommun... eftersom kommunen inte kan erbjuda sina innevånare någon utkomst.


Veddige Buss AB har tydligen betalt Västtrafik för att få använda "vår" hållplats på fredagar på Resecentrum. Så det är bara att ta sin straffrunda på 1000 meter.




Buzznet :

20 januari 2009

Tisdagen den 20 januari 2009


Makt över sitt jobb


I dagen läge känns en sådan rubrik bara löjlig. Gnäll inte på chefen - kliv fram och ta ansvar istället (och fler floskler i samma anda). Det hjälper knappast i en verksamhet vars start och slutpunkt var bestämd från början. Det skall nu hållas informationsmöte på torsdag på gubbens depå klockan 19:00 om såväl varsel som eventuell förlängning under tiden parterna fäktar med paragraferna.


Här kommer åtta sätt att öka den egna makten: 1. Utnyttja det som chefen inte gör - gör det i hans ställe. 2. Se till att andra upptäcker hur duktig Du egentligen är. 3. Sätt upp egna mål! Hur tar jag över chefens jobb! 4. Lägg inte kraft på saker Du inte kan förändra - lägg den där Du kan förändra! 5. Framför Dina idéer så att andra förstår hur bra de är. 6. Ge folk vad de vill ha! 7. Se till att gå alla kurser så att Du är attraktiv på abetsmarknaden.
Hur Du än följer alla sju råden här ovan blir Du varslad när den tiden kommer - för så klokt har Västtrafik beslutat att det skall vara.


Det lär vara samma kloka Västtrafik kommit ihop sig med Datainspektionen igen. De nya färdbevisen kan plocka mycket uppgifter om Dina resvanor som man sedan lagrar i små gulliga databaser. Allt för att kunna skapa nya linjer där det åker mycket människor och lägga ner linjer där det åker färre passagerare - så kallat företagsekonomiskt tänkande. Givetvis kan den enskilde icke få ut vilka uppgifter man lagrat om denne. Kungälvsområdet tillhör de områden som växer så det knakar även då det gäller kollektivtrafiken.
Att man skulle behöva ta med sig sin egen skyddsklädsel om man vill ha en sittplats i en buss känns däremot lite märkligt. Skulle alltså anbudssystemets baksida leda till att fordonen blir ännu skitigare inuti? Förvisso försöker man på sina håll spara in på den dagliga städningen så det finns nog fog för funderingen i vart fall.


Gubbens eventuella nya arbetsgivare är tydligen en del av konflikten Israel - Palestina. Man är involverad i nått spårvagnsprojekt i Jerusalem. Det har skapat vissa moraliska problem. Fast i botten är det pengarna som styr. Gubben tror nu inte att det blir några problem i slutändan. Efter att ha tagit del av ett antal israelers lösningar på konflikten så inser gubben att dagens israeler är lika historielösa som fantasilösa. Utrota palestinier känns precis lika mycket nytänkande som att utrota judar..... Och Veolia skulle alltså med det aktuella synsättet delta i byggandet av en rasistisk spårväg. Det är inte lätt att syssla med kollektivtrafik inte när man skapar infrastruktur åt en occupant eller hur man nu fick till det.


Tänk att Karolinska Sjukhuset haft 900 för mycket anställda under så lång tid! Nu har man uppdagat detta och skall se till att rätta till felet. Givetvis kommer det inte att påverka verksamheten - dom övertaliga 900 har ju bara ställt till det i sjukhusets lönesystem innan och aldrig påverkat verksamheten??? Man undrar om uttalanden överhuvudtaget innehåller minsta eftertanke.


Idag får USA en ny president - en historisk president sägs det..... Nåja historia skrivs i efterhand och inte i förhand.








Buzznet :

19 januari 2009

Måndagen den 19 januari 2009

Det är förkylningstider!



Det är inte en slump att nästäppan tilltar när vi går och lägger oss. När vi går upprätt har de kärl som för blod tillbaka till hjärtat, ett undertryck. Vid sängläge uppstår ett lätt övertryck i slemhinnans kärl och de luckra vävnader vi har i näsa och svalg svullnar och lägger sig till den svullnad som infektioner och allergier ger. Sov med huvudet och överkroppen högt. Det minskar svullnaden i de övre luftvägarnas slemhinnor. Använd koksaltlösning för att lösa upp segt sekret och för att fukta torr nässlemhinna. Du kan också tillverka koksaltlösningen själv genom att lösa ett kryddmått salt i 1 dl ljummet vatten.

Gör egna näsdroppar: Koksaltlösning gör man enkelt själv. 1 liter kokt vatten blandas med 1 msk salt. Låt svalna och droppa i näsan.
Riv en gul lök, andas in dom starka ångorna tills tårar och näsa flödar ymnigt. Det lättar. Alla sorters ångbad lättar en täppt näsa.

Lös upp vanligt salt i ljumet vatten och ta ½ tsk till ett glas vatten. Spola näsan genom att dra in saltvattnet först genom den ena näsborren och där efter den andra. Skölj näsan mycket försiktigt - dra sakta upp vattnet genom näsan.

Du kan också göra dina egna näsdroppar: en saltlösning som är färdig att ta till vid behov. Ta en del salt till hundra delar vatten. Koka upp vattnet och lägg i saltet. Låt lösningen svalna. Förvara i kylskåp.

Ät mycket C vitamin - både citrusfrukter och kosttillägg (vitamintabletter). Undvik närmare ömhetsbetygelser mot förkylda personer. Sov mycket. Ät inte för mycket, undvik tung mat, ät lätt och mycket råkost.
Se till att magen sköter sig.
Frisk luft är hälsosamt, ta många promenader.
Överstressa inte.
Förebygg med vitlök, färskpressad, 4-6 klyftor/dag eller vitlökstabletter.


Är det inte märkvärdigt att när man tittar i en tryckt tidtabell på en viss linje så står det en tid där och sedan en annan tid när man tittar på internet på samma linje. Tänk att Västtrafik ännu inte lyckats få till det så att de tryckta tidtabellerna stämmer med de som finns på internet.

Följden av detta blir sedan i nästa led att den som bokar biljetter tex genom SJ får helt felaktiga tider och missar byten. Utomordentligt smart Västtrafik. Fruktansvärt smart.


Samma Västtrafik som alltid vill framstå som den som utför trafiken (så länge det går bra vill säga) speglar sig nu i glansen av att en underentreprenör gjort nått bra och det skall då givetvis plötsligt gälla hela Västtrafik fast det var ju underentreprenören som vann priset för bästa Trafiksäkerhet. Det blir lite komiskt när trafikhuvudmannen själv inte ens klarar av att hålla reda på sina egna tidtabeller.

16 januari 2009

Fredagen den 16 januari 2009


Småsaker som irriterar!


Busshändelsen på Allégatan i Borås som BT har ältat i 4 dagar resulterade i ett stort jasså i veckobrevet.....och det var sannolikt det bästa. Det är knappast en händelse som angår alla anställda på företaget utan är mest en sak mellan föraren och polisen.... som det verkar.


Gubben funderar mer på Resecentrum och bussparkeringar. Det känns på något sätt inte ett dugg genomtänkt. Det finns fyra hållplatser i vardera riktning. "Våra" ändhållplatser ligger närmast byggnaden. Den stora frågan är hur långt före avgång vi får använda "vår" avgångshållplats. Detta blir speciellt tydligt på fredagar då det kommer två (2) Swebus Express och en (1) Bus4You samtidigt och som alltså behöver tre hållplatslägen. Våra linjebussar är plötsligt ivägen!
Vi är tillmötesgående och ställer oss på den smala remsa, som någon lustigkurre döpt till bussparkering,...om den inte är belamrad med icke läskunniga bilister. Då inträffar den lilla olägenheten att bussen måste köra runt Krokhallsberget och tillbaka via ljussignalerna vid Centralbron. En liten extrasväng på någon kilometer faktiskt. Vem vill betala den? Vår VD räknar med rätta 5 öringar och likadant gör Västtrafik...ändå kan vi inte använda våra fasta ändhållplatser... Rätt lustigt egentligen.


Gubben satt och slötittade på trav på TV.. En massa kuskar som vill att hästen skall springa så fort som möjligt i en onaturlig gångart. Det är rätt mycket folk som får sin försörjning på och av travsporten. Det kusliga är att deras försörjning faktiskt bygger på att folk skall satsa sina surt förvärvade slantar på vadslagning. Är detta ett dilemma eller inte? Det pratas rätt mycket om spelberoende och annat dag ut och dag in och man moraliserar än hit än dit och då äventyrar man en massa människors dagliga bröd. Däremot är det en jäkla debatt i bl a riksdagen om Volvos och SAABs neddragningar och om en produkt som kanske borde fasas ut och ersättas av något bättre... Det är synd att kalla världen rättvis.


TV-debatten om Israel / Palestina visar tydligt på en sak.... Där kommer att vara en konflikt tills den ena parten är utplånad... och eftersom Israel är den militärt superöverlägsna så är det alltså palestinierna som skall bort. Debatten i TV gav tydligt besked om att dom aldrig kommer att kunna leva i fred sida vid sida. Israels bombande av såväl FN som Röda Korset visar lika tydligt att sådana instutitioner inte betyder ett skit i det landet...
Så vitt gubben minns från geografin så ligger Israel i mindre Asien. Då undrar gubben varför dom är med i t ex Europaschlagerfestivalen - det är inget europeiskt land! Eller????




Buzznet :

15 januari 2009

Torsdagen den 15 januari 2009


Intressant att styra ett bolag som plötsligt ska banta!


Det kan inte vara lätt att styra ett trafikföretag som krymper och krymper. Kan man i alla lägen lita på medarbetarnas lojalitet. Man krymper hela administrationen. Gamla kontorister skall åter bli bussförare. Trafikledning och verkstad skall bantas och färdtjänsten avvecklas. Frågan är väl om resterna ens är attraktiva att köpa....
Det lär pågå någon typ av inofficiell vadslagning när VD går i väggen.... men gubben vet inte hur sant det är.




Buzznet :

14 januari 2009

Onsdagen den 14 Januari 2009


Vad skall man tro


Kära kära lilla webbdagbok.. vem kunde ana att en liten allmänt hållen betraktelse över ett rätt vanligt fenomen skulle innehålla så mycket sprängkraft... Tydligt är att kontrollbehovet förekommer på många olika nivåer inom det krympande företaget.
Envisa rykten vill göra troligt att en förlängning av depåernas avtal till årsskiftet ligger inom räckhåll. Det skulle innebära att gubben i alla fall har jobb år 2009. I dagens samhälle skall han vara tacksam för det lilla.


Vår gubben sitter och tittar på en kartbild där Gazaremsan är med. Vad ser han? Jo han ser en liten instängd landyta där man vare sig kommer in eller ut utan fångvaktarens tillstånd. En slags koncentrationsläger kan man säga. Hur brukar instängda människor uppföra sig... En jägare vet i alla fall att passa sig för att stänga reträtt vägen för ett djur.... Vi människor är rätt konstiga djur. Om vi nu tycker att en part gör fel i en konflikt så konstaterar vi det och sedan agerar vi inte. Så inte heller regeringar eller stora företag... Business as usual är viktigare än några sketna människoliv (spädbarn inkluderade). Skit happens!


När antalet arbetstillfällen minskar i en kommun och arbetsförmedlingen rekommenderar arbetspendling på 3 timmar om dagen infinner sig frågan hur många som på sikt kommer att flytta? Om en stor del av kommunens innevånare är pendlare kan man i nästa steg undra hur många som handlar lokalt - vissa källor gör gällande att den lokala handeln i t ex Svenljunga & Tranemo lider svårt av "otrogna" kommuninnevånare som handlar på arbetsorten i stället och med det fallande utbudet torde "otroheten" tillta.... det brukar kallas ond spiral. Folk i allmänhet är med andra ord rätt så rationella.
Den som rör sig utanför städerna ser överallt spåren av en döende landsbygd och en ständigt krympande kollektivtrafik, nedlagda affärer och bensinstationer. Nu ryker även skolorna i snabb takt och det finns heller inga arbetstillfällen kvar på landsbygden. Att man sedan höjer självkostnaden för att kunna pendla till ett jobb är ytterligare ett steg i avvecklingen av allt liv utanför städerna. Man dödar alla möjligheter till samhällsliv. Det är bara en tidsfråga innan kommuner som t.ex Svenljunga införlivas med Borås och Tranemo införlivas med Ulricehamn. Kollektivtarfik som gubben minns den från sin barndom blir bara ett vackert minne.


Hur skall man egentligen lita på de panelinstrument som finns i en modern linjebuss. Skall man ens bry sig om att t ex oljetrycksmätaren fladdrar som bara den eller är helt död. Bussen lunkar på ändå. Laddmätaren visar inget, tankmätaren lever sitt eget liv och olika varningslampor blinkar som på ett flipperspel och har så gjort under många år.. men bussen lunkar och går trots det. Skulle man råka skriva det i en felrapport stryks det... Så vi går tillbaka till frågan.. varför sitter det en massa meningslösa mätare och lampor på panelen på en buss? Gubben har ingen aning!
Och varför sitter det en massa reglage i en buss som aldrig fungerar? Skådebröd eller.....?? Gubben undrar verkligen och fler med honom. Inte undra på att det blir incidenter med bussar lite då och då när tekniken spelar förarna små spratt med jämna mellanrum...

Så infinner sig nästa fråga - i samma tema? På vilket sätt gynnar upphandlingssystemet kollektivtrafiken? Gubben har lite svårt att se det... Förarna slås ut vid varje upphandling och anbuden är så nedbantade att fordonsunderhåll omgående blir eftersatt. Bussarnas livslängd begränsas till upphandlingens längd och sedan skrotning... I Sverige finns knappast en fungerande eftermarknad. Kapitalförstöring!




Buzznet :

13 januari 2009

Tisdagen den 13 januari 2009


KONTROLLBEHOV


Gubbens psykolog säger att det handlar om personer som inte litar på att andra sköter sina uppgifter på ett tillfredställande sätt. Det kan röra sig om personer som vill detaljstyra hur saker ska göras och som kontrollerar små detaljer. Det är inte ovanligt att det röra sig om kollegor som har ett starkt behov av att arbetet ska göras på ett visst bestämt sätt och som vakar över att det också sker. Bakom detta beteende finns ibland en föreställning om att det blir kaos om inte en ansvarig person övervakar att allt görs på rätt sätt. Inte sällan finns också en stark tro på att det bara finns ett riktigt sätt att göra saker på. Människor med stort kontrollbehov har svårt att lita på andra. Det finns de som tror att andra människor är ute efter att sabotera ordningen.
Har något föremål flyttats som till exempel nycklar uppkommer en slags försvarsmekanism där alla är utsatta för fara eftersom nycklarna inte är på exakt den plats de förväntas vara. Att sedan snabbt förmedla denna information till alla i sin omgivning ingår i strategin.
Det kanske vore bra att undersök om den som försöker kontrollera dig har bakomliggande tvivel på att du kan göra jobbet ordentligt? Kan det vara så illa att bara en kan göra rätt och alla andra fel?


Det där kära kontrollfreaket! Man kan onekligen få mycket besvär av sitt kontrollbehov. Man påstår att Du upplevt att det funnits starka kontrollmekanismer i Din familj. Genom Dina kontrollförsök försöker Du hela tiden ligga ett steg före - före katastrofen som inträffar når ingen gör saker och ting på Ditt sätt. Så oerhört plågsamt och tröttsamt det måste vara för Dig att leva så här. Det är viktigt att betona att alla försök till kontroll egentligen är missriktade beteenden som har sitt ursprung i vår djupa rädsla inför det faktum att verkligheten är föränderlig.




Buzznet :

12 januari 2009

Måndagen den 12 Januari 2009

Om den där bussolyckan i Borås är inte mycket att säga. Mest av den anledningen att gubben inte var där. Då blir det jättesvårt att ha en uppfattning. Världen är ändå full av förståsigpåare. Det enda konkreta som kommit ut är att de som är depåanställda icke räknas till "personalen" men det var å andra sidan ingen nyhet. Det återstår att se vad som kommer fram vid den tekniska undersökningen och den vidare kartläggningen av händelseförloppet som ett försök att förhindra upprepning. Men det är väl tveksamt vad som kommer fram officiellt!


Så var serien med Midsomer Murders slut efter 59 x 1,5 timmars avsnitt och livet kan återgå till det normala för gubben. Fast nu dyker den där kommissarie Lynley upp med sin "sidekick" Barbara Havers .... så nu är man i valet och kvalet. Kan undra hur många 10:or GT/Expressen/Kvällsposten tjänar på varje såld DVD? Måste vara en rätt bra slant eftersom konceptet utökats...


Det pågår en "kul" diskussion som en förlängning av SJ:s gamla begrepp - rökare / icke rökare. Hund/ickehund - parfym/icke parfym - djurägare/icke djurägare och så vidare i dessa tider av alla tänkbara och ännu inte upptäckta allergier.


Pressbyrån hade en så käck priskurant på Västtrafiks resor, men någon sådan får tydligen inte bussförarna. Västtrafik har sin egen policy som nog inte riktigt förstås av alla men det är väl inget som inte en juste Kalasjnikov kan lösa som vissa krigsherrar brukar säga. Det måste vara guldläge att tillverka och sälja den "byssan". Det är ju pengar och inte människoliv som räknas.
Och så ett litet tips till Israel: Små atomvapen kommer att rensa Gazaremsan på nolltid - sedan är det bulldozers som gäller och problemet är ur vägen. Jag fattar inte detta hattande - slå ihjäl dom i en enda stor klump.


Detta med att sköta om "sin" buss har helt kommit ur mode, nu lämnar man både sopor och alla apparater påslagna till nästa man och hoppas att huvudströmbrytaren tar hand om det mesta.




Buzznet :

10 januari 2009

Lördagen den 10 Januari 2009


Som eventuella bloggläsare noterar så har denna blogg slutat att kommentera den lokala kollektivtrafiken, även om det kan förekomma en släng åt det hållet ibland. Det är svårt att inte gå i repris och innehållet har haft en tendens att lämna rattstadiet och växa till ett större helhetsbegrepp inom begreppet kollektivtrafiken (och i den meningen blivit tråkigt för alla de läsare som hellre ville ha påhopp och ordpajsarkrig med mera) och då blir det mera politik och praktisk verklighet. Det är som med Västtrafiks prispolitik - man säger ett och gör nått helt annat... Har just gått igenom priskurant för 2009 Sjuhärad.
Den brist på information om den pågående juridiska konflikten runt "vår" upphandling indikerar att "vårt" uppdrag förlängs till över sommaren. Trafikåtagande 2 som i grunden avser Sjuhärad södra innehåller 2 918 225 tidtabellkilometrar och linjerna 350/360 skall ha kameraövervakning från trafikstart, medan linjerna 301, 302 och 303 inte skall ha det. Linje 325 till Mossebo tillkommer som en ringa ersättning för linje 351 som hastigt avled. Intressant är också att linje 360 ökat från 98.427 resor 2005 till 106.469 resor 2007 och att ersättningen per resa blir 4 kr i det nya avtalet i incitamentsersättning. Operatören skall också tillhanda tillräcklig reservkapacitet så att trafiken kan utföras enligt fastlagd tidtabell (vad det nu innebär i absoluta tal?). Då ett fordon är 13 år gammalt skall en årlig besiktning ske av Västtrafik och ett godkänt resultat krävs. Fordonen skall ha minst 50 sittplatser och vara av låggolvstyp och klass II. Fordon med fler sittplatser får användas.
Hanteringen av bussgods kommer att minska under avtalstiden.
Veolia begär då 34.717.837 kronor för att köra dessa 2.918.225 tidtabellskilometrar och det torde innebära 11,90 per kilometer.



Bortsett från i stort sett allting så är det två intressanta rapporter som kommer från Gaza-området just nu. Den första rapporterar att israeliska soldater skjuter på Röda Kors-fordon och FN-fordon samt bombar FN-skolor. Den andra är att Israel vill ha slut på alla vapenleveranser till sin omvärld, men vill själva givetvis få leverans av vapen utan restriktioner.
En rimlig slutsats av detta är att inga internationella överenskommelser berör staten Israel. Är det så att israeler är övermänniskor? Som sagt det var bara ett par observationer från en märklig konflikt. Det hade nog varit betydligt mer humant att evakuera hela Gaza-remsan och förvandla den till en del av staten Israel.




Buzznet :

08 januari 2009

Torsdagen den 8 januari 2009



Det har nu gått mer än 180 dagar sedan de nya reglerna för sjukförsäkringen slog igenom och många sjukskrivna riskerar att bli utförsäkrade. Många undrar över hur de ska klara sig nu och vart de ska vända sig. Har man inte rätt till sjukpenning eller a-kassa så tvingas man vända sig till kommunernas försörjningsstöd som till exempel socialbidrag. Men har man en make eller maka som arbetar så är det väldigt svårt att få bidrag eftersom hushållets inkomst anses tillräcklig. Då är det omplacering hos arbetsgivaren som gäller eller att söka nytt jobb. Och dom växer som bekant på träd.. Fler och fler blir arbetslösa och det finns inga arbetsgivare som står i kö för att anställa de som fasats ut från sjukförsäkringen som kanske fortfarande har en nedsatt arbetsförmåga, så vad kommer att hända med dem? Det blir ett cyniskt samhälle. Snälla svenska folk... Ni är för snälla... en liten revolution då och då skadar inte för att ruska om lite...! Bli förbannade på riktigt någon gång och slå näven i bordet så att beslutsfattarna begär polisbeskydd.. så länge det nu finns poliser till alla vill säga.


Det finns numera speciella läkarmottagningar för direktörer och annat löst folk, så nu efterlyser vår förare läkarmottagningar enbart för busschaufförer. Här finns massor av olika yrkesskador att träna på.


Transportstyrelsen - en ny myndighet. Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god (notera ordvalet) tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi har det samlade ansvaret för att ta fram regler och se till att myndigheter, företag, organisationer och medborgare följer dem. Transportstyrelsen hanterar frågor om fordonsregistrering, fordons- och trängselskatt, körkortstillverkning och mycket mer. (Frågan är väl också! vad var det som försvann och var?).
Det är den nya styrelsen som har hand om regelverken för kör- och vilotider.
En intressant § är den som säger att en trafikhuvudman får utan särskilt tillstånd inom länet driva sådan linjetrafik som inte berör något annat län. Härav följer att det blir rätt krångligt med länsöverskridande trafik.


Somliga skickar så underliga historier till mig: En hippie kliver på en buss och får syn på en söt nunna. Han sätter sig bredvid henne och frågar 'Vill du ha sex med mig'?
'Nej' svarar hon, 'jag är gift med Gud', sedan reser hon sig och kliver av vid nästa busshållplats.
Då säger busschauffören, som råkat höra hela konversationen 'Jag vet hur du kan göra för att få ha sex med nunnan'.
'Jaså? Och?' säger hippien.
'Hon åker till kyrkogården varje tisdags natt vid midnatt för att be, så allt du behöver göra är att klä dig i en rock med luva, strö lite
glitter i skägget och dyka upp på kyrkogården och påstå att du är Gud'
Hippien bestämmer sig för att göra ett försök och dyker upp på kyrkogården på tisdags natten, klädd som chauffören föreslagit. 'Jag är Gud' presenterar han sig för nunnan samtidigt som han håller huvan långt ned över sitt ansikte. 'Ha sex med mig!'
Nunnan går med på det hela utan att ifrågasätta, men ber honom att enbart hålla sig till analsex eftersom hon absolut inte vill förlora sin oskuld.
'Gud' håller med nunnan och skrider sedan snabbt till verket. När han är färdig hoppar han upp och sliter av sig huvan.
'Ha ha!!' Ropar han. 'Jag är hippien!'
'Ha ha!!' Ropar nunnan. 'Jag är busschauffören!'

Vilken sorts ursäkter är användbara när man tjuvåker på bussen? Jag har precis kommit från Borås - håller dessvärre inte, fast den borde! Undra just om jag kommer från Borås hade fungerat? Här kommer några som några av oss nog känner igen i olika varianter. "Jag måste ha tappat kortet från väskan då denna stod på golvet med olåst ficka. Jag hade många kort i min väska." - "Jag blev just rånad på banken och hade precis gjort en polisanmälan, som jag tyvärr inte fått med mig." - "Jag glömde månadskortet på jobbet och har glömt telefonnumret till jobbet." - "Jag skall till socialkontoret."





Buzznet :

07 januari 2009

Onsdagen den 7 Jaunuari 2009


Det är märkvärdigt vad ointressant livet kan vara. Man sover, äter och jobbar.... till vad nytta då? Man har ju bara råd att existera och knappt det. Man har aldrig råd att göra något utöver att sova, äta och jobba... Apropå det så blir det ännu dyrare att jobba i år och därmed ännu meningslösare. Kan det verkligen vara meningen med livet att äta, skita, sova och arbeta? Att aldrig ha råd att gå utanför dörren - utöver att ta sig till jobbet. Det verkar tämligen meningslöst.
I dagens Sverige är man dessutom väldigt noga med att nuförtiden betona hur dyra alla äldre är. Dom kostar skjortan inom äldreomsorgen och dom ligger i vägen för dom yngre på sjukhusen. Cykelolyckor med 65+ var svindyra. Så nu skall vi förbjuda alla 65+ att cykla eftersom dom kostar på tok för mycket vårdresurser. Lårbenshalsbrott är otroligt dyrt fick man veta.....och jättevanligt! Nej som sagt - vad är det för mening med livet efter 65+? Och nu vill regeringen dessutom flytta fram bäst före datum till 72+. Vad liknar detta?


Nu hörde gubben nått märkligt här om dagen... Israelerna är dom som i modern tid kör med etnisk rensning. När dom fick sig lite mark tilldelad i Palestina så rensade man alltså ut urinnevånarna och importerade judar och det håller man tydligen på med ännu 60 år senare och det är alltså därför man ständigt bygger nya bosättningar i grannlandet.... så har man dessutom mage att tycka att man har rätt att försvara sig mot ursprungsbefolkningen med övervåld.... En märklig värld vi lever i tycker gubben. Den folkgruppen borde väl, om någon, veta vad utrotning går ut på kunde man tro. Tydligen inte!
Vart tredje bolag har flyttat verksamheten till annat land de senaste tre åren. Alltså skulle 37% av industrijobben vara på rymmen. Alla kan ju inte bli busschaufförer - herregud - hur skulle det se ut? Där har vi en av globaliseringens effekter. Färre resenärer inom kollektivtrafiken och fler bussförare.


Var det någon som visste att den första fjädrade lastbils förarstolen lanserades redan 1957! Det är lite mer än 50 år sedan! Kan just undra när sådana moderniteter når bussarna.
Fast egentligen är det nog inte så märkligt - när man tänker tror sig öka resandet inom kollektivtrafiken genom oskottade, snöiga och isiga hållplatser - då är väl allt möjligt! Eller vad tror man allmänt i branschen?
Och nu skall man halvera trafikdöden på de svenska vägarna...jättepositivt...Kan det finnas ett samband med att resorna med kollektivtrafik skall fördubblas före 2025. En händelse som låter som en tanke. Nu är det förstås inte här det gäller - onejdå! Det är Göteborg-Kungälv-Stenungsund-Uddevalla/Trollhättan det gäller. Det är där folk bor, i tätorterna alltså och det är där det skall bli bättre pendeltågtrafik och färre trafikdödade. Kommunerna i Göteborgsområdet har höga ambitioner för kollektivtrafiken, fast den borde väl ändå vara självfinansierade tycker man i nästa inandning. Hoppsan - det var visst en liten detalj som föll bort här - kommuner i Dalsland & Skaraborg var visst inte lika roade av att betala mer utan att det också smakar mer!






Buzznet :

04 januari 2009

Söndagen den 4 Januari 2009


På TV har dom idag visat duktiga yrkesmän och yrkeskvinnor som har till jobb att åka skidor på längden och på tvären. En del fick högre lön och andra lägre lön. Prestationslön kallas det visst. TV4 kör annonspelaren Körslaget och lokalpressen hakar på. Körslaget ger större rubriker än Gaza-kriget vilket onekligen speglar vår uppfattning av verkligheten. Det var ju muslimer (=Palestinier) som slog till mot USA och sedan bor väl fler judar i USA än i Israel så för USA är Palistinier inte människor och löss får man utrota. Judarna betraktar sig själva som Guds utvalda folk så allt vad dom företar sig har ju Guds välsingnelse. Dom har ju inte ockuperat nån annans land - nej då det var bara lite löss som ska sopas bort. Snart har man utrotat palestinierna och lugnet är återställt efter drygt 60 år.
Intressant är också att bedrägerierna ökar... men det är onekligen ett bekvämt sätt att komma över pengar.. kräver ite någon större arbetsinsats.


För att öka behovet av kollektivtrafik i tätorter blir det bara en (1) parkeringsplats per småhus. En praktisk inställning... Hur vore det om man inte gjorde några parkeringsplatser alls? Då ökar behovet av kollektivtrafik ytterligare och vi slipper bilköer. Medan socialdemokraterna åtminstone vill ge sken av att kollektivtrafikens andel av det totala resandet i Göteborg under de kommande 20 åren skulle kunna mer än fördubblas, till 40 procent av alla resor, så hävdar moderaterna att denna vision "har väldigt lite med verkligheten att göra". Det skulle kräva så många nya vagnar och bussar och ta så mycket plats, så mycket mark, att det finns bara inte. Där har man skillnaden i inställning i ett nötskal.
Idag medverkade Svensk Kollektivtrafik på ett seminarium om den stora utmaningen - att fördubbla kollektivtrafiken. Seminariet var ett av flera som arrangerades inom ramen för TransportNäringen i samverkan. Vd för Svensk Kollektivtrafik inledde seminariet med en redogörelse för det branschgemensamt framtagna handlingsprogrammet för en fördubblad kollektivtrafik. Därefter debatterade en moderat, en miljöpartist och en socialdemokrat från riksdagens trafikutkott kollektivtrafikens möjligheter till fördubbling. Vad moderaterna anser framgick nyss!


Ett strategiskt verktyg för att klara miljön och sysselsättningen
Tidpunkten för att ta kollektivtrafiken till "nästa utvecklingsnivå" kan inte vara bättre vald. En fördubbling av kollektivtrafiken bidrar till att nå angelägna samhällsmål när det gäller miljö, sysselsättning, trafiksäkerhet och jämställdhet. Kollektivtrafiken ses redan idag som ett strategiskt verktyg för att rädda miljön, inte minst när det gäller växthuseffekten. Alla andra branscher i Sverige har lyckats minska utsläppen av växthusgaser men inte transportsektorn. Det är energieffektivt att resa kollektivt. Beräkningar visar att en fördubbling av kollektivtrafikresandet skulle innebära en minskning av koldioxidutsläppen från persontrafiken med ca 23 %. Det innebär en samhällsekonomisk vinst på drygt fyra miljarder SEK. Något som tydligen inte Moderaterna tycker.




Buzznet :

03 januari 2009

Lördagen den 3 Januari 2009

Ett nytt år döp till 2009 ligger orört framför oss. Som traditionen bjuder måste gnällspiken, vår trevliga chaufför, göra sig hörd även i år. Man vet aldrig i förväg vad denna åldersman kommer att gny på! Det finns massor av delämnen inom begreppet kollektivtrafik. Man kan till exempel nämna kampen mellan bilister och cyklister. Att cykla är möjligen snäppet bättre än att åka kollektivt (med reservation för årstidsväxlingar och vädertyper).


Att jobbet döljer alkoholism är i gubbens bransch ett känsligt ämne. Det är uppenbarligen viktigt med ett jobb för en alkoholist - det ger stabilitet. Det verkar som om män och kvinnor häller i sig ungefär lika mycket. Många har en så kallad riskkonsumtion utan att vara medveten om det. För förare i kollektivtrafiken är beteenden inom detta området livsfarliga. Inte minst för passagerarna.


Något som borde gynna kollektivtrafiken är att egenkostnaden för att få ta sig till och från jobbet ökar. Arbetspendlingen ingår inte i avdrag för inkomstens förvärvande, märkligt nog. Alla skall visst få en skattesänkning med 225 kronor per månad och för de som tjänar äckligt mycket blir det en ännu större skattesänkning. Men säg den glädje som varar för evigt. 44 kr dyrare TV-avgift och gränsen för reseavdrag flyttas från 8.000:-- till 9.000:-- per år. Dags att ta bussen till jobbet! I vart fall där det finns en buss att ta. Sverige är en enda stor glesbygd utanför Stockholm... säger Johan Kristian Homan, en genuin Stockholmare från Örebrotrakten. Säger han så är det nog så.


Att synas i mörkret är något som ligger vår förare varmt om hjärtat. Alla former av reflexplagg är okey säger vår trevliga chaufför när han tillfrågas. Att synas i mörkret behöver inte ens vara tråkigt. Det finns designers som med finess fixar moderiktiga reflexplagg. Dessutom finns det assessoarer med reflex...Se till att Du syns - annars är risken stor att Du inte finns.


Bland de större förändringarna i trafikförsörjningsplanen finns att pendlarna i Borås får ett efterlängtat snabbtåg på morgonen direkt till Göteborg. Västtrafiks nya Reginatåg kan köra snabbare än de äldre tågen och detta, i kombination med att tåget inte stannar på några mellanliggande stationer, gör att restiden kan minska från 65 till 53 minuter. Tåget blir då ett konkurrensmässigt alternativ till både buss och bil. Detta var en NYHET 2005. Alla som åker pendeltåg vet hur det gick sedan....


Aldrig tidigare har så många åkt med Hallandstrafiken som i år. Det gjordes drygt 5,7 miljoner resor i de halländska kommunerna, exklusive Kungsbacka som tillhör Västtrafik. Då är inte skol- och tågresor medräknade. Det är en ökning med 156 100 resor eller 3,4 procent i förhållande till 2007. Även resandet på Västkustbanan har haft en positiv utveckling. Antalet sålda pendelkort har ökat med 14 procent jämfört med 2007.




Trafikförsörjningsplan för Sjuhärad 2009


Med hänsyn tagen till det ekonomiska läget kan endast nödvändiga åtgärder genomföras. Därför är förslaget till beslut att endast dessa genomförs, medan andra angelägna men inte absolut nödvändiga åtgärder får stå tillbaka och förslås därför inte bli genomförda.


Linje 301, 302, 303, 350, 360, Svenljunga/Tranemo - Borås


Inkomna önskemål, kortfattat beskrivna:


Linjerna 350, 360 och 303 bör köras alla veckans dagar på fasta tider, dvs. vid högtrafik med 30-minuterstrafik, vid lågtrafik med 60 minuters trafik och kvälls- och helgtrafik med 120 minuters trafik. Frågan om trafikeringen av Aplared utreds samtidigt som man inför styv tidtabell och utökar med kvällsturer. Utredningen ska innehålla konsekvenser av att linjerna 350/360 stannar i Aplaredsmotet. Tidsanpassning till tågen i Limmared viktig för fungerande matartrafik.
Samtrafiken mellan dessa linjer måste synliggöras i tidtabellerna.
Trafiken med linje 302/360 fram till Ullared, med 3,7 miljoner besökare årligen, måste få en lösning till tidtabellsskiftet i juni 2008. Det kan ske i någon form av trafikutbyte mellan länstrafikbolagen, varvid kostnad för ägarna hålls låga.


Västtrafiks kommentarer:


Trafiklösningen innebär att linjerna 350, 360 och 303 trafikerar enligt förslaget varvid linje 301 bryts i Aplared och får 4 dubbelturer vardagar och ingen helgtrafik och linje 302 bryts i Svenljunga från Älvsered. Att bryta linje 301 i Aplared innebär att denna blir en lokal linje inom Borås stad, vilket påverkar fördelningsmallen på nuvarande regionala linje. Förslaget innebär att frivolymen i nuvarande avtal överskrids. Trafiklösningen skjuts upp på framtiden och blir upphandlingsunderlag.
Översyn i samband med tidtabellsarbete inom befintliga ekonomiska ramar beträffande tidspassning i Limmared.
Samlingstidtabellen förbättras så att anslutningar framkommer (och efter det hittar ingen linjerna längre)
I dag finns förbindelse mellan Svenljunga och Ullared med byte i Älvsered (som inte fungerar särskilt väl, men Västtrafik vill inte ha trafik över länsgränser). Resandeunderlag finns sannolikt inte för ytterligare samhällsfinansierad trafik. HLT har tidigare inte varit intresserade av mer trafik. En dialog har tagits upp med HLT och ett första steg är att förbättra anslutningarna inom befintlig trafik inom befintliga ekonomiska ramar. [Ett strålande exempel på motviljan av gränsöverskridande trafik].
Linje 351, Tranemo-Gislaved
Linjens nuvarande resande är för litet för att försvara linjens existensberättigande ur ekonomisk och miljömässig synvinkel. Linjen föreslås bli nedlagd vid tidtabellsskiftet i juni 2008 och de ekonomiska resurserna för VGRs del flyttas över till linje 100 Borås-Göteborg. [Ännu ett exempel på hur man omfördelar trafikresurser till storstadsregionen.]
Det har seglat upp ett motstånd mot Västtrafiks styrning av huvuddelen av resurserna till Göteborgsregionen och ett flertal kommuner i regionen funderar allvarligt på att lämna Västtrafik och bedriva trafiken inom kommunen i egen regi. Man upplever att Västtrafik anser att all trafik utanför storstadsregionerna är onödig. Återbäringen är omfattande på de pengar som samhället satsar på kollektivtrafiken. Även om ägarnas ekonomiska situation ibland är ansträngd har vi inte råd att avstå de nyttor som kollektivtrafiken genererar i samhället. Västtrafik vill öka förståelsen för att kollektivtrafiken inte ska ses som en kostnad utan som en investering.


Redan under 2007 påbörjade Västtrafik en analys beträffande busslinjer som trafikerar i stråk med särskilt lågt resandeunderlag. Analysen visade att ett flertal busslinjer har extremt lågt resande och låg ekonomisk täckningsgrad. En generell strategi håller på att utarbetas för dessa stråk. I syfte att öka kollektivtrafikens marknadsandel pågår också ett arbete med att ompröva trafikutbudet på tydligt "olönsamma" linjer, exempelvis genom att pröva alternativa trafikeringsformer i dessa områden. Omprövningen av trafikutbudet är dessutom ett uppdrag som Västtrafik har fått via Västra Götalandsregionens remissvar på verksamhetsplanen.


Västtrafik planerar att göra följande i Sjuhärad 2009-2011:
• Utveckla regionbussarna i enlighet med regionbusstrategi 2007-2012, jobba med restidskvoter för att öka vår marknadsandel.
• Fortsätta arbetet med att utveckla ett sammanhängande regionalt busstrafikssystem i syfte att knyta ihop Sjuhäradskommunerna med varandra.
• Marknadsföra linjer som har potential för ökat resande.
• Utveckla busstrafiken mellan Borås och Göteborg med fler turer och eftersträva styv tidtabell.
Ge lokaltrafiken i respektive kommun ett utbud som motsvarar respektive kommuns ambition, mål och ekonomi.
• Ersätta linjetrafik som har låg kostnadstäckning med Anropsstyrd Trafik och vidareutveckla Närtrafiken.
• Fortsätta arbetet med att förbättra Stadstrafiken i Borås genom att finjustera i enstaka linjer, tätare turer, ändrad linjesträckning etc.
• Fortsätta att marknadsföra Stadstrafiken i Borås.
• Arbeta med framkomligheten i Borås stad.
• Utrusta fler av stadstrafikens bussar med automatiska hållplatsutrop.
• Utrusta hållplatser i Borås stad med realtidsinformation. Påbörjas 2008.
• Utrusta regionbussar med automatiska hållplatsutrop.
• Upphandla all trafik i Sjuhärad, exklusive Stadstrafiken i Borås.





Buzznet :

01 januari 2009

Torsdagen den 1 januari 2009


Om man aldrig sticker ut hakan får man aldrig en smäll sägs det. Det pågår en ständig kamp mellan kollektivtrafiken och de som inte vill ha kollektivtrafik inpå knutarna. Fast knäppast är nog dom som bosätter sig intill en järnväg och sedan tycker att den skall maka på sig. Där tycker nog vår förare att man begåvats med en felkopplad hjärna. Järnvägen fanns där redan cirka 50 - 70 år innan så den kan knappast ha kommit som en överraskning.


GOD FORTSÄTTNING PÅ 2009!


Fader alkohol, Du som är i dunken
helgat vare Din promille, tillkomme Ditt rus.
Ske Din vilja så som i hjärnan, så ock i benen
vår dagliga grogg giv oss idag
och förlåt oss våra nyktra stunder
Trots att vi inte förlåter dem som sålt oss mäsk
Låt oss inte ha långa bakfyllor och fräls oss från delirium
ty fyllan är min och promillen och groggen i evighet
Skål


Vår puckade förare brottas med ett språkligt problem. Vad är skillnaden mellan handskalade och färskskalade räkor? Det kan man verkligen fundera över! En annan sak man kan fundera över är ett annat av kollektivtrafikens dilemma - större bussterminaler blir värmestugor för utslagna och den vanliga resenären har ingenstans att ta vägen. Det var inte därför Västtrafik byggde fina Resecentrum runt om i Västra Götaland för att tillhandahålla värmestugor för vandaler. Att övervakningskameror skulle ändra på detta återstår att se - men det är vad Västtrafik hoppas på. Vår puckade chaufför hoppas att man får rätt! Dessa terminaler kräver ändå både polisnärvaro och väktare. Det är med andra ord ett grundläggande problem av utanförskap eller vad det nu skall ges för etikett i samhället som driver fram denna typ av störning. Det finns gott om andra platser längs kollektivtrafikens stråk som upplevs som en otrygg miljö för vissa resandegrupper och det är inte särskilt bra. Alla måste kunna utnyttja kollektivtrafiken oavsett tid på dygnet och känna sig trygg.
Förändringar i utbudet av tjänster (=resor) hos Västtrafik brukar skapa debatt och så även när man tar bort några pendeltåg eftersom tågbussen går snabbare. Sedan är argument som att pendeltåget är miljövänligare än bussen mer en akademisk fråga eftersom tågtrafiken nätt och jämt fungerar medan tågbussen ännu gör det. Resenärerna är med ryggmärgsreflex emot alla förändringar som ruckar deras rutiner oavsett om det är en förbättring eller en faktisk försämring.


När vår knäppa kretin till förare (det gäller att ligga lite före BLs Boråsförare) jagar vidare bland kollektivtrafiken flaskhalsar (trånga sektorer) så landar han i ett förslag till utredning av kostnaderna för pendling. Jaha? En sådan tanketråd kan ta många riktningar. Vår förare tycker dock att ett nästan självklart alternativ är att bussar skall jämnställas med tåg... Undanröj alla fysiska hinder för busstrafiken i städer och till och från städer och pendelbilisterna får juste alternativ. Bussar skall absolut inte stå i bilköer - det är korkat minst sagt. Att spårvagnar spårar ur på grund av bilister är urbota fånigt. Det skall inte få hända!



AMF påstår att svenska pensionärer har det bäst i hela Europa! Jaha och vad är det nu för fel på det? Jo det är ett jättelikt samhällsproblem - fler måste jobba längre för att själva bära upp kostnaderna för att dom blir äldre. Inte nog med att dom under hela sitt yrkesverksamma liv betalat två till tre gånger till pensionssystemet, nu skall dom snubbla på målsnöret och fortsätta att jobba - för dom skall ta mig faan inte yrka på att få något för alla pengar dom öst in i systemet eftersom dom pengarna redan är förverkade (konfiskerade). Pensions systemet klarar inte av, att alla de som bidragit med miljard efter miljard, nu vill ta del av den välfärd de varit med att skapa. Nu när dom fasar ut ur arbetslivet förvandlas dom från en tillgång till en belastning på samhällsekonomin. Då tycker KristDemokraterna att man skall flytta fram utfasningspunkten närmare livets slut. Men ett problem som vare sig KristDemokrater eller andra partier kommit till rätta med är det simpla faktum att efter cirka 55+ kommer Du inte vidare på arbetsmarknaden. Ingen företagare anställer folk över 55+ och att via lagstiftning tvinga fram en ändring låter minst sagt korkat. Det skall enligt vissa prognoser bli brist på personal inom kollektivtrafiken - men detta är löjligt!


Intressant... Julafton körs trafiken enligt lördags tidtabell fram till klockan 14:00...Trettonafton (en måndag) körs efter fredagsturlista..med eventuell nattrafik alltså, men inte i Västtrafiks trafikområde utan i Jönköpings Länstrafik. Skillnader med andra ord.

TV4 måste ständigt kläcka nya så kallade reklambärare (som TV4 envisas med att kalla tv-program). Det märkliga är att dom ofta lyckas dra till sig ett större antal tittare, i vart fall statistiskt. Nu är vår knäppa och puckade rattvändare lyckligtvis befriad från alla dessa märkliga kanaler och kan enbart drabbas av den fria TV4-varianten (alla andra varianter står det "no service" på). Det gäller även TV3 och Kanal5 och allt vad dom nu heter. Viasat har ju en bunt och franska Canal Digital en annan. Gubben får dock en hel del tid över till att göra annat....och det är inte helt fel det heller.


Hot och våld är ett annat av kollektivtrafikens problem - en del att detta problem anses vara pengar och därför försvinner kontanthanteringen i princip den 1 december 2009. Det skulle dyka upp övervakningskameror i bussarna, men vår förare har inte sett till dessa ännu och då var detta uppe för debatt redan 2004 så dom hjulen snurrar betydligt långsammare än ett bussdäck.
En annan klassiker är städning av bussar i allmänhet och bussar med t ex spyor i synnerhet. Där har knappast skett någon förändring och att köra nattbuss är lika impopulärt i större delen av landet just på grund av snålhet med bemanning.
Alla kollektiva trafiknät skall vara handikappanpassade till 2010. Det var nog därför NCC satte vägräcke framför hållplats Billeberg. Den är numera handikappanpassad. Vår gubbe upphör aldrig att förvånas.
Men hallå alla nya bussar i Stockholm kollektivtrafik ska ha fungerande luftkonditionering vid förarplatsen. När ska det gälla resten av landet?


Bussen viktigare än föraren. År det någon som känner igen argumenten från 2004? Vid en upphandling skall den vinnande entreprenören ta över personalen. Detta anser vissa länstrafikbolag vara diskriminering??? Jaha! Sedan dess har det inte hänt ett dyft. Sedan finns det knäppskallar som gör gällande att det skulle råda förarbrist - mycket lustigt! Syftet med sådana uttalanden har rent ekonomiska skäl. Man vill ha billig arbetskraft från yrkesskolor som utbildar busschaufförer vid 18 års ålder. Knappast speciellt nobel inställning - drar väl snarast mot barnarbete. Generellt i bussbranschen och då i linjetrafiken är bussen (själva "burken") mer värd än föraren - vilket på ett kraftfullt sätt illustrerar ihåligheten i talet om brist på förare. Nyckelordet hos bussentreprenörerna är utgallring.


Ett annat fenomen som kollektivtrafiken har är timanställda. Uppfinningsrikedomen när det gäller att kapa utgifter på förarnas bekostnad är stor hos trafikföretagen och intermittent anställda är en av många varianter. Man använder sig av den varianten för att öka tryggheten för resenärerna och alltid ha vana och rutinerade förare bakom ratten.....Rent generellt var timanställda ett sätt att kapa tillfälligt uppkomna behov. I dagens verklighet ställer man timanställda mot de ordinarie förarna. På många håll ger man de timanställda "smörtjänsterna" låter de fast anställda köra de mindre attraktiva tjänsterna. Vem vet hur den kommande entreprenören för vår trafik tänker agera?








Buzznet :